2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Elmaradt az örömrepülés

JETfly  |  2014-01-06 10:52:44

Eredményes évet zártak Bács-Kiskun megye sportrepülői: a Kecskemét és Vidéke Aero Club harmincöt aktív tagja közül nyolcan katonák. 2013-tól a levegőben akartak elköszönni, de a jakabszállási repülőtér fölötti erős köd miatt elmaradt az óév utolsó repülése.

A kedvezőtlen időjárás miatt elmaradt a 2013. december 31-ére tervezett örömrepülés Jakabszálláson. Bár a sportolók már reggel sejtették, hogy a köd nem fog feloszlani, sokan mégis kimentek a reptérre, hogy baráti társaságban búcsúzzanak az óévtől. Reménykedve kitoltak egy Góbét a hangárból, aztán beszélgetéssel, 2013 történéseinek felidézésével, tervezgetéssel és virslifőzéssel múlatták az időt.

Sági János nyugállományú vezérőrnagy és Langó Viktor százados, a Gripen-flotta egyik bemutató pilótája 

A 80 esztendős Csík Imre bácsi, a reptér tulajdonosa sporttársaival együtt reménykedett a reménytelenben. Miközben várta a köd feloszlását, elmondta: 1994. szeptember 27-én avatták fel a jakabszállási repülőteret. Akkor még csak egy ezer méteres füves pályája volt, azóta viszont megépítettek egy 600 méteres betont, ami lehetne hosszabb is, de egyelőre nincs rá pénz. Az idős tulajdonos egyébként a korára való tekintettel már csak ritkán száll fel, kedvenc gépe a Z-142-es.

A sportolók munkáját Hazafi Sándor, egy nemzetköz cég kereskedelmi igazgatója irányítja, aki 1997-ben szintén itt kezdett repülni. Oktatója Németh Zoltán nyugállományú őrnagy volt, aki jelenleg a szegedi pilótaiskola tanára. A klubelnök és helyettese, Tóth János sikeresnek értékelték az elmúlt évet, s külön hangsúlyozták, hogy az utánpótlás is biztosított: napokon belül megkezdik az újonnan jelentkezett pilótanövendékek elméleti képzését. Ők április vége felé már a levegőből is láthatják majd a jakabszállási repülőteret.

A december 31-ére tervezett „örömrepülést” az időjárás megakadályozta ugyan, de egy Góbét a hangulat kedvéért a klubtagok azért kitoltak a hangárból

Nyolc katona is repül Jakabszálláson. Közülük Sági János nyugállományú vezérőrnagy, a légierő egykori parancsnoka a repülőtér egyik alapítója. Ugyancsak tagja a klubnak Pintér Sándor nyugállományú ezredes, a kecskeméti repülőbázis volt parancsnoka, Völgyi Olivér, Németh Zoltán és Czimber János őrnagyok, egykori vadászpilóták. Az aktív állományt pedig dr. Gyarmati Sándor őrnagy, a kecskeméti kommendáns hivatal vezetője és Mecsnóbel György hadnagy, az An-26-os század pilótája képviseli.

A vitorlázó szakosztály vezetője Langó Viktor százados, aki „civil” foglalkozásaként az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis „nehézgépkezelői” beosztását jelölte meg. A Gripen-flotta bemutató pilótája a kecskeméti katonai repülőtér szomszédságában nőtt fel, saját bevallása szerint kamaszkora egyik legnagyobb élménye az volt, amikor édesapja elvitte az első repülőnapra. Akkor jött Magyarországra először F-16-os és MiG-29-es. Egyik sem repült ugyan, de a közelükbe lehetett menni. Tizenhat évesen, harmadikos gimnazistaként kezdett vitorlázni – természetesen - Jakabszálláson.

A klub legfiatalabb „tagja”, Kollár Tomi februárban lesz három éves, édesapja repülőmérnök

A klub legidősebb tagja a 88 esztendős Hajagos Karcsi bácsi, akinek a „keze alatt” pilótanemzedékek nőttek fel. Ő tanította repülni például Magyari Béla nyugállományú ezredest, kiképzett ürhajósunkat és Langó századost is. Hatvankét évig volt oktatópilóta, több mint húsz géptípusra szerezett szakszolgálati engedélyt. A Kecskemét melletti nyárlőrinci repülőteret és a hangárt is ő építette. Az általa készített egyedi kormánymüvel szerelt, segédmotoros, egyszemélyes repülőgép jelenleg a Közlekedési Múzeumban látható, és Magyarország első motoros sárkányát is ő szerelte össze. A hármashatárhegyi egyik hangár parancsnokától ugyanis megtudta, hogy egy angol pilóta gépét őrzik. Nagy volt körülötte a titkolózás, engedély nélkül még az épület közelébe sem mehetett senki. Addig könyörgött azonban, hogy végül mégis beengedték az épületbe. Gyorsan lemérte a szerkezet főbb részeit, és iszkolt kifelé a hangárból. Otthon aztán megépítette a sárkányt, de hivatalosan sosem repülhetett vele: az \'50-es évek elején a légügyisek attól féltek, hogy a levegőben akar disszidálni. 

A tanítvány és a mester: Langó Viktor százados, vadászpilóta és Hajagos Karcsi bácsi, aki őt a botkormánnyal megismertette

Cikk és fotó: Galambos Sándor

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

Az Afgán Légierő a napokban újabb A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépeket vett át. Az Egyesült Államok légierejének információi szerint, 2017. március 20-án 4 darab Super Tucano landolt a kabuli nemzetközi repülőtéren.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.