2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Titánok támadása, avagy mit ér a légi akrobatika

JETfly  |  2003-10-08 16:19:00

Kulcsszó a túlélés, NATO-repülőtalálkozó Lengyelországban. A MlG-29-esek korszerűsítése nem odázható el Az elmúlt években nagy nyilvánosságot kapó "világbajnoki díjak" alapján a magyar állampolgár azt gondolhatná, hogy az adójából fenntartott légierő nem képes másra, mint repülőnapokon nagy sikert arató akrobatamutatványokra. A honvédség műszakijainak, logisztikusainak, megfigyelőinek és pilótáinak egy negyvenfős csoportja azonban éppen a napokban Lengyelországban igyekszik bizonyítani, hogy a technikai lehetőségek szabta határok keretein belül képes harcászati értelemben is számottevő tevékenységre a NATO szigorú feltételeinek megfelelve.

Bár jövő márciusban már öt éve lesz annak, hogy Magyarország a szövetség tagjává vált, a magyar légierő katonái még mindig a integráció rögös útját járják, a hasonló sorsú cseh és lengyel kollégáikkal egyetemben. A NATO normáinak és eljárásainak átvételében most jutottak el arra a szintre, hogy részt vegyenek a legnagyobb szabású Európában megrendezett légi harcászati gyakorlaton, az úgynevezett NATO Air Meet, NAM repülőtalálkozón. Ezúttal Lengyelország vállalta el a házigazda szerepét, elsőként a belépettek közül. A Poznan-Krzesiny katonai repülőtérre pedig azért esett a választás, mert itt végezték el az elmúlt évben a szükséges infrastrukturális beruházásokat. Nem mellékes, hogy a lengyel légierő itt állomásozó, jelenleg még MiG-21-essel repülő százada kapja meg 2006-tól az idén megrendelt F-16osokat is.

Fotó:www.nam03.comMagyarországot Salla István alezredes parancsnoksága alatt negyvenfős kontingens, két éles és egy tartalék MiG-29-es vadászgép és egy An-26-os szállítógép képviseli. Szeptember 5-én érkeztek és kétheti munka után pénteken térnek vissza kecskeméti és szolnoki bázisaikra, illetve Veszprémbe, a légierő parancsnokságára. A NAM tulajdonképpen az első komoly, harcászati értelemben is számottevő megmérettetés számunkra- mondja Gárdus Tibor alezredes a kecskeméti vadászrepülők harci alkalmazási főtisztje. Szavaiból kiderül, hogy hosszú út vezetett idáig, kezdve a katonák nyelvi kurzusain, NATO kanadai repülőiskoláján történő pilóta utóképzésen át a májusi Ample Train gyakorlatig- ez utóbbi lengyelországi részvétel egyfajta főpróbája volt.

Fotó:www.nam03.com

Fotó:www.nam03.comA gyakorlat minden napján két magyar pilóta indul bevetésre egy szövetséges csapásmérő hullám részeként, hasonló rend szerint, ahogy az 1999-ben Jugoszlávia felett történt, vagy bármikor, amikor NATO légiereje hadba száll. Az akár két-három tucatnyi gépet is magába foglaló "kék" kötelék tagjai másik feléből összeállt "vörösökkel" ütköznek meg.

Fotó:www.nam03.com

Fotó:www.nam03.comA "Titán hívójelü magyar géppár számára azonban nemcsak a feladatok végrehajtása - szabványos rádióforgalmazás, kijelölt útvonal pontos és időzített lerepülése, esetleg harc- jelent kihívást. Az általuk korábban elsajátított módszerekkel szemben itt hosszas, többórás tervezés és eligazítás előzi meg a bevetéseket, majd azokat hasonló hosszúságú számítástechnikával bőségesen támogatott kiértékelés követi: A gyakorlaton részt vevő hat vadászpilótát épp ezért annak figyelembe vételével választották ki, hogy közülük többen részt vettek, a NATO kanadai repülőiskolájának kurzusán melyen már elsajátították ezt a filozófiát és annak gyakorlati alkalmazását is. A Kanadából nemrég hazatért Lénárt András százados és kísérője, Asztalos "Sztali” István őrnagy repülés előtti eligazításán is angol szakkifejezések és NATO-standard rövidítések röpködnek. A százados filctollal apró nyilakat rajzol a müanyag táblára, tisztázva a manőverezést arra az esetre, ha "ellenséges" géppel akadnának össze, majd a bevetés végcéljaként egy szót emel - ki: survive, azaz túlélés. Véletlen egybeesés de ugyanez a magyar harcászati légierő kortárs kulcsszava is, miután az elmúlt másfél évtizedben a politika három repülőezredből két századra redukálta erejét- jegyezhetnénk meg.

A részvétel technikai biztosítása talán még a pilóták képzettségi szintjénél is kritikusabbnak bizonyult, Horváth János alezredes, a kecskeméti MiG-ek müszaki főnökének irányításával három müszakban folyt a munka, hogy a NAM-ra három gép kijuthasson, miközben otthon sem szünetelnek a repülések és a készültségi szolgálat.

Minden emberi igyekezet és teljesítmény ellenére a magyar szereplésnek persze korlátot szabnak a technika sajátosságai, pontosabban az; hogy a MiG-29-esek immár tízéves hazai pályafutása során a politikai döntéshozatal elodázta megfelelő - akár minimális - korszerüsítésüket. Ezúttal ugyan sikerült korszerü müholdas navigációs berendezést (GPS) a gépekbe szerelni - mely nélkül a részvétel szóba sem jöhetett volna -, de még mindig hiányoznak olyan fedélzeti adatrögzítők, amelyekkel nagy pontossággal visszajátszhatók a levegőben történtek. Így levonhatók lennének a tanulságok, s a repülésre költött adófizetői milliók egyetlen, fillérje se veszne kárba. A gyakorlaton résztvevők ehhez hozzáteszik: az sem mellékes szempont, hogy a magyar pilóták bizonyítani is tudják, ha a gyakorlat során „lelőttek” valakit, hiszen a kiértékelés során szóbeli beszámolójuk nem számít objektív forrásnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.