2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Földi-égi készenlét: Légierő haderőnem - 2013

JETfly  |  2014-01-15 11:08:22

A feszített költségvetés határain belül manőverezve is sikeres évet zárt a Magyar Légierő. Zöldár, repülőnap, lengyelországi gyakorlat – mindenütt helytálltak a haderőnem katonái 2013-ban.

Nehézségeink ellenére sikeres évet zárhattunk 2013-ban – értékelte az elmúlt esztendőt Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnemének főnöke. A tavalyi év tervezésénél is a rendelkezésre álló források jelentették az első leküzdendő akadályt, ugyanis dönteni kellett az optimális felhasználásról épp úgy, mint arról, hogy milyen kiképzési rendezvények szolgálják legjobban a meghatározott célokat. 

Az alapvető feladat – a NATO alárendeltségében ellátandó fegyveres légvédelmi készenléti szolgálat – 1999 óta változatlan. Ebben részt vesz az MH 54. Veszprém Radarezred, a MH Légi Vezetési és Irányítási Központ és persze kiemelt szerephez jutnak az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis felfegyverzett JAS-39EBS HU Gripenjei is. Itt, a hazai légtér védelmében nincs és nem is lehet kompromisszum – tette hozzá a dandártábornok. 

Az elmúlt esztendő vége felé, decemberben került sor a hazai légtérvédelem szempontjából fontos eseményre: Bánkúton és Békéscsabán sikeres tesztüzemet követően rendszeresítették az új 3D gerincradar-mérőpontokat. A harmadik, medinai 3D radar várhatóan 2014 végén állhat majd hadrendbe; a tesztidőszakot lerövidítik a békéscsabai és bánkúti radaroknál összegyüjtött tapasztalatok. 

Gripen

Magyar Gripen a levegőben

A tavalyi kecskeméti nemzetközi repülőnap nagysikerü rendezvény volt; az augusztus 3–4-i eseményre számos külföldi légierő képviselői jöttek el, külön érdekességként ellátogatott hozzánk az Orosz Vitézek köteléke is. A nagy érdeklődést persze megalapozta az is, hogy a Magyar Légierő ugyancsak folyamatosan tesz eleget külföldről érkező, statikus és dinamikus bemutatókra szóló meghívásoknak. 

Az afganisztáni szerepvállalást illetően jelentős feladatokról szólt 2013; míg a Shindand légitámaszponton dolgozó Mi–17 Légi Tanácsadó Csoport (Mi–17 AAT) a jelenlegi feltételek alapján 2014 végéig segíti az Afgán Légierő helikopter- pilótáinak képzését, addig a Kabulba települt Mi–35 Légi Kiképzés-támogató Csoport (Mi–35 AMT) kilencedik váltásának hazatértével lezárult a 2010 áprilisa óta zajló képzési program. 

A Lengyel Köztársaság ustkai lőterén tavaly augusztusban sikeres éleslövészetre került sor, amelyen az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred katonái Kub és Mistral rakétákkal, magyar fejlesztésü és gyártású légicélok (távirányítású repülő eszközök) felhasználásával nagytávolságú manővert hajtottak végre. Ezt követően októberben, szintén Lengyelországban, NATO-gyakorlaton bizonyították felkészültségüket a győriek. 

Az egyik Pápán települő C-17-es pilótafülkéje

Minden eddiginél jelentősebb kihívást jelent majd, hogy 2015-ben Litvániában, Siauliai repülőterén, a Baltic Air Policing keretében négy hónapon keresztül (a magyarországi mellett) készültségi szolgálatot látnak majd el az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripenjei. Ehhez szükség lesz a megfelelő légi szállítási képesség fenntartására, a hajózók, a müszakiak, az eszközök és a rendszerek helyszíni telepítésére is. Elkezdődtek az egyeztetések a misszió logisztikai támogatásához is. A pilótákat váltják majd, így egyrészt több hajózónak lesz balti tapasztalata, másrészt pedig az itthoni jártasságok, jogosítványok fenntartása is megoldható lesz. Az idei év egyik legfontosabb feladata a készenléti szolgálatra megfelelően felkészült pilótaállomány biztosítása. 2013 decemberében négy hajózó tért vissza Svédországból, 2014-ben pedig újabb négy Gripen-pilóta megy kiképzésre skandináviai partnerünkhöz. 

A Pápa Bázisrepülőtéren is mozgalmas volt a 2013-as esztendő. A három, magyar felségjelzésü C–17 Globemaster III-as összesített repült ideje tavaly érte el a 12 ezer órát. Idén folytatódnak az infrastrukturális beruházások. A leendő nagyméretü, kifejezetten a C–17-es befogadására alkalmas hangárépület mellett olyan új légi irányítótornyot kell építeni, amely képes lesz az immár kettős célú, katonai és polgári repülőtér forgalmának biztonságos kiszolgálására. Átrakóhelyek bővítésére is sor kerül majd. A beruházások egyben jelzik a Nehéz Légi Szállító Ezredben (HAW) részt vevő nemzetek hosszú távú elkötelezettségét a pápai helyszín mellett. Sáfár tábornok kiemelte: a költséghatékony, többnemzeti összefogás, a képesség közös fenntartása NATO-szerte ismert és elismert magyarországi példa. 

A 2014-es évet is meghatározza a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálat folyamatos, zökkenőmentes ellátása. Mindemellett a tavalyi árvízi helyzet is megmutatta, nagy szükségünk van helikopter-képességünk fenntartására, megújítására, amelyre nagy esélyt kínál a helikoptertender. 

Gyakorlaton a győri légvédelmi rakéta ezred

Az idei feladatoknak tehát se szeri, se száma: kiemelkedik közülük az elért levegő-föld képességek fenntartása és továbbfejlesztése, az előretolt repülésirányítók gyakoroltatása és továbbképzése, a szárazföldi csapatok által igényelt „alájátszások” végrehajtása csakúgy, mint a tavaszi JAVTEC 2014, a júniusi, németországi Tiger Meet 2014 és az októberi Noble Arrow gyakorlat. 

Trautmann Balázs 

Fotó: Galovtsik Gábor és archív 

Forrás: Magyar Honvéd 2014. január

   

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.