2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

B-1-es pilóta segített a bajban lévő B737-es személyzetén

JETfly  |  2014-06-06 10:11:17

„Minden pilóta elgondolkodik rajta, hogy mit is tenne abban az esetben, ha rosszra fordulnának a dolgok egy olyan repülőgépen, amelyen ő csak utas” – kezdi Mark Gongol százados, a USAF B-1-es pilótája. „Természetesen tudjuk, hogy civil kollégáink magasan képzettek, ennek ellenére mégis minden részletre kiemelten figyelek akkor is, ha csak utasként repülök. Mégsem gondoltam azonban, hogy valaha olyan helyzetben leszek, amikor a bajban a segítségemre szorulnak.”

Az esetre 2013. december 30-án került sor, amikor a százados a feleségével és kislányával együtt hazafelé tartott az Iowa államban található Des Moines Nemzetközi repülőtérről, miután az ünnepeket szélesebb családi körben töltötték. A repülőgépen összesen 151 utas, és hatfőnyi személyzet tartózkodott. A felszállás utáni körülbelül fél órával, mikor Mark Gongol észrevette, hogy a hajtómüvek teljesítménye alapjáratra esik vissza, azonnal kavarogni kezdtek mindenféle gondolatok a fejében. A repülőgép szép lassan süllyedésbe és jobb fordulóba kezdett.

Az utastájékoztató rendszeren keresztül a légi utaskísérők megkérdezték, hogy van-e orvos a fedélzeten, majd az első osztályra siettek az elsősegély készlettel. Ekkor a százados azt gondolta, hogy az első osztályon lett rosszul egy utas, ezért a nagy sietség. Nemsokára jött egy újabb felhívás, amelyben a légi utaskísérők kérték, hogyha van a repülőgépen nem kereskedelmi pilóta, akkor jelezzen a hívógombbal. Ekkorra nyilvánvalóvá vált, hogy a repülőgép pilótája szorul orvosi ellátásra, így Gongol százados a feleségére nézett, aki egy bólintással nyugtázta a dolgot, majd jelentkezett a gomb megnyomásával. 

A pilótafülkében négy légi utaskísérő és az utasok közül két ápoló éppen egy fekvő alkalmatosságot szerelt össze, miközben a kapitány a székében ült izzadtan, nagyra nyílt szemekkel és zavaros tekintettel, láthatóan valamilyen szívproblémával küszködve. „Amint a pilótát kisegítették az ülésből, elfoglaltam a helyét, majd az első tiszt hölgy egyből meg is kérdezte, hogy pilóta vagyok-e, és, hogy min repülők. Miután válaszoltam, hagytam neki öt másodpercet, hogy mérlegelje, hogy hasznára lehetek-e. Láthatóan nehéz helyzetben volt, ez idő alatt én is mérlegeltem magamban, hogy pánikba eshetett-e vagy képes vezetni a repülőgépet. Miután mindketten csendben kiértékeltük a helyzetet, megkért, hogy csukjam be az ajtót, és foglaljak helyet” – mondja Gongol.

B-1

Innentől kezdve a százados szerint nyugodtan, és összeszedetten mentek a dolgok, az első tiszt kérésére ő elsősorban a rádiózásban segített, emellett szükség esetén figyelt a vészhelyzetre vonatkozó ellenőrző listákra, és az esetleges szokatlan eseményekre is. A légierőben repülőgép parancsnokként Gongol százados ahhoz volt szokva, hogy ő hozza a döntéseket, azonban belátta, hogy jelen esetben azzal segít a legtöbbet, ha az első tiszt kérésének eleget téve mindenben támogatja őt, amiben szükséges.

„Kívülről nyugodtnak tünt, de azért látszott rajta, hogy megviseli ez a helyzet, de kit nem?” – meséli Gongol a másodpilótáról. „Eleinte néhányszor félbeszakítottam őt, de aztán gyorsan összecsiszolódtunk, végső soron nagyon jó benyomást keltett.”

Szinte mindent alaposan átbeszéltek a kabinnyomástól kezdve a robotpilóta programozásáig, majd végül a másodpilóta problémamentesen letette a gépet az Omaha repülőtéren. Érdekes módon a gurulás volt a legproblémásabb müvelet, mivel az első tiszt számára ismeretlen volt a repülőtér, ráadásul korábban még nem végzett gurulást a Boeing 737-essel, és a légiforgalmi irányítók sem tudták, hogy a kapitány rosszulléte volt a vészhelyzet oka.

A lépcsők lenyitása után átbeszélték az egész vészhelyzetet, és a százados minden döntését támogatta az első tisztnek, ő sem cselekedett volna másképp. Azóta a kapitány is jobban van már, a segítséget és a helytállást pedig személyesen is megköszönte Gongol századosnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A perui kormány a napokban elfogadta és rábólintott az új helikopterek és szállító repülőgépek beszerzésére. A döntést a nemrégen bekövetkezett természeti katasztrófák miatt hozták meg.