2017. 06. 22. csütörtök
Paulina
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Készül a hiperszonikus SR-72 koncepciója

JETfly  |  2015-01-01 14:03:16

A Lockheed Martin a NASA megbízásából készíti el az SR-72 jelzéssel illetett hiperszonikus felderítő repülőgép megvalósíthatósági tanulmányát, amely a jelenlegi hajtómű technológiákra épít. A Lockheed Skunk Works nevű fejlesztőlaboratóriuma részletes kommentárt nem fűzött a tanulmányhoz, a hivatalos dokumentumokból azonban az kiderül, hogy egy úgynevezett „turbine-based combined cycle (TBCC)”, vagyis sugárhajtómű alapú kombinált ciklusú hajtórendszerrel képzelik el az SR-72-est. Ez bővebben azt jelenti, hogy a közeljövőben rendelkezésre álló sugárhajtóművek kombinációja és egy torlósugár-hajtómű biztosíthatja a szükséges tolóerőt a repülőgép számára.

A jelenlegi elképzelések szerint az SR-72 egy pilóta nélküli repülőgép lesz, amely Mach 6 sebességre lehet képest, ez majdnem a duplája a nagy elődnek, az SR-71 Blackbirdnek, melyet szintén a Skunk Works fejlesztett annak idején. Szintén a NASA finanszírozásában készült korábban egy Lockheed-tanulmány, amely ezzel a kombinált hajtómü-technológiával akár a hangsebesség hétszeresét is elérhetőnek tartja.

Az Egyesült Államok mindig is élen járt a korszerü technológiák megalkotásában, azonban a „lopakodó” technológiára mára már a potenciális ellenfelek is válaszlépéseket tudtak tenni. A hiperszonikus sebesség elérése azonban egy új lépcsőfokot jelenthet majd a fegyverkezési versenyben. Az X-51 Waverider demonstrációs céllal megépült kísérleti repülőgéppel korábban sikeresen teljesítették a teszteket, melyek során gyorsítórakétákkal M4,8-ra, a torló-sugárhajtómü bekapcsolása után pedig M5,1-re gyorsult.

SR-72

A következő lépésben többször használható, pilóta nélküli, M6 sebesség elérésére képes repülőgép megépítése a cél. Ekkora sebesség mellett a felderítési tevékenység vagy a fegyverek célba juttatása még az ellenséges légvédelmi erők riasztása előtt végrehajtható.

A hiperszonikus repülés technológiájában egyelőre az jelenti a legnagyobb problémát, hogy a sebesség elérését biztosító torlósugár-hajtómüvek jellemzően a hangsebesség négyszerese alatt nem müködőképesek, a jelenlegi gázturbinás sugárhajtómüvekkel pedig ekkora sebesség nem érhető el. Erre a hézagra kellene megoldást találni, vagy a gázturbinákkal elérhető sebesség növelésével, vagy a torlósugár-hajtómüvek sebességtartományának lejjebb tolásával.

A NASA mindenképpen meg kívánja vizsgálni a jelenleg is használt gázturbinás sugárhajtómüveket, így például az F-15-ösben és az F-16-osban is használt Pratt&Whitney F100-PW-229 típust és a Super Hornetben alkalmazott General Electric F414 típust is. Emellett bevonják a kutatásba a Légierő Kutató Laboratóriuma (AFRL) által fejlesztett ún. STELR (supersonic turbine engine for long range) hajtómüvet is. Amennyiben a kutatás sikerrel zárul, a NASA finanszírozza majd a demonstrációs programot is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-14 11:47:23
Az amerikai Lockheed Martin vállalat megerősítette, hogy a napokban Japánban, Nagoyaban, bemutatta az MHI (Mitsubishi Heavy Industries) vállalat az első, a szigetországban gyártott F-35A Lightning II típusú ötödik generációs vadászrepülőgépet.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
2017-06-13 11:25:12
A napokban fotók jelentek meg arról, hogy az új orosz Jak-152 típusú kiképzőgép első példánya (0001 számú), melyet az Irkut repülőgépgyártó vállalat szerel össze, új szürke festést kapott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.