2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

JETfly  |  2014-12-16 10:16:52

Gripen vagy az F-16? Mirage-2000, esetleg a MiG-29-es a legjobb vadászgép? Erre a kérdésre nem lehet választ adni, hiszen mindegyik vadászgép más-más területen kiemelkedő − derült ki dr. Kavas László mérnök alezredes előadásából, melyet a Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem sorozat keretében tartott Budapesten, a Stefánia Palota − Honvéd Kulturális Központban december 11-én.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense elmondta: a repülőgép harcászati értékét meghatározó jellemzők a felderítőképesség, a légiharc-tulajdonságok és a földi célok elleni tevékenység. Egy repülőgép harcászati értékének, más szóval ütőerejének kiszámításához a pusztítóerő nagyságát, az erőkivetítés lehetséges térbeli és időbeli határait, illetve a pusztítóeszköz alkalmazási gyakoriságát kell összevetni. 

Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

Az alezredes előadásában öt híres vadászgépet, az F-16C-t, az F-18C-t, a JAS-39C-t a Mirage-2000-5-öt, valamint a MiG-29SE-t hasonlította össze szakmai szempontok alapján. Szóba került többek között a repülőgép egy repült órára eső üzemeltetési költsége, melyben a Gripen teljesített a legjobban 11 600 dolláros költségével, a hatósugár, melyben viszont a két amerikai géptípus volt verhetetlen, és az üzemanyag-fogyasztás, melyben szintén a JAS-39C teljesített a legjobban. 

Kavas László kiemelte: a vadászgépek repülési tulajdonságai, fegyverzete és az egyéb képességek közötti különbségek az üzemeltető országok igényei szerint alakultak ki. Az Egyesült Államok célja mindig is az volt, hogy a háborúkat az ország területétől távol vívja meg, ezért a vadászgépek tervezői azt a feladatot kapták, hogy nagy hatótávolságú repülőeszközöket alkossanak, melyek, természetesen légi utántöltésekkel, képesek akár Kabul fölé is eljutni. 

Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

Az egykori Szovjetunióban ezzel szemben a nagy hatótávolság nem volt prioritás a tervezésnél. A szovjet gépeknek nem kellett tengerentúli célpontokat elérniük, a kontinensen belül pedig számos repülőtér állt rendelkezésükre. A svédek a Gripent elsősorban országvédelmi feladatokra tervezték, ehhez igazodnak a gép tulajdonságai is, míg a francia Mirage elsősorban légifölény-vadászgépnek készült. 

Fotó: Rácz Tünde

Galéria: Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.