2017. 06. 23. péntek
Zoltán
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Berlinben teljes gőzzel épül a jövő légikikötője

JETfly  |  2008-07-24 20:17:00

Idestova másfél éve munkások hada három műszakban dolgozik Schönefeld körzetében, hogy 2011. október 31-én megnyithassa kapuit a kétezer futballpályányi területen felépülő Berlin-Brandenburg nemzetközi légikikötő. A német főváros rangjához méltó BBI központi terminálja architektúráját tekintve a legszebb lesz az országban, s emellett szolgáltatási kínálatával is világszínvonalat képvisel majd.

Brandenburg tartomány és a régi-új főváros vezetői szerint jelenleg egyetlen német légiforgalmi csomópont sem fejlődik olyan dinamikusan, mint Berlin, ahol a 2,6 milliárd eurót felemésztő zöldmezős beruházás részeként a keleti országrész legnagyobb ipari parkja, valamint legkorszerübb közlekedési fordítókorongja is helyet kap a BBI ezernégyszáz hektáros területén. A munkálatok jó ütemben haladnak, mert a kivitelezők feszített tempót diktálnak, hogy betarthassák az ütemtervben német precizitással napra lebontott határidőket. Következésképpen a közelmúltban elkészült a repülőtérre vezető többsávos A113-as autópálya, egyidejüleg elkezdődött a négyezer méter hosszú második kifutópálya alapozása, a terminál magjában pedig oszlopok erdeje tör az ég felé, amelyek a kezelőcsarnok és a fogadórámpa tetőszerkezetét tartják majd. Ráadásul az is lényegesen felgyorsítja a munkálatokat, hogy az építési területet átszelő sínpáron speciális vasúti tartálykocsik naponta ezerötszáz köbméter betont szállítanak a helyszínre, úgyhogy az óriási munkagödörben már a központi épület alagsorát elfoglaló huszonnyolcezer négyzetméteres vasúti pályaudvar körvonalai is kibontakoztak. Jövőre aztán ez is elkészül, utána pedig a munkások hozzáfognak a főépület előterében kialakítandó négyszázhetven méter hosszú, ötven méter széles rámpa és a bekötőutak betonozásához.

A berlini repülőterek üzemeltetője igyekszik idejekorán népszerüsíteni a főváros légi forgalmát majdan egyedül kiszolgáló modern légikikötőt, ezért a közönség tavaly november óta egy futurisztikus kilátótorony, az úgynevezett BBI Infotower felső szintjéről harmincöt méter magasból megtekintheti a közelben zajló építkezést. Eddig huszonötezren éltek ezzel a lehetőséggel, de a jövőben még több érdeklődőre számítanak, ugyanis az idén májusban megnyitottak egy információs pavilont a torony tőszomszédságában. Így a Schönefelden megrendezett ILA hivatalos résztvevői és a látogatók az impozáns komplexummal kapcsolatos legapróbb részletekről is tájékozódhattak már. Egyebek mellett megtudhatták, hogy az építőmunkások a huszonötmilliós áteresztőképességü létesítmény müszaki átadásáig százhatvanezer köbméter betont, harmincötezer tonna acélt, harmincháromezer négyzetméter üveget használnak fel. De azt is, hogy a BBI környezetbarát repülőtér lesz, ahol az épületek fütését javarészt újratermelődő energiákkal, míg a levegő hütését és a parkok locsolását tartályokban felfogott esővízzel oldják meg. Két modern szolgáltatóegység pedig a különlegessége folytán érdemel említést. A terminál főbejáratával szemben létesülő AirportCity területén szállodák, szórakozó- és vendéglátóhelyek, valamint tárgyalók és konferencia-központ állnak majd az utazók, a látogatók és az üzletemberek rendelkezésére. A másik érdekesség az a kezelőépület alagsorában található közlekedési csomópont, amelynek állomására a forgalmi előtér betonja alatt futnak majd be három sínpáron az európai fővárosokból érkező ICE-vonatok, a német InterCity és a városi gyorsvasút szerelvényei.

A méltán a jövő légikikötőjeként emlegetett BBI kétségtelenül a főváros egyik nevezetessége lesz, hiszen mind méreteivel, sokoldalú szolgáltatási kínálatával, mind pedig esztétikus látványával rászolgál erre a címre. Az utóbbit tekintve nevezetesen azért, mert a tervezők visszanyúltak az 1930-as években a funkcionalitást előtérbe helyező és a díszítőelemeket mellőző német építészeti irányzathoz, a Bauhaushoz. Az ötszintes főépület tagolt homlokzata, a rámpa fölé benyúló huszonötezer négyzetméteres üveg előtető, az árkádok letisztult geometrikus vonalai, a tágas és napfényes terek ezt a koncepciót valósítják meg. Ugyanakkor az is látványos megoldás, ahogy a terminálhoz vezető utat övező fasor és az előterét uraló hatalmas park stílusosan Berlin korabeli belvárosának hangulatát idézi fel.

A tervezők figyelme arra is kiterjedt, ami a kényelmi szempontokat és a szolgáltatás struktúráját illeti, hogy 2011-ben a főváros hatalmas nemzetközi repülőterén a prognózisok szerint mintegy húszmillió utast és a mostaninál lényegesen több tengerentúli járatot kell majd magas színvonalon kiszolgálni. Sőt, azzal is számoltak, hogy addigra általánossá válik az elektronikus jegyek alkalmazása, ezért a papíralapú jegyek és a poggyászok kezelését végző nyolcvan pulton felül kétszáz önkiszolgáló check-in automatát is felállítanak majd az indulási csarnokban. Ugyanakkor az is az utazóközönség kényelmét szolgálja, hogy a tranzitváróból mozgójárdákon juthatnak el a hatszázhúsz méter hosszú és harmincöt méter széles mólón kialakított huszonhat beszállókapuhoz. A repülőgépek pedig tizenhat utashídhoz állhatnak be, s gondolván a jövőre, három parkolóhely a legnagyobb testü utasszállítók, így az A380-as fogadására is alkalmas lesz. A várakozás közbeni kellemes időtöltésről – valamint a reptér jövőbeli bevételeiről – a tranzitváró különböző pontjain fellelhető nívós vendéglátóhelyek és a gazdag választékot kínáló üzletek sokasága gondoskodik majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
2017-06-14 11:47:23
Az amerikai Lockheed Martin vállalat megerősítette, hogy a napokban Japánban, Nagoyaban, bemutatta az MHI (Mitsubishi Heavy Industries) vállalat az első, a szigetországban gyártott F-35A Lightning II típusú ötödik generációs vadászrepülőgépet.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.