2017. 07. 26. szerda
Anna, Anikó
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

B-1-es pilóta segített a bajban lévő B737-es személyzetén

JETfly  |  2014-06-06 10:11:17

„Minden pilóta elgondolkodik rajta, hogy mit is tenne abban az esetben, ha rosszra fordulnának a dolgok egy olyan repülőgépen, amelyen ő csak utas” – kezdi Mark Gongol százados, a USAF B-1-es pilótája. „Természetesen tudjuk, hogy civil kollégáink magasan képzettek, ennek ellenére mégis minden részletre kiemelten figyelek akkor is, ha csak utasként repülök. Mégsem gondoltam azonban, hogy valaha olyan helyzetben leszek, amikor a bajban a segítségemre szorulnak.”

Az esetre 2013. december 30-án került sor, amikor a százados a feleségével és kislányával együtt hazafelé tartott az Iowa államban található Des Moines Nemzetközi repülőtérről, miután az ünnepeket szélesebb családi körben töltötték. A repülőgépen összesen 151 utas, és hatfőnyi személyzet tartózkodott. A felszállás utáni körülbelül fél órával, mikor Mark Gongol észrevette, hogy a hajtómüvek teljesítménye alapjáratra esik vissza, azonnal kavarogni kezdtek mindenféle gondolatok a fejében. A repülőgép szép lassan süllyedésbe és jobb fordulóba kezdett.

Az utastájékoztató rendszeren keresztül a légi utaskísérők megkérdezték, hogy van-e orvos a fedélzeten, majd az első osztályra siettek az elsősegély készlettel. Ekkor a százados azt gondolta, hogy az első osztályon lett rosszul egy utas, ezért a nagy sietség. Nemsokára jött egy újabb felhívás, amelyben a légi utaskísérők kérték, hogyha van a repülőgépen nem kereskedelmi pilóta, akkor jelezzen a hívógombbal. Ekkorra nyilvánvalóvá vált, hogy a repülőgép pilótája szorul orvosi ellátásra, így Gongol százados a feleségére nézett, aki egy bólintással nyugtázta a dolgot, majd jelentkezett a gomb megnyomásával. 

A pilótafülkében négy légi utaskísérő és az utasok közül két ápoló éppen egy fekvő alkalmatosságot szerelt össze, miközben a kapitány a székében ült izzadtan, nagyra nyílt szemekkel és zavaros tekintettel, láthatóan valamilyen szívproblémával küszködve. „Amint a pilótát kisegítették az ülésből, elfoglaltam a helyét, majd az első tiszt hölgy egyből meg is kérdezte, hogy pilóta vagyok-e, és, hogy min repülők. Miután válaszoltam, hagytam neki öt másodpercet, hogy mérlegelje, hogy hasznára lehetek-e. Láthatóan nehéz helyzetben volt, ez idő alatt én is mérlegeltem magamban, hogy pánikba eshetett-e vagy képes vezetni a repülőgépet. Miután mindketten csendben kiértékeltük a helyzetet, megkért, hogy csukjam be az ajtót, és foglaljak helyet” – mondja Gongol.

B-1

Innentől kezdve a százados szerint nyugodtan, és összeszedetten mentek a dolgok, az első tiszt kérésére ő elsősorban a rádiózásban segített, emellett szükség esetén figyelt a vészhelyzetre vonatkozó ellenőrző listákra, és az esetleges szokatlan eseményekre is. A légierőben repülőgép parancsnokként Gongol százados ahhoz volt szokva, hogy ő hozza a döntéseket, azonban belátta, hogy jelen esetben azzal segít a legtöbbet, ha az első tiszt kérésének eleget téve mindenben támogatja őt, amiben szükséges.

„Kívülről nyugodtnak tünt, de azért látszott rajta, hogy megviseli ez a helyzet, de kit nem?” – meséli Gongol a másodpilótáról. „Eleinte néhányszor félbeszakítottam őt, de aztán gyorsan összecsiszolódtunk, végső soron nagyon jó benyomást keltett.”

Szinte mindent alaposan átbeszéltek a kabinnyomástól kezdve a robotpilóta programozásáig, majd végül a másodpilóta problémamentesen letette a gépet az Omaha repülőtéren. Érdekes módon a gurulás volt a legproblémásabb müvelet, mivel az első tiszt számára ismeretlen volt a repülőtér, ráadásul korábban még nem végzett gurulást a Boeing 737-essel, és a légiforgalmi irányítók sem tudták, hogy a kapitány rosszulléte volt a vészhelyzet oka.

A lépcsők lenyitása után átbeszélték az egész vészhelyzetet, és a százados minden döntését támogatta az első tisztnek, ő sem cselekedett volna másképp. Azóta a kapitány is jobban van már, a segítséget és a helytállást pedig személyesen is megköszönte Gongol századosnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.