2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Interjú egy rekord után

JETfly  |  2003-10-07 18:32:00

2003. január 21-én Klaus Ohlmann új világrekordot állított fel az osztrák Karl Rabederrel az argentínai Capelcoból startolva el El Juncalito, El Maiten és Laguna Diamante forduló pontokon keresztül 14 óra 58 perc alatt 3008.8 km repült vitorlázógéppel.

Beszélgetés Klaus Ohlmann és Bernd Weber Schempp-Hirth (SHK) cég képviselője között 2003. februárjában, röviddel a 3008 km-es világrekord repülése után Argentínában.

SHK:

- Milyen régóta foglalkozol hullámrepüléssel?

K.Ohlam:

- Már az első hullámrepülésem során 1978-ban, felmerült bennem, hogy a megszerzett nagy magasságot, miért nem lehet távrepülésre felhasználni, de még sok idő és fáradtság kellett, hogy a megfelelő tapasztalatokat összegyüjtsem.

SHK:

- Mekkora a tapasztalatod a hullámrepülés terén és ebből hány órát repültél Argentínában?

K.Ohlmann:

- A legkisebb helyi hullámrepülés is fontos volt számomra, de a repidőket sohasem számoltam. Argentínában nagyjából 1800 órát repültem.

SHK:

- Mi számodra a különleges a hullámrepülésben?

K.Ohlmann:

- Az erős szél mindig kihívás volt számomra. Ehhez jön még a természet végtelen szépsége, amely mindig új arcát mutatja a vitorlázórepülőnek.

SHK:

- Milyen veszélyekre és szabályokra kell a pilótának figyelni?

K.Ohlmann:

- Nagyfokú vitorlázórepülő felkészültséggel és magas szintü elméleti tudással kell rendelkeznie annak, aki hullámban szeretne vitorlázni. Természetesen nagyon fontos még az Oxigén berendezés, minek hiánya nagyon veszélyes lehet. Kevés pilóta tudja, hogy már 3000 méter felett jelentősen korlátozódhat a pilóta döntési képessége oxigén nélkül.

SHK:

- Ki kell dolgoznod a repülési pályádat a hely ismeretében pontról pontra, vagy a Te tapasztalatoddal egy hullámrendszer már egyszerüen kiismerhető, pontosan úgy, mint egy termikrepülőnek egy termikes nap?

K.Ohlmann:

- Egy tapasztalt hullámrepülőnek természetesen egyszerübb egy hullámrendszert kiismerni, mint egy termikrepülőnek egy termikes napot. Minden terepet meg kell ismerni a levegőben. Itt nagyon fontos a tapasztalat a sokszámú időjárási helyzet miatt, valamint a helyi időjósok tapasztalatainak figyelembe vétele. Sokszor előfordulhat a felhőzet teljes bezáródása, ami a domborzat plasztikus elképzelésének képességét igényli, itt nem elég egy szimpla GPS!!!

SHK:

- Milyen lehetőségek és kihívások vannak az Andokban hullámrepülés közben?

K.Ohlmann:

- Az argentin Cordilleák eléggé délre fekszenek ahhoz, hogy egy szinte állandó nyugati áramlást kaphassanak a föld áramlási rendszeréből. Nehéz világon bárhol olyan helyet találni, ahol ennyire ideális lenne az időjárás a hullámrepülésre. A ritkán bezáródó felhőzet miatt a termikrepülés is lehetséges átlagosan 6,5 napon hetente!

SHK:

- Milyen különlegességet találhat az ember Argentínában?

K.Ohlmann:

- Hihetetlen hatalmas teret ami délen még nagyon vad és sehol semmi nyoma az emberi tevékenységnek. Ezt a benyomást még csak erősíti a nem ritkán 200 km-es látástávolság is.

SHK:

- Mekkora szervevő munkát igényelt ez a rekordrepülés?

K.Ohlmann:

- A legnehezebb az életkörülmények megteremtése volt. Az expedícióhoz magához sok barátra, rögtönző képességre, sok időre és persze komoly anyagi eszközökre is szükség volt.

SHK:

- Milyen problémákkal kellett megküzdenetek?

K.Ohlmann:

- A vámosok és a légierő hivatalnokai néha teljesen ellenünk dolgoztak és nagyon sok idegeskedésbe került mire a két hivataltól a szükséges engedélyeket beszereztük. Ezt leszámítva minden résztvevő nagyon barátságos volt és a helyi vitorlázórepülők segítségével minden bürokratikus akadályt sikerült legyőznünk.

SHK:

- Milyen jelentősége volt a gépeknek? (Motor, repülő és felszerelés)

K.Ohlmann:

- Magától értetődik, hogy ilyen különleges körülmények között nagy jelentősége van a technika tökéletese felkészítésének.

SHK:

- Milyen terheléseket kell kiállni a repülőgépnek és a pilótának a folyamatos nagy sebesség következtében?

K.Ohlmann:

- A terhelést hullámrepülés közben sokszor túlértékelik. A repülő teljesen nyugodt időben a maximális sebesség tartományban repül. Az ausztráliai és dél-afrikai "kalapácstermikek" közel ilyen magasan vannak, de sokkal erőteljesebb turbulenciával terhelik a gépet. Meggyőződésem, hogy egy erőteljes termikes nap sokkal nagyobb terhelést ró a gépre, mint a hullámrepülés. Az vonatkozik a pilótára is. Hullámrepülés közben sokszor órákig ugyanazzal a sebességgel kell repülni viszonylag állandó emelkedéssel vagy merüléssel. A pilótának sokkal több ideje van döntéseket hozni, amiket a kiemelkedő látás csak megkönnyít.

SHK:

- Milyen egy 15 órás repülés fizikailag és pszihikailag?

K.Ohlmann:

- Itt két fontos hatást kell említeni a hidegedés az oxigénellátást. Mindkettőt nagyon komolyan figyelembe kell venni. Az elalvás veszélye is felléphet. A legfontosabb azonban a személyes motiváció és egy mély optimizmus, amelynek azonban egy egészséges tudásbázison kell alapulnia.

SHK:

- Milyen veszélyeket rejt az elmerülés, és mennyire lehet veszélyes egy terepre szállás?

K.Ohlmann:

- A Cordiellák mentén viszonylag sok repülőtér van és a legtöbbje aszfaltozott leszállómezővel rendelkezik. Egy valódi terepleszállásnál a szállítókocsizás igazán kalandos lehet. Egy müholdas telefon és egy vészjeladó minden gép tartozéka volt, amelyik ilyen hosszú távra indul.

SHK:

- Mit gondolsz, meg tudod dönteni ezt a 3008-km-es rekordrepülést?

K.Ohlmann:

- A határokat az emberek alkotják. A fantáziának nincsenek határai.

SHK:

- Milyen alapon választottad ki ami gépünket?

K.Ohlmann:

- Egy nagyon barátságos vitorlázópilóta ajánlotta meleg szívvel.

SHK:

- Milyen előnyei vannak egy Nimbus 4DM-nek a Ventus 2cM-el szemben, amit te már két éve repülsz? Úgy gondolom ilyen sebességnél egy15 méteres repülő jobb.

K.Ohlmann:

- A Nimbus maximális sebessége 285 km/h. Ez már önmagában is nagy előny hullámrepülésnél. Az pedig, hogy kétüléses egy további fontos előny. Hiszen mit ér a szépség, ha nem tudjuk megosztani.

SHK:

- Hogyan képzeled el az ideális repülőgépet az ilyen típusú rekordrepülésekhez?

K.Ohlmann:

- Fontos egy teljesen zárt kabin jó hőszigeteléssel a pilóta kényelmének érdekében. A nagy felszállótömeg és a magas elérhető sebesség is fontos erény lenne egy ilyen gépnél.

SHK:

- Meddig maradsz még Argentínában, vagy van már valami más elképzelésed?

K.Ohlmann:

- Argentínában még 100 évet tudnék repülni anélkül, hogy megunnám. Egy Dél Franciaországi túrarepülésen gondolkozom mostanában, ahova már évek óta hívnak. De mindig gondjaim voltak a határtalan fantáziám kordában tartásával...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.