2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Heathrow 5 - Európa legnagyobb repülőtéri terminálja

JETfly  |  2008-04-21 20:27:00

Alig egy hónapja megnyitotta kapuit a British Airways (BA) London-Heathrow ötös számú terminálja. A tíz futballpálya alapterületű épületmonstrum évi harmincmillió BA-utast kíván kiszolgálni: luxuséttermekkel, luxusvárókkal, reptéri masszázzsal, esővízzel táplált mosdókkal, önkiszolgáló becsekkolással és tizennyolcezer négyzetméternyi üzlettel.

A számok tekintetében kétségtelenül jól állnak az angolok: London-Heathrow 5-ös számú termináljának bemutatása során – stílusosan – csak úgy repkedtek a milliók, a százezrek és a tucatok.

A brit légitársaság és a British Airport Authority (BAA) még 2002-ben döntött az ötös számú terminál megépítéséről, miután a megnövekedett utasforgalom és az új technikai kihívások, illetve fejlesztések új környezetet kívántak. Közel háromszázmillió fontot, több mint százmilliárd forintot költöttek el az új terminálra, és ebből csak a luxusvárók hatvanmillió fontba kerültek. A BA a világ minden tájáról újságírócsoportokat invitált a helyszínre, hogy még a nyitás előtt megmutassa a British Airways új otthonát. A sajtómunkásokat rég nem látott biztonsági ellenőrzések után engedték csak a terminálépületbe: személyazonosság ellenőrzése, VIP-kitüző, külön kíséret zárt buszban. Apró bukfenc, hogy az újságírók személyazonosságát ellenőrizték ugyan a belépés előtt, de táskáikat és azok tartalmát egyáltalán nem. Fő a bizalom.

A BA illetékesei előre közölték: a terminál épületébe biztonsági okokból csak lapos talpú cipőben és hosszú ujjú ruhában lehet belépni, a terminálon belül pedig fényképet készíteni tilos. Utóbbit egyszerüen azzal indokolták: ne lássa a közvélemény, hogy milyen felfordulás van az építkezésen. Ennek ellenére lapunknak sikerült néhány exkluzív felvételt készítenie a terminál belsejéről, amelyeken például az is jól látszik, hogy a BA szakemberei többezernyi önkéntessel és tizenötezer tesztkofferrel vizsgáztatják a csomagszállító rendszereket; ennyi bőrönd szalad ugyanis át a szalagokon egy óra alatt egy átlagos napon. 

A technikai újítások közé tartozik, hogy az ötös terminál használói nem a check-in pultoknál adják majd fel a csomagjaikat, hanem az úgynevezett csomagleadó pontokon, ezzel is meggyorsítva a beszállást. A járatokra való bejelentkezést gyorsítja még az önkiszolgáló check-in automaták hada (kilencvenhat lesz belőle a terminálon), itt az utasok maguk „csekkolhatnak be” a járatukra, meghatározva, hogy melyik széken szeretnének ülni. A British Airways szakemberei állítják: ezzel a rendszerrel egy átlagos napon nem lehet több tíz percnél a becsekkolás időtartama. Ami az utasbiztonságot illeti, annak ellenére, hogy a belföldi járatok utasainak nem kell fényképes igazolványt maguknál tartaniuk, de mindenkiről készül egy fénykép és egy elektronikus ujjlenyomat a beszálláskor. Tény ugyanakkor, hogy a fotókat és az ujjlenyomatokat csak az utazás időtartamára őrzik meg. Legalábbis ezt állítják az illetékesek.

Akik átszálló utasként használják majd a terminált, azok több mint tizennyolcezer négyzetméternyi üzlet, huszonöt étterem és hat luxusváró között választhatnak majd. Olyan világcégek lesznek jelen a komplexumban, mint a Gucci, a Prada vagy éppen a legendás Harrods, amely eddig még egyetlen repülőtéren sem nyitott hasonló, tax free üzletet. A kényelmet exkluzív luxusvárók biztosítják, míg az egyikben „pezsgőszoba”, a másikban masszázs várja a tehetősebbeket.

Az ötös terminál valóban impozáns, ez már az építési fóliák alatt is jól kivehető. Gigászi méreteit jelzi, hogy megépítéséhez az elmúlt öt év alatt mintegy kilencmillió köbméter földet mozgattak meg a munkások; a végeredmény Anglia legnagyobb önmagában álló épülete. A repülőtéren átvezető két kilométer hosszúságú úton a helyére szállították a reptér új, kilencszáz tonna súlyú, nyolcvanhét méter magas irányítótornyát, és kiépült nem kevesebb mint tizenhárom kilométernyi alagút, valamint az automatizált csomagszállító rendszer. A grandiózus építkezéshez két kisebb folyót kellett elterelni, és megépültek az új terminál alatt lévő metrómegállók is – az ígéret szerint a március végi átadás napján a szerelvények már járni fognak.

Ami az épület paramétereit illeti, a mostani terminál ötször akkora, mint a British Airways által jelenleg használt négyes számú komplexum. Az új épületmonstrum negyven méter magas, majd négyszáz méter hosszú és közel kétszáz méter széles. Öt szint, mindegyik alapterülete tíz focipálya méretével egyenlő; összesen háromszázhatvanezer négyzetméter. Ez körülbelül akkora terület, mint a londoni Hyde Park, hatszor elférne rajta a budapesti Westend City Center, amely egyébként Közép-Kelet-Európa legnagyobb bevásárlóközpontja.

A britek, az uniós trendeknek alávetve magukat, a tervezés során figyeltek a környezetvédelmi irányelvekre is. Így például az építkezés alatt keletkezett hulladék nyolcvan százalékát teljes egészében újrahasznosítják. A komplexum területén – akár egy gépesített Hyde Parkban – mintegy ötvenezer fa és bokor teszi majd zöldebbé a környezetet. Az új terminál fütési energiájának szinte egészét a másik négy terminál fütőmüveinek hőmelléktermékéből biztosítják, ahogyan a mosdókban használt édesvizet is az esővízgyüjtőkből nyerik majd. Esőből ugyanis van bőven. A BA huszonötmillió fontot (kilencmilliárd forintot) költött a T5 kiszolgálásához szükséges félezer jármüre, és ezek jelentős része környezetkímélő motorral felszerelt busz vagy vontató. London-Heathrow ötös terminálját 2008. március 27-én adták át hivatalosan. Azóta a kezdeti csomagkezelési problémákat leszámítva rendeltetésszerüen üzemel Európa legnagyobb repülőtéri terminálja.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.