2017. 03. 26.
Emánuel
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boeing 787 Dreamliner Budapesten! - Képgaléria

JETfly  |  2013-01-14 10:05:44

Vadonatúj géptípust köszönthettünk szombat este a Ferihegyi repülőtéren: a LOT lengyel légitársaság vadonatúj Boeing 787 Dreamliner típusú gépe érkezett Budapestre a típus magyarországi premierjére. A lengyelek első Boeing 787-ese decemberben és januárban egy sor európai városban tart bemutatót, ami egyben a személyzetek kiképzésének is a része, így fordult meg Prágában, Londonban, Bécsben, Münchenben, Frankfurtban, Kijevben, Hannoverben, Brüsszelben és végül nálunk is.

A Boeing 787-es tervezése még a 90-es végén kezdődött, amikor az amerikai gyártó elkezdett gondolkodni a sikeres Boeing 747-es és még inkább a 767-es széria utáni gépek kialakításáról. A 2000-es évek elejére kiderült, hogy a Jumbo-ban még van fejlesztési és üzleti fantázia is, így készült el a 747-8-as széria, amelynek cargo-változatát már több mint egy éve rendszeresen láthatjuk Ferihegyen. A kisebb befogadóképességü, 220-300 személyes, de hosszútávú repülőgép kategóriában viszont a Boeing látott fantáziát, így született a Dremaliner a 767-esek leváltására és az Airbus A330-as konkurenciájaként.

A növekvő üzemanyagárak miatt különlegesen nagy hangsúlyt helyeztek a gép gazdaságosságára. Ezt részben a takarékos hajtómüvekkel (Rolls-Royce Trent 1000 és General Electric GEnx) részben pedig a géptörzs és a szárnyak különlegesen aerodinamikus kialakításával és a könnyü müanyagkompozitok alkalmazásával érték el. A repülésben egyre nagyobb teret hódítanak a különféle (üvegszálas, szénszálas erősítésü) müanyagok, amelyek könnyebbek, rugalmasabbak és tartósabbak a fémeknél, így a Dreamliner tömegének nem kevesebb, mint 50%-a már müanyag.

A Boeing 787-es először majdnem pontosan három évvel ezelőtt, 2009. december 15-én emelkedett a levegőbe a seattle-i Boeing Field repülőtérről. Kereskedelmi forgalomba két és fél évvel ezelőtt, 2011. szeptember 26-án állt, elsőként a japán All Nippon Airways színeiben. A Dreamliner első európai légitársasága viszont a lengyel LOT volt. A lengyelek gépe háromosztályos elrendezésben 18 business, 21 prémium turista és 213 turista helyet kínál, azaz összesen 252 személyes. A gépet kifejezetten a hosszútávú repülésre tervezték, így az első Varsó-Chicago járatot január 16-án repüli. Mivel az első üzemelési tapasztalatok szerint 21%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a Boeing 767-es, így akár összesen 15.000 kilométeres járatokat is teljesíthet egy felszállással, mint amilyen pl. egy Tokió-Frankfurt vagy New York-Hong Kong közvetlen járat.

Az utasok kényelmét szolgája a kiváló hangszigetelés mellett az a fedélzeti elektronika, amely még a nagyobb légörvények okozta rázkódást is megpróbálja ellensúlyozni. A Boeing 787-es fedélzetén még a turista osztályon is (3-3-3-as üléselrendezés mellett) minden egyes utasnak saját monitorja, video- és zenei programválasztéka, internetelérése van. Új fejlesztés az utasablakok sötétítésének megoldása, ezeket elektronikus úton lehet a külső megvilágításhoz igazítani, így a gépen már nincsenek lehúzható ablakredőnyök sem.

A pilótakabinban természetesen mindent az elektronika irányít, öt nagy színes monitor tájékoztatja a személyzetet a legfontosabb repülési adatokról, a hajtómüvek müködéséről, míg további két, kisebb monitor a navigációs adatokat jeleníti meg. Légitársasági szempontból nagy előny, hogy a gép müszerezettsége nagyban azonos a Boeing 777-es családéval, így a pilóták szakszolgálati engedélye lehetővé teszi mindkét típus repülését. A Boeing 787-es szárnyfesztávolsága 60 méter, hossza 56,7 méter, legnagyobb felszálló tömege (MTOW) 228 tonna. Utazósebessége 913 km/h a szokásos, 10 700 méteres utazómagasságon. A LOT a berepülési időszak végén Varsóból Pekingbe, New Yorkba, Chicagóba és Torontóba repül a Boeing 787 Dreamlinerrel.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.