2017. 01. 17. kedd
Antal, Antónia
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

JETfly  |  2015-03-10 13:58:36

Pilóták és irányítók közötti digitális üzenetváltás, távoli toronyirányítás, az irányítók szem- és fejmozgását követő okosszemüveg, új technológiák tesztelésére alkalmas szimulációs központ – ilyen csúcstechnológia jellemzi majd a jövő léginavigációs szolgálatait. A HungaroControl legmodernebb fejlesztéseit és kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának (Centre of Research, Development and Simulation, CRDS) szolgáltatáscsomagját mutatta be a légiközlekedési szektor március 10-12. között megrendezett, rangos szakmai seregszemléjén, a madridi World ATM Congress 2015-ön. 

A HungaroControl CRDS kutatás-fejlesztési és szimulációs központjának nagysága és technológiája a kontinensen csupán az EUROCONTROL Párizs mellett található létesítményéhez mérhető. A központ szolgáltatásait a World ATM Congress-en a nemzetközi nagyközönség is megismerheti. A CRDS-ben végzett szimulációk lényege, hogy a külföldi léginavigációs szolgálatok számára is lehetővé teszi az Európában kötelező eljárások és a HungaroControl által már kifejlesztett újítások megismerését és tesztelését, így azok sikeres bevezetését az általuk kezelt légterekbe. A kiállításon a bemutatott számos innováció közül a pilóták és az irányítók közötti szöveges üzenetváltást megvalósító CPDLC (Controller-Pilot Data-Link Communications) technológia kerül előtérbe. A magyar légiforgalmi irányító szolgálat a CPDLC-t kétmilliárd forintos hatékonyságfejlesztő programjának  keretében vezeti be a magyar légtérbe még idén, jóval az Európai Bizottság által előírt határidő előtt. A CRDS központ legutóbbi sikeres nemzetközi gyakorlatsorozata is a CPDLC validálásához füződik: múlt év végén a Danube FAB országainak irányítói valós idejü szimulációval tesztelték az új adatkapcsolati rendszert Magyarországon.

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

Az idei expón a magyar légiforgalmi irányító szolgálat két olyan projektet is bemutat, amely kapcsán Európában elsőként valósított meg egy-egy technológiai újítást. Ezek egyike a Koszovó-projekt, amelynek keretében a HungaroControl szakemberei csaknem egy éve egyedülálló módon, 700 km-es távolságból irányítják a balkáni ország feletti magaslégtér átrepülő légi forgalmát. A másik kiállításra kerülő koncepció a légi útvonalhálózat teljes eltörlését a kontinensen először megvalósító Hungarian Free Route Airspace (HUFRA) koncepció, amely az elmúlt hónapban sikerrel debütált a magyar légtérben. A rangos szakmai kiállítás remek lehetőséget nyújt arra, hogy a szélesebb nemzetközi közönség is megismerhesse a HungaroControl az európai szakmai szervezetek által is elismert, nagy nemzetközi figyelemre számot tartó fejlesztéseit. Ilyen a szintén bemutatott Budapest 2.0, a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) pályázatán keresztül megvalósuló program, amelynek célja a kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek és szolgáltatók müködését javító technológiai újítások és eljárások bemutatása.

A HungaroControl a magyar „virtuális” torony (rTWR) koncepciót is ismerteti a madridi expón, amely bevezetésével a jövőben a repülőjáratok irányítása nem csupán közvetlenül a repülőtérről, hanem akár egy távolabbi központból is elvégezhető lesz. Bemutatásra kerül a HungaroControl által 2013 óta sikeresen alkalmazott, saját fejlesztésü forgalomtervezési koncepciója, a MergeStrip, amely a repülőgépek gazdaságosabb üzemeltetéséhez, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez és a repülőterek közelében élők zajterhelésének mérsékléséhez járul hozzá.

Legújabb kutatás-fejlesztési és innovációs eredményeit mutatja be a HungaroControl Madridban

A HungaroControl a Budapesti Müszaki Egyetemmel közösen kifejlesztett okosszemüvegét, a légiforgalmi irányítók munkájának megkönnyítését szolgáló „AirField Glasses-t” is kiállítja a madridi rendezvényen. Az eszköz képes a léginavigációs adatrengeteg szelektálására és megjelenítésére oly módon, hogy egy vadonatúj technológiai módszerrel nyomon követi az irányítók fej- és szemmozgását.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter.