2017. 01. 17. kedd
Antal, Antónia
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Berlinben teljes gőzzel épül a jövő légikikötője

JETfly  |  2008-07-24 20:17:00

Idestova másfél éve munkások hada három műszakban dolgozik Schönefeld körzetében, hogy 2011. október 31-én megnyithassa kapuit a kétezer futballpályányi területen felépülő Berlin-Brandenburg nemzetközi légikikötő. A német főváros rangjához méltó BBI központi terminálja architektúráját tekintve a legszebb lesz az országban, s emellett szolgáltatási kínálatával is világszínvonalat képvisel majd.

Brandenburg tartomány és a régi-új főváros vezetői szerint jelenleg egyetlen német légiforgalmi csomópont sem fejlődik olyan dinamikusan, mint Berlin, ahol a 2,6 milliárd eurót felemésztő zöldmezős beruházás részeként a keleti országrész legnagyobb ipari parkja, valamint legkorszerübb közlekedési fordítókorongja is helyet kap a BBI ezernégyszáz hektáros területén. A munkálatok jó ütemben haladnak, mert a kivitelezők feszített tempót diktálnak, hogy betarthassák az ütemtervben német precizitással napra lebontott határidőket. Következésképpen a közelmúltban elkészült a repülőtérre vezető többsávos A113-as autópálya, egyidejüleg elkezdődött a négyezer méter hosszú második kifutópálya alapozása, a terminál magjában pedig oszlopok erdeje tör az ég felé, amelyek a kezelőcsarnok és a fogadórámpa tetőszerkezetét tartják majd. Ráadásul az is lényegesen felgyorsítja a munkálatokat, hogy az építési területet átszelő sínpáron speciális vasúti tartálykocsik naponta ezerötszáz köbméter betont szállítanak a helyszínre, úgyhogy az óriási munkagödörben már a központi épület alagsorát elfoglaló huszonnyolcezer négyzetméteres vasúti pályaudvar körvonalai is kibontakoztak. Jövőre aztán ez is elkészül, utána pedig a munkások hozzáfognak a főépület előterében kialakítandó négyszázhetven méter hosszú, ötven méter széles rámpa és a bekötőutak betonozásához.

A berlini repülőterek üzemeltetője igyekszik idejekorán népszerüsíteni a főváros légi forgalmát majdan egyedül kiszolgáló modern légikikötőt, ezért a közönség tavaly november óta egy futurisztikus kilátótorony, az úgynevezett BBI Infotower felső szintjéről harmincöt méter magasból megtekintheti a közelben zajló építkezést. Eddig huszonötezren éltek ezzel a lehetőséggel, de a jövőben még több érdeklődőre számítanak, ugyanis az idén májusban megnyitottak egy információs pavilont a torony tőszomszédságában. Így a Schönefelden megrendezett ILA hivatalos résztvevői és a látogatók az impozáns komplexummal kapcsolatos legapróbb részletekről is tájékozódhattak már. Egyebek mellett megtudhatták, hogy az építőmunkások a huszonötmilliós áteresztőképességü létesítmény müszaki átadásáig százhatvanezer köbméter betont, harmincötezer tonna acélt, harmincháromezer négyzetméter üveget használnak fel. De azt is, hogy a BBI környezetbarát repülőtér lesz, ahol az épületek fütését javarészt újratermelődő energiákkal, míg a levegő hütését és a parkok locsolását tartályokban felfogott esővízzel oldják meg. Két modern szolgáltatóegység pedig a különlegessége folytán érdemel említést. A terminál főbejáratával szemben létesülő AirportCity területén szállodák, szórakozó- és vendéglátóhelyek, valamint tárgyalók és konferencia-központ állnak majd az utazók, a látogatók és az üzletemberek rendelkezésére. A másik érdekesség az a kezelőépület alagsorában található közlekedési csomópont, amelynek állomására a forgalmi előtér betonja alatt futnak majd be három sínpáron az európai fővárosokból érkező ICE-vonatok, a német InterCity és a városi gyorsvasút szerelvényei.

A méltán a jövő légikikötőjeként emlegetett BBI kétségtelenül a főváros egyik nevezetessége lesz, hiszen mind méreteivel, sokoldalú szolgáltatási kínálatával, mind pedig esztétikus látványával rászolgál erre a címre. Az utóbbit tekintve nevezetesen azért, mert a tervezők visszanyúltak az 1930-as években a funkcionalitást előtérbe helyező és a díszítőelemeket mellőző német építészeti irányzathoz, a Bauhaushoz. Az ötszintes főépület tagolt homlokzata, a rámpa fölé benyúló huszonötezer négyzetméteres üveg előtető, az árkádok letisztult geometrikus vonalai, a tágas és napfényes terek ezt a koncepciót valósítják meg. Ugyanakkor az is látványos megoldás, ahogy a terminálhoz vezető utat övező fasor és az előterét uraló hatalmas park stílusosan Berlin korabeli belvárosának hangulatát idézi fel.

A tervezők figyelme arra is kiterjedt, ami a kényelmi szempontokat és a szolgáltatás struktúráját illeti, hogy 2011-ben a főváros hatalmas nemzetközi repülőterén a prognózisok szerint mintegy húszmillió utast és a mostaninál lényegesen több tengerentúli járatot kell majd magas színvonalon kiszolgálni. Sőt, azzal is számoltak, hogy addigra általánossá válik az elektronikus jegyek alkalmazása, ezért a papíralapú jegyek és a poggyászok kezelését végző nyolcvan pulton felül kétszáz önkiszolgáló check-in automatát is felállítanak majd az indulási csarnokban. Ugyanakkor az is az utazóközönség kényelmét szolgálja, hogy a tranzitváróból mozgójárdákon juthatnak el a hatszázhúsz méter hosszú és harmincöt méter széles mólón kialakított huszonhat beszállókapuhoz. A repülőgépek pedig tizenhat utashídhoz állhatnak be, s gondolván a jövőre, három parkolóhely a legnagyobb testü utasszállítók, így az A380-as fogadására is alkalmas lesz. A várakozás közbeni kellemes időtöltésről – valamint a reptér jövőbeli bevételeiről – a tranzitváró különböző pontjain fellelhető nívós vendéglátóhelyek és a gazdag választékot kínáló üzletek sokasága gondoskodik majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-10 15:20:56
A védelmi és biztonsági profilú Saab megrendelést kapott a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control) szegmensen belül, körülbelül 236 millió USD értékben.
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
2017-01-04 09:26:14
A II. világháború történelméért rajongók és persze a hagyománytisztelő brit polgárok egyik kedvelt célpontja az a gyönyörű emlékmű, amely a földről s a levegőből szemlélve egyszerre emlékeztet és mesél a repülésről, a háborúról, a helytállásról. Üdvözlet Capel-le-Ferne-ből!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter.