2017. 05. 27. szombat
Hella
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy repülőnap rövid története 3/2

JETfly  |  2003-09-08 16:27:00

És a közönség jön. A tervezethez képest hamarabb nyitják a kapukat, amelyeken végeláthatatlan sorokban jönnek az érdeklődök

A hírek szerint délelőttre a város 50 kilométeres körzetben dugult be. Nem vártunk ennyi embert, de örülünk, hogy ilyen sokakat érdekel a repülés, a repülőnap. Aki bent van annak irány a statikus bemutató. Messziről látható a török bemutató kötelék Herculesének svanca, ez segíti a tájékozódást. A török C-130 mellett és vele szembe egy-egy magyar MiG-29, ahol a Dongó és Puma század relikviát vásárolhatták meg az érdeklődök. Minden repülőnapon elérhetetlen vágy, hogy beülhessek egy kiállított harcigépbe. Itt ez is könnyen teljesült, sőt fényképpel is megörökítették az eseményt mindkét századnál. A törökök is engedékenynek mutatkoztak, amit a szállítógép körül kialakult hosszú sor bizonyított. A statikus soron az Immelman század tigrisfestésü Tornadoja mellett F-16, Phantom és a lakenheathi F-15-ösök álltak sorban. Ne feledkezzünk meg a Szárnyascsikó századról sem, akik müszaki bázisuk előtt álló L-39 Albatrosszal várták az érdeklődőket.

A repülőtér új hangárjait sem hagyták kihasználatlanul a szervezők. Itt láthattuk a MOL és Volvo bemutatóját. Az egyik hangárt az Aero Vodochy kapta meg. Itt egy rövid történelmi sétán vehettünk részt. Először egy régi ismerőst láthattak viszont sokan, az L-29 Delfint. Sok magyar pilóta első sugárhajtómüves típusa volt ez a gép. A hazánkba érkezett példány már nem a régi, ezüstfestést viselte és már polgári lajstromjellel látták el. A másik gép a minden nap látott Albatrosz, majd mellette a legújabb generáció az L-159 ALCA. Jó így látni őket együtt és érdekesek voltak együtt a levegőben is.

Fotó:Molnár Zoltán

Az érdeklődök a MiG-29-est is közelebbről megismerhették. A müszaki csapat munkájának köszönhetően szinte karnyújtásnyira lehetett információt szerezni az új festés érdekességéről. Ha valakit bővebben érdekelt a gép, az beljebb részletesen ismerkedhette meg, mit takar egy-egy szerelőnyílás.

Fotó:Molnár Zoltán

Szemben egy „tigriskölyök”, azaz Jak-52 mellett egy Mi-8-ast és egy Mi-24-es helikopter rohamoznak az érdeklődök. Itt is belülről meg lehet ismerni a forgószárnyas masinákat. Némely gyerkőcnek első nagy élménye, hogy beült az operátor ülésében. Szemein látszik, hogy már csak a felszállásra vár. Talán majd legközelebb.

Fotó:Sövegjártó Zoltán

Fotó:Sövegjártó ZoltánHa már beszéltünk a múltról, a jelenről, említsük meg a jövőt. Gripen. Barátságosan berendezett hangárban várták az érdeklődőket a szakemberek. Nemcsak a poszterek, ajándékok iránt volt nagy kereslet, hanem az információk iránt is. Mit tud a gép, mivel jobb, mint a versenytársai, hogyan illeszkedik be a Magyar Légierőbe a JAS-39? Kérdések és kérdések, amit a felkészült stáb tagjai azonnal megválaszoltak. Ha valakit ez nem győzött meg, az közelről nézhette meg a hajtómüvet, videó filmen kísérhette figyelemmel, hogyan repül a jövő magyar vadászgépe.

Fotó:Hézinger Jenő

Fotó:Sövegjártó ZoltánA korán érkezők épp a Gripen hangárból jöttek ki, mikor a repülőtér felé érkezett a nyitó kötelék.

A Magyar Légierő modern igáslova, egy Mi-8T húzza a magyar trikolort. Követői a szolnoki Jak-52-es kötelék. Ismét forgószárnyasok következnek. Mi-8-ast kísér két szentkirályszabadjai Mi-24-es harcihelikopter. Forgószárny után merevszárny, egy magyar teherszállító An-26-os két L-39 Albatrosszal alkot köteléket. Áthúzásuk után már látni a magyar vadászok gépeinek jellegzetes füstjét. Három gépen öt Puma díszelgő repülése a közönség előtt.

A repülő kötelékek után az elengedhetetlen ejtőernyős bemutató. Megkomponált müsor, speaker, légi fotós. Idén is profi müsorral készültek a légierő ejései. Először a négyes csoport ugrik ki a teherajtó nélküli Mi-8T típusú helikopterből, majd hárman kezdik meg zuhanásukat, hogy ernyőjük nyitása után a magyar nemzeti, a Magyar Légierő és a NATO lobogójával érjenek földet. A legnagyobb látványosság csak most következik. Öten, egyszerre, összekapaszkodva hagyják el a helikoptert. 2000 méterről kezdődő zuhanásukat lábukra erősített füstölőkkel követhetik a földön álló nézők. Zuhanás, majd elengedi egymást az öt ember, hogy a füsttel csillagot rajzoljanak az égre.

Az ernyők légitánca után szemezgessünk a légi program érdekességeiből. A magyar blokkot a Szolnokról érkezett Jak-52 bemutatója nyitotta meg. Orsókkal és bukfencekkel gazdagított programjában nem hiányozhatott a vadászgépektől már megszokott touch and go manőver sem. A magyar forgószárnyasak is kitettek magukért. A Mi-8 és Mi-24 és megmutatta, mit tud a levegőben, akár harci körülmények között. A Hip gyors emelkedése forgás közben, a Hind tolatása, majd infra csapda lövése aratta a legnagyobb tetszést. A program első kötelék bemutatója következett. 3+1 L-39 Albatrosz szelte a levegőt. Először 1997-ben láttuk a magyar Alba köteléket, akkor öt géppel. Most jól megkomponált szóló és kötelék bemutatót láthatott a közönség. A rövid felkészülési idő alatt eredményes munkát végzett a csapat, mert a repülőnapot záró rendezvényen az MRSZ különdíját kapták meg.

Eljött a várva várt pillanat. A pályavégén az új festésü 04 oldalszámú MiG-29 készül a felszállásra. A Fairfordban díjat nyert program következett szombaton Szabó „Topi” Zoltán, vasárnap Molnár „Bagira” Gábor előadásában. Füsttel kísért gázadás, indul a zene, Vanessa May hegedü futamai magyaros dallamokkal füszerezve, és kezdődik a bemutató. A nagy meleg ellenére pontosan, teljes erőbedobással repülték a Fulcrumot. Minden néző tekintete az égre szegeződik. Minden forduló, háton repülés, orsó nagy tetszést vált ki. A program nagy látványossága a kobra és két tower manőver infra csapdalövéssel füszerezve. Elköszön a pilóta közönségtől, és már gurul is a MiG a betonon. A nyíló kabinból a magyar lobogó libben ki, hogy üdvözölje a tapsoló, integető nézőket…..

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.