2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megkezdték a dél-afrikai Gripenek gyártását

JETfly  |  2003-10-21 18:40:00

Svédországban megkezdik a dél-afrikai Gripenek gyártását, amely a Gripen vadászrepülők exportváltozatának további fejlesztését jelenti.

A dél-afrikai légierő 28, többcélú vadászrepülőjének gyártására

vonatkozó megrendeléssel a Gripen export program jelentős előrelépést

tett ebben a hónapban.

Az első Gripen export gyártási folyamat során elsőként a géptörzs két

levegőbeszívó paneljét készítik el, amelyet később a törzs mellső

részéhez és a pilótafüle kagylójához illesztenek.

A Gripen exportváltozat részletes tervezése és a mérnöki munkálatok

előrehaladott állapotban vannak, és új, speciális müszerezettségü Gripen

tesztgépeken megkezdődtek a repülési kísérletek olyan fő rendszerek

alkalmazásával, mint például a légi utántöltő szonda.

1999 decemberében Dél-Afrika 28 Gripen vadászrepülőt (kilenc kétüléses

és 19 együléses változatot) rendelt több olyan új jellemzővel, amely

szabvány felszereltségnek számít az exportra szánt Gripen gépek

alapváltozatánál: ide tartozik a légi utántöltő rendszer, a fedélzeti

oxigéngenerátor (OBOGS) - amely hosszabb bevetések esetén is lehetővé

teszi a pilóta számára a feladat végrehajtást - a pilótafülke új

klímaszabályzó rendszere, a NATO-interoperábilis tartó pilonok, a színes

kijelzők a pilótafülkében, az új kommunikációs lehetőségek, valamint a

brit mértékegységek szerint kalibrált müszerek.

A nemrég gyártószalagra került első dél-afrikai Gripen tesztrepülésére

Svédországban kerül sor 2005-ben, ezt további tesztelési programok

követik Dél-Afrikában 2006-ban, amelynek során az ország-specifikus

berendezéseket ellenőrzik és hitelesítik. Az első vadászrepülőt 2007-ben

állítják hadrendbe a dél-afrikai légierőnél.

A dél-afrikai légierő (SAAF) a Gripent 24 új Hawk oktatórepülővel együtt

fogja használni. Ezek együttesen váltják fel a dél-afrikai légierő

kiöregedő flottáját (Impala - Aermacchi MB326 - és Mirage/Cheetah

vadászrepülők). Ez jelentős technológiai átalakítást jelent a dél-

afrikai légierő által müködtetett szabványos repülési rendszerekben.

Ugyanakkor a Gripen és a Hawk által képviselt új technológia lehetővé

teszi, hogy a dél-afrikai légierő 75 százalékkal csökkentse a jelenlegi

oktató és vadászrepülő flottáját.

Ez a karcsúsítás összhangban van azzal a politikával, amelyet 1994-ben

az első demokratikus választások után fogalmaztak meg, azaz kisebb,

költséghatékonyabb, de technológiailag kifinomultabb képességgel

kívánják védeni az ország légterét, illetve biztosítani a regionális

stabilitást Dél-Afrika részvételével a békefenntartó müveletekben.

A gyártás megrendelése egybeesett azzal a bejelentéssel, amely szerint a

Saab új megrendeléseket adott a Denel-nek (dél-afrikai repüléstechnikai

és védelmi vállalat) Gripen részegységek és alkatrészek

sorozatgyártására. A fenti szerződések magukban foglalják a Gripen hátsó

géptörzs részeinek, a fő leszállószerkezet egységeinek, valamint a NATO

interoperábilis tartó pilonok gyártását és szállítását a teljes Gripen

program keretében. Ide tartoznak még az alkatrészrendelésekhez szükséges

müszerezettség szállítására vonatkozó szerződések.

A fenti alkatrészeket építik majd azokba a repülőgépekbe, amelyeket a

svéd légierő, valamint nemzetközi exportmegrendelők (köztük Dél-Afrika

és Magyarország) részére gyártanak. A szerződések közvetlenül a Saab

azon ipari részvételi kötelezettségeiből erednek, amelyekhez

kapcsolódóan Dél-Afrika Gripen gépeket vásárol a Stratégiai Védelmi

Beszerzések Programja keretében.

A modern vadászrepülők hadrendbe állítását követő több évtizedes

időszakban a támogató és fejlesztőtevékenység folyamatos

munkalehetőségeket biztosít majd Dél-Afrikában és Svédországban.

A dél-afrikai ipari részvételi program egyik fő eleme az STTP

(szakértelem- és technológiaátadási program), amely lehetővé teszi dél-

afrikai mérnököknek a világszínvonalú repülési technológiák, módszerek,

eljárások és eszközök tanulmányozását Svédországban, így Dél-Afrikába

visszatérve képesek lesznek a helyi repülőipar erősítésére, ahol a fő

vonalat a Gripen jelenlegi támogató tevékenysége jelenti majd.

Az STTP program keretében a dél-afrikai légierőtől (Armscor, Denel)

eddig több mint 50 fő (köztük tesztpilóták, légügyi technikusok,

logisztikai szakemberek és mérnökök) lett kihelyezve a Saab-hoz

családjukkal együtt.

A SAAB AB és a BAE SYSTEMS vegyes vállalata által gyártott Gripen

többcélú vadászrepülő, azaz három féle bevetést képes teljesíteni. Ez

azt jelenti, hogy a pilóta repülés közben képes a Gripen rendszereinek

az átkonfigurálására, így ugyanazon bevetés során több célt képes

teljesíteni. Dél-Afrika Gripen flottáján olyan fejlesztésekre kerül sor,

mint például a légi utántöltő rendszer, a fedélzeti oxigénfejlesztő

rendszer, a pilótafülke légkondicionáló egysége (amely hütést biztosít

forró, nedves és szubtrópusi müködési feltételek mellett), valamint a

sisakra szerelt kijelző.

A Dél-Afrikai Gripen-Hawk program:

A 2.2 milliárd USD értékü összevont szerződés részeként Dél-Afrika 24

BAE SYSTEMS Hawk oktatógépet és 28 Gripen többcélú vadászrepülőt rendelt

a dél-afrikai légierő számára. A gépek gyártása jelenleg folyik, és a

szállításra 2005 és 2012 között kerül sor. Ezzel az SAAF teljes flottája

75 %-kal csökken, mivel az új gépekkel lecserélik a hatvanas években

gyártott Impala és Mirage/Cheetah gépeket.

Egy kölcsönös szerződés értelmében a SAAB & BAE SYSTEMS 8.7 milliárd USD

értékben ajánl gazdasági előnyöket Dél-Afrika számára befektetések,

export és munkahelyteremtés formájában számos stratégiai ipari

szektorban (többek között: repüléstechnika, védelem, mezőgazdaság,

gyógyszeripar, autógyártás, nehézipar, faipar, egészségügy,

aranykitermelés, bányászat, tengerészet és hajógyártás, turizmus,

számítástechnika és az energiaszektor).

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.