2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 313 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ferihegy megteszi az első lépéseket a helyi közösségeket érintő zajhatások csökkentése érdekében

JETfly  |  2006-09-25 16:08:14

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat és a Budapest Airport a mai napon bejelentette egy hosszabb folyamat első fázisát, melynek célja a Budapesten és környékén elő lakosokat érintő repülőgép zajhatások csökkentése.

Februárban a Budapest Airport új vezetése a HungaroControl-al és más partnerekkel együttmüködésben 12 hónapos, kutatásból és konzultációból álló munkaprogramot hirdetett meg a repülőgép zaj, illetve az azáltal okozott problémák megoldása terén. A mai kezdeményezés ennek a munkának az első eredményeit mutatja be.

A HungaroControl és a Budapest Airport május és július között kilenc lakossági fórumot tartott a repülőgép zaj által érintett kerületekben és településeken, meghallgatva az ott megjelenő mintegy 500 helyi lakos, önkormányzati képviselő és civilszervezeti vezető véleményét. A Budapest Airport az Egyesült Királyságban müködő National Air Traffic Services (NATS, Nemzeti Légiforgalmi Irányítási Szolgálat, a HungaroControl angol megfelelője) szakértőit bízta meg azzal, hogy a HungaroControl légtér szakembereivel szoros együttmüködésben vizsgálják meg, a légtér-szerkezetet és a repülési eljárások területén milyen lehetséges előrelépéseket lehetne elérni.

A lakossági fórum-sorozat, illetve a szakértői megbeszélések lezárultával a Budapest Airport és a HungaroControl megállapodott, hogy a kidolgozásra váró zajstratégiai kezdeményezéseket három fő fázisra osztja. Ezek kizárólag a polgári repülésre vonatkoznak, hiszen a katonai repülőgépek müködése terén sem a HungaroControl, sem a Budapest Airport nem rendelkezik hatáskörrel. A következő fázisokról született megállapodás:

    1. fázis Olyan változtatások a müködési eljárások terén, amelyek nem igénylik a Polgári Légiközlekedési Hatóság, vagy a kormány jóváhagyását.    2. fázis Olyan változtatások a légtér-szerkezet és a müködési eljárások terén, amelyekhez a PLH, vagy a kormány jóváhagyása, illetve az érintett felekkel történő konzultáció szükséges.    3. fázis Zajcsökkentő intézkedések a megmaradó zajhatások csökkentésére a Budapest Airport által.

A mai bejelentés az első fázisban szereplő kezdeményezésekhez kapcsolódik, amelyek 2006. október 29-én, a téli menetrend bevezetésének napján fognak érvénybe lépni. A változtatások a következők:

Az emelkedési szög megnövelése A minimális emelkedési szög 3,25 fokról 5,5 fokra történő emelése. Ez azt fogja eredményezni, hogy a repülőgépeknek felszálláskor meredekebb szögben kell emelkedniük, így hamarabb érnek el olyan magasságot, ahol a zajhatások már nem zavarják a lakosságot.

A szabvány müszeres indulási útvonal (standard instrument departure – SID) betartatásaMinden repülőgépnek szigorúan ragaszkodnia kell majd az előírt indulási útvonalakhoz, vagyis SID-ekhez. A minimális magasságot, amelyet elérve a repülőgépek lefordulhatnak a SID-ekről, 3000 lábról (1000 méter) 7000 lábra (2100 méter) fogjuk emelni. Jelenleg számos repülőgép korán lefordul a SID-ekről, és ily módon olyan lakott területek felett halad el, amelyeknek nem kellene repülési zajt tapasztalniuk. A SID-ek szigorú betartatása jelentősen csökkenteni fogja a zajhatások elterjedését ezeken a nagyobb területeken. A Budapest Airport és a HungaroControl szorosan felügyelni fogja a betartatást és együttmüködik a légitársaságokkal annak érdekében, hogy minden pilóta értesüljön az új eljárásról.

A TORNO3D SID használatának felfüggesztéseA TORNO3D elnevezésü SID, ami a budai hegyek fölé irányítja a város irányában felszálló repülőgépeket, felfüggesztésre kerül. Ez az útvonal jelenleg olyan lakott területek fölé vezet repülőgépeket, amelyek akár 500 méterrel magasabban helyezkednek el, mint más lakott területek. Ez a módosítás jelentősen csökkenteni fogja a felszálló repülőgépek által keltett zajhatásokat a budai kerületekben, különösképpen a XII. és II. kerületben.

Lassú repülőgépek kitiltása csúcsidőszakokbanA csúcsforgalmi időszakokban tilalmat fogunk bevezetni a könnyü turbulencia kategóriájú piszton/turboprop hajtómüvel felszerelt repülőgépekre, amelyek nem képesek 130 csomós minimális sebesség tartására. Ezek a korlátozások megakadályozzák, hogy csúcsidőben a leglassabb, kis méretü repülőgépek feltartóztassák a nagy méretü utasszállítókat. Ez körülbelül 10-15 járatot érint majd naponta. Mivel ezek a repülőgépek lassabbak, az utasszállítóknak tovább kell várakozniuk felszállás előtt, illetve csúcsidőben, forgalomtorlódás esetén a kisgépeket arra utasítják, hogy korán forduljanak le a SID-ekről, hogy minél hamarabb felszabadítsák az útvonalakat a nagy személyszállító gépek előtt. A kisgépek ezáltal olyan lakott területek felett haladnak el, amelyeknek nem kellene repülési zajt tapasztalniuk. A csúcsforgalmi időszakokra vonatkozó tilalom bevezetése közre fog játszani abban, hogy minden repülőgép szigorúbban betartsa a SID-eket, ezáltal csökkentve a zajhatások elterjedését az érintett nagyobb területeken. Ez az előírás természetesen nem vonatkozik majd a rendőrségi, illetve állami repülésekre.

„A Budapest Airport, a légitársaságok és a HungaroControl közös, a repülőgép zaj hatásainak csökkenésére irányuló erőfeszítései kedvező eredményeket fog hozni. További javító lépések előkészítésén is dolgozunk, aminek eredményei 2007 tavaszára várhatók. ” – mondta Mudra István, a HungaroControl igazgatója.

„Ezek a rendkívül fontos első lépések nem fogják megoldani a repülési zaj problémáját a helyi közösségek számára, de mindenesetre bizonyítékul szolgálnak, hogy meghallgattuk a lakosság kéréseit és a HungaroControl-al közösen komoly intézkedéseket hoztunk a helyzet javítása érdekében” – nyilatkozta Stewart Wingate, a Budapest Airport vezérigazgatója. „Sok munka vár még ránk a zajkérdés terén. Számos kezdeményezéshez kormányzati jóváhagyás, illetve a helyi közösségek támogatása szükséges. Az elkövetkező hónapok során szeretnénk ezeket kidolgozni és megtartani a szükséges konzultációkat.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 27., 11:57

MosonShow 2017

Videó a 2017-es mosonmagyaróvári makettkiállításról.
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Funkcióiban és tartalmában is megújítják azt az adatbázist, amelyet a Szlovákiában működő NATO Tűzszerész Kiválósági Központ (NATO EOD CoE) fog üzemeltetni a szövetségen belüli katonák közreműködésével.