2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétmilliárdos hatékonyságnövelő programot indít a HungaroControl

JETfly  |  2014-08-27 13:16:01

A HungaroControl CPDLC néven (Controller Pilot Data Link Communications) nagyszabású műszaki-technológiai programot indított, amely az európai integrációs (Egységes Európai Égbolt, Single European Sky - SES) követelményekkel összhangban a legmodernebb technológiával fejleszti a hazai légi közlekedés infrastruktúráját: a jelenlegi élőszavas párbeszéd mellett olvasható üzenetek formájában történő adatcserét is alkalmaz majd a pilóták és a légiforgalmi irányítók között. 

A csúcstechnológiás program célja a növekvő légi forgalom miatt egyre telítettebb rádiófrekvenciák használatának optimalizálásával a repülésbiztonság javítása és a magyar légi navigáció kapacitásának növelése. A beruházás összértéke eléri a 2 milliárd forintot, amelynek 80 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl Zrt. saját forrásaiból finanszíroz, míg a fennmaradó összeget, több mint 420 millió forintot az Európai Unió a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) keretében biztosítja.

A CPDLC szolgáltatás a magyar légtérben, 2015 februárjában a világ egyik legkorszerübb légiforgalmi irányítási rendszere, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) továbbfejlesztett verziójának funkciójaként kezdi meg hivatalos müködését. 

A CPDLC bevezetésével a pilóták és az irányítók rendelkezésére áll majd egy újabb kommunikációs lehetőség az úgynevezett nem időkritikus üzenetek továbbítására. A verbális párbeszéd mellett, így egyrészt rövidebb idő alatt létrejöhet az információcsere, másrészt az irányítók az eddigiektől eltérően egy adott pillanatban párhuzamosan több pilótával is képesek lesznek kommunikálni, ami jelentős mértékben növeli a légiforgalmi irányítás kapacitását. A CPDLC alkalmazásával a rutinfeladatok gyorsan elvégezhetővé válnak, illetve a rádiófrekvenciák terhelésének felszabadításával csökkenhet a légiforgalmi irányításban használt hangcsatornák zsúfoltsága. Az adatalapú kommunikáció használatával kizárhatók az esetleges interferenciák okozta félreértések és a fáradtságból adódó hibák is, így tovább javul a repülésbiztonság. A HungaroControl MATIAS Build 10.1-es léginavigációs szoftvere képes lesz a véletlen, „félrekattintásból” származó üzenet felküldésének megakadályozására.

A fejlesztési program tartalmazza a kommunikációs infrastruktúra biztosítását, a hazai szabályozási háttér kialakítását – összhangban az EUROCONTROL (Európai Szervezet a Légiközlekedés Biztonságáért) és az ICAO (Nemzetközi Polgári Légügyi Szervezet) vonatkozó ajánlásaival –, a hálózati telekommunikációs szolgáltató kiválasztását, valamint az oktatási és szimulációs tevékenységeket.

„A HungaroControl mindig úttörő szerepet vállalt az  új technológiák bevezetésében: a világon elsőként alkalmazta a légi jármüvek fedélzetéről letöltött adatok komplex feldolgozását és megjelenítését az irányítók számára (Mode S technológia), ezen kívül a közép-európai régióban a magyar léginavigációs szolgálat rendszere volt elsőként képes az új hívójelalapú azonosításra, ami 2020-ra már egész Európában kötelező lesz. A HungaroControl a CPDLC technológia fejlesztése terén is Európa élvonalában van, meggyőződésünk, hogy az adatalapú kommunikáció alkalmazásával jelentősen javulhat a repülésbiztonság és növelhető a léginavigációs szolgáltatók kapacitása.” – értékelte a fejlesztést Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója. 

A légiforgalmi irányítás által használ rendszerek és a légi jármüvek közti irányító-pilóta kommunikációra használt adatkapcsolat (CPDLC) bevezetését a Bizottság 29/2009/EK rendelete (2009. január 16.) írja elő, amely a SES keretében megvalósuló adatkapcsolat-szolgáltatásokra vonatkozó követelmények megállapításáról szól. Az Európai Unió SES célkitüzése a szolgáltatás bevezetését a teljes európai légtérben kötelezővé tette 2015. februári véghatáridővel. A HungaroControl programja a légiforgalmi szolgáltatások modernizálását sürgető SESAR kutatási tervezetben foglaltakkal is összhangban áll.

A HungaroControlról

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, élenjáró fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttmüködő partnere. 

Az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem tízmillió járat közlekedik. A legvalószínübb esetben az átlagforgalom 2019-ben 12 százalékkal, 2035-ben pedig várhatóan 50 százalékkal haladja meg a 2012-ben mért értéket. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét. 

Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, müszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitüzése, hogy az elkövetkező két-három évben partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre. A tudásközpont kialakítását a légi navigációt támogató kutatás-fejlesztés, szimuláció és képzés iránti növekvő nemzetközi piaci kereslet alapozza meg, amelyet részben éppen az európai integráció és a funkcionális légtérblokkok létrehozása generál. 

A HungaroControl célja valamennyi beruházásával az, hogy a hét közép-európai országot tömörítő regionális együttmüködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) kiváló szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb müszaki-technológiai színvonalon müködjön. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.