2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bepillantás egy MiG-25-ös pilótafülkéjébe - Képgaléria

JETfly  |  2014-01-03 09:13:18

Oldalunkon bemutatott képgalériáinkat igyekszünk mindig egy-egy különlegesebb esemény, illetve típus kapcsán megalkotni, nem lesz ez másképp most sem. Választásunk ezúttal a repülős berkekben igazi kuriózumnak tekintett MiG-25-ös elfogó vadászrepülőgépre esett, abból is az egyik kiképző változatra, a MiG-25PU-ra! Vegyük szemügyre a különleges orr-résszel ellátott repülőgépet, csatolt olvasmányként pedig mellékeljük a felderítő változatban is megalkotott MiG-25-ösről már korábban közölt, legfontosabb tudnivalókat. 

Kapcsolódó részlet az R, azaz Razvedcsik - Az orosz medve szemei és fülei c. cikkből (Zsig Zoltán - Aranysas)

Hasonlóan más országokhoz, az orosz haderőnek is nagy szüksége van légi felderítési információkra. A jelenleg szolgálatban lévő típusokat a szovjet időkből örökölték. Habár egyes képességeik még ma is figyelemre méltóak, de mégiscsak eljárt felettük az idő.

A légi felderítés szinte egyidős a katonai repüléssel, a pilóták számára a magasból szó szerint kitárulnak a lehetőségek. Vizuálisan is végezhetnek megfigyelést, de az ilyen célra felszerelt speciális repülőgépek sokkal alkalmasabbak a felderítésre. Olyan típusokra van szükség, amelyek optimális körülmények közt, megfelelő sebességi és magassági tartományban képesek elérni a kijelölt területet. Minden feladatra alkalmas repülőgép nem létezik, ezért eltérő típusokat, változatokat használnak. 

A Szovjetunióban a legtöbb gépet nem kifejezetten felderítésre konstruálták, hanem bombázókat vagy vadászokat alakítottak át. Egyes esetekben az önvédelmi vagy csapásmérő képességet is megtartották. A típusjelben szereplő R betü (razvedcsik) mutatja a feladatkört. 

A felderítés célja információszerzés az ellenség földi és tengeri objektumairól, a terepviszonyokról, az időjárásról és más olyan körülményről, amely szükséges a különböző parancsokságoknak, hogy a harctevékenységüket megszervezzék, végrehajtsák. Három főbb kategóriába osztályozhatók a prioritástól, valamint a behatolási mélységtől függően.  A saját vonalaktól való távolságot figyelembe véve hadászati, hadmüveleti és harcászati felderítést különböztettek meg a régi szovjet besorolás szerint. 

A sebességrekorderek

A MiG-25-ösök speciális változatait szintén használják, igaz, alig néhány példány maradt. A 60-as években a P jelzésü vadászokkal párhuzamosan fejlesztették ki a felderítő változatot is. Ez valóban képes volt a 3 Mach sebességre, hiszen légellenállást növelő fegyverzetet nem hordozott. 

A MiG-25RBS-nél a lokátor miatt nagy dielektrikus panel van az orrán

A korai MiG-25R-hez képest később jelentős módosításokra került sor. Az RB változatot az elsődleges feladatkörön kívül bombázásra is alkalmassá tették, a Peleng navigációs rendszer segítségével nagyobb magasságból viszonylagosan pontosan végezhették a dobást. Az ejtőlőszer szintén különlegesnek számít, a FAB-500M6 ugyanis hőálló borítást kapott, hogy a nagy sebesség következményeit elviselje.

A 70-es évektől kezdve sok egyéb változat is elkészült, jelenleg három, az RBT/RBF/RBS gépek használatáról találni beszámolókat. Ezek túlélték a vadászváltozatú 25-ösöket, az üzemeltetési költségek, a logisztikai nehézségek, az öregedő sárkányszerkezet és hajtómü ellenére nagy szükség van a képességeikre. Rugalmasan bevethetők nagyobb távolságban is, a repülési jellemzőik miatt jó az esélyük a túlélésre, és gyorsan visszaérnek.  

MiG-25RU kétüléses elrendezését érdekesen oldották meg

A MiG-25RBT az optikai eszközökön kívül rendelkezik a Tangázs elektronikus felderítő berendezéssel. Ezzel széles frekvenciatartományban képes megfigyelésre és az információk rögzítésére. 

A MiG-25RBF kifejezetten rádióelektronikai felderítésre specializálódott, amit a Sar-25-ös berendezéssel végeznek el. Az orrán dielektrikus panelek láthatók az optikai eszközök helyett, és csak egy függőleges kamera maradt meg, amely helymeghatározásra szolgál, ennek alapján kiszámíthatják a sugárzás forrásának helyét. A begyüjtött információkat a földre is továbbíthatja. Elektronikai zavarásra alkalmas berendezést szintén beépítettek. 

A MiG-25RBS orrába a Sompol típusú oldalra néző lokátort építették be. A nagy felbontású radar a terep letapogatásán kívül észleli a mozgó célokat, nappal és éjjel egyaránt alkalmazható. Azt egyébként nem lehet pontosan tudni, hogy a másik típusnál említett hasonló nevü eszközök azonosak-e a 25-ösben alkalmazottakkal. Lehet, hogy igen, de az is elképzelhető, hogy a Tangázs (bólintás) és Sompol (puskavessző) olyan jól hangzó nevek, hogy ezt választották más berendezésekhez is. 

A razvedcsik pilótáknak egyébként külön kétüléses oktatógépet gyártottak. A MiG-25RU-ban a PU-hoz hasonlóan az instruktor elöl és lejjebb ül, ezért nagyon furcsa a kialakítása. Így tudták biztosítani, hogy mindkettőjüknek egyaránt jó legyen a kilátása, de a „növendék” a bevetésre alkalmas változatnak megfelelő elhelyezést szokja meg. A vadászok kivonása után egyébként még a PU változat repüléséről is találni friss fotókat, valószínüleg a felderítő hajózók kiképzésére és ellenőrzésére használják ezt is. 

MiG-25RBT

A MiG-25-ösök a Voronyezs bázison állomásoznak, valamint a Moncsigorszkon is megfordulnak, összesen kb. 10 darab lehet hadra fogható. A tervek szerint még legalább az évtized végéig rendszerben tartják ezeket, és korszerüsítésükre is sor kerül. Beépítik a GloNaSzSz navigációs rendszert, modernizálják a felderítő berendezéseket, az avionikát, a fülkébe képernyőket szerelnek, és megteremtik a lehetőségét az azonnali adattovábbításnak. 

A MiG-25PU-ból talán már csak ez repül 

Képgaléria: igor113.livejournal.com

Galéria: Bepillantás egy MiG-25-ös pilótafülkéjébe - Képgaléria

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.