2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A hetvenes évek katonai repülésének állított emléket

JETfly  |  2015-03-13 11:04:23

„A Polereczky történet” címmel egy igen érdekes cikk terjed az interneten. A történet egy magyar sorállományú katonáról szól, aki a hetvenes évek végén a dezertálás meglehetősen szokatlan módjával próbálkozott − egy MiG−21-es vadászgéppel akart meglépni az országból. A cikkről és annak kutatómunkájáról a szerzővel, Nagy Ernő nyugállományú alezredessel beszélgettünk.

„A Szovjetunióban végzett tanulmányaim befejeztével 1976-ban kerültem Pápára, a 47. honi vadászrepülő-ezredhez. Fiatal főhadnagyként, repülőgép-vezetőként kezdtem el a harckészültségi szolgálat ellátására a felkészülésemet. Abban az időszakban MiG−21MF típuson repültem. 1978. október 12-én történt a sajnálatos esemény, amelyről az írásom szól. Ezen a napon az ezred pilótái két váltásban repültek. Én a délelőtti váltásba voltam tervezve. A délelőtti repülési váltáson végrehajtott repülések és a repüléssel kapcsolatos egyéb biztosítási feladatok értékelése egybeesett a délutáni repülések megkezdése előtti eligazítások, feladatszabások időpontjával. Éppen befejeződött a délelőtti váltás értékelése, amikor hallottam arról, hogy egy sorállományú szerelő leégette az egyik gép hajtómüvét, sőt kis híján az egész repülőgépet. A sorkatona tette érthetetlen volt számomra és természetesen kollégáim számára is. Akkor még nem dezertálási kísérletről beszéltek” – elevenítette fel a harminchét esztendővel ezelőtt történteket a szerző.

,

A MiG-21-es, amivel a sorkatona dezertálni szeretett volna

„Két éve találkoztam Kozma Gyula nyugállományú törzszászlóssal, aki akkoriban a 2. müszaki üzembentartó századnál szolgált, mint sárkány-hajtómü mechanikus. Felidéztük a régi emlékeket.  Gyula barátom ekkor említette a dezertálási kísérletet. Az eseményeknek ő volt a legjobb ismerője, hiszen a sorkatonának aznap vele kellett volna együtt dolgoznia a repülések biztosításában. Azt javasoltam Gyulának, hogy írjuk meg a történetet, hiszen a hiteles változatot, a részleteket már senki sem ismeri” – emlékezett vissza Nagy Ernő.

„Az első lépésben a Győri Katonai Ügyészségen kezdtem el érdeklődni, hogy tudnak-e segíteni a kutatásban. Miután vázoltam az eseményt, az ügyészség segítőkész volt, és előkereste az üggyel kapcsolatos dossziét. Mivel a dosszié üres volt, az ügyirat számával a Hadtörténelmi Levéltárhoz irányítottak. Az ügyészségi, bírósági anyagok abban az időben szigorúan titkos minősítést kaptak, így néhány információra volt szükségem ahhoz, hogy a minősített anyagok hogyan kutathatók. A levéltár munkatársai is segítőkészek voltak, tájékoztattak a kutatás feltételeiről. Ezek után elkészítettem a kutatásom tervét, amellyel a pápai Jókai Mór Városi Könyvtár igazgatóját, dr. Hermann István urat kerestem fel. Ismét »zöld utat« kaptam a kutatáshoz. Hermann úrnak tetszett az elképzelésem, hiszen az esemény a városhoz is kapcsolható, és aláírta a támogatói nyilatkozatot. Ettől kezdve csak időt kellett szakítani a kutatásra” − mondta.

A sorkatona tette mindenki számára érthetetlen volt

„Az egyik blogon nyilvánosságra hozott történet gyorsan terjedt az interneten. Többen, elsősorban a civilek, hozzászólásaikban azt fogalmazták meg, hogy az események leírása terjengős, illetve , hogy korrektúrázni is kellett volna a szöveget. Az írással kapcsolatosan azonban az volt az elsődleges célom, hogy dokumentumszerü legyen. Természetesen nekem is van véleményem az eseménnyel kapcsolatosan. Miképpen kerülhetett olyan helyzetbe a történet főszereplője, hogy a dezertálás mellett döntsön? Hogyan jutott odáig, hogy képzetlenül beüljön és be tudjon ülni egy repülőgépbe? Ugyanakkor véleményemet nem írtam le, tárgyilagos maradtam. A jegyzőkönyvekben lévő kifejezéseket, szókapcsolatokat is változtatás nélkül, hüen az eredeti rendőrségi, bírósági dokumentumoknak megfelelően publikáltam” − hangsúlyozta Nagy Ernő. 

„A történetet elsősorban azoknak a volt katonatársaimnak szántam, akik részt vettek a repülések kiszolgálásában, biztosításában és repültek a hadseregben. Az események egyik kulcskérdése, hogy miért nem indult be a repülőgép hajtómüve. Helyenként azért olyan részletes az írás, hogy a hozzáértő olvasó is meg tudja állapítani, miért hiúsult meg a dezertálás, miért lett az esemény csak fegyveresen elkövetett szökési kísérlet. A részletes leírás − szakmai hozzáértés hiányában − egy civilnek vagy nem szakembernek érthetetlen és unalmas is lehet, ezt elismerem. Emellett az írásom arról sem, hogy a következményeket kik viselték. Bár az tény, hogy az esemény következményeként a parancsnoki állományt megfenyítették” – mondta a szerző. 

A 9178-as oldalszámú MiG-21-es évtizedekkel az események után

(Az „Amiről a történelemkönyvek nem írnak” címü blogon megjelent történet első része itt, második része pedig itt olvasható!)

Galéria: A hetvenes évek katonai repülésének állított emléket

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.