2017. 04. 24. hétfő
György
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A polgári repülés piaca készül a globális változásokra

JETfly  |  2013-11-04 10:04:25

A polgári repülés világpiacára komoly változások várnak a közeljövőben: az Airbus és Boeing, mint régi versenytársak küzdenek majd (háttérben a kanadai Bombardierrel és brazil Embraerrel), azonban számolni kell Oroszország és Kína képviselőivel is, nem kizárva utóbbi két állam esetleges együttműködését sem. Hasonló változások elé néz az orosz piac is, ami a MAKSZ-2013 szalonon vált világossá. Az „Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium” monopóliuma mellett egyre inkább számolni kell a „Rosztech” által előállított repülőgépekkel is.

A polgári repülés piaca általában az Airbus és a Boeing küzdelméről szól, míg a többi cég igazából csak „második ligás” a történetben, mind a mennyiséget, mind pedig a szerződések összegeit figyelembe véve. Mindazonáltal nagy valószínüség szerint, a piac összetétele már a közeljövőben változni fog, és várhatóan 2020-tól már nem kizárólag az amerikai és európai repülőgépgyártók gépei fogják uralni a piacot.A Boeing előrejelzése szerint az elkövetkező 20 évben több mint 35 ezer új repülőgépre lesz szüksége a piacnak, mintegy 4,8 billió dollár értékben. A gépek nagy része – mintegy 24,7 ezer – úgynevezett keskenytörzsü (egyfolyosós), több mint 90 fős repülőgép kell, hogy legyen. A „pirog” ezen részéért (mintegy 2,3 billió dollár) hatalmas küzdelem várható: a repülőgépgyártás ezen szegmensében szinte valamennyi gyártó újdonsággal száll versenybe.

Szuhoj Superjet 100(Fotó: wikipedia.org) Az orosz Szuhoj Superjet 100 (Oroszországban regionális besorolású, azonban a Boeing keskenytörzsünek, de nem regionálisként aposztrofálja) és az MSZ-21 típusú repülőgépekkel kapcsolatban már nagyon sokszor elmondták: nagy valószínüség szerint a két típus egyenlő részben fogja elfoglalni az orosz piac jelentős részét, mivel az állam a helyi légitársaságokat ezen típusok beszerzésére „ösztönzi”. A Boeing úgy becsüli, hogy a Független Államok Közössége piaca az elkövetkező 30 évben mintegy 860 darab keskenytörzsü repülőgépre tart majd igényt, amelyek nagyrészét szintén orosz típusok fogják alkotni.

COMAC C919(Fotó: bog.hiddenharmonies.org)

A kínai és brazil területi piacokat nagy valószínüség szerint helyi gyártású repülőgépekkel töltik majd fel. Kínában már több éve folyik a COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) C919 típusú, 158-174 ülőhelyes repülőgép fejlesztése. Az előzetes várakozások szerint 2015-ben emelkedik levegőbe a repülőgép, míg 2016-ban a megrendelők már átvehetik az első példányokat, amelyekre már most 380 megrendelés van. A hatalmas kínai piacon ilyen számokkal lehet „operálni” még akkor is, ha a repülőgép jelenleg még csak „papíron” létezik.

Embraer E2(Fotó: airportsinternational.com)

Ami Brazíliát illeti, a helyi Embraer cég új tervét, csak az idén nyáron megrendezett francia repülőszalonon jelentette be, Le Bourget-ban. A vállalat a tervek szerint 2018-ra készül el saját, E-2 típusjelü, keskenytörzsü, 80-132 férőhelyes keskenytörzsü repülőgépével, amelyre már mintegy 150 előzetes megrendelést könyvelhetnek el.

Bombardier CSeries(Fotó: aviationblog.dallasnews.com)

Végezetül a kanadai Bombardier által gyártott CSeries típusú, 110 – 130 férőhelyes utasszállító repülőgép, amely 2013. szeptember 16-án hajtotta végre első repülését és a tervek szerint a megrendelők 2014 végén, de legrosszabb esetben is 2015 elején már át is vehetik az első repülőgépeket. Úgy tünik, már a közeljövőben komolyan számolni kell az új piaci résztvevővel.

Boeing 737MAX(Fotó: ainonline.com) A jelenleg még többé-kevésbé monopolhelyzetben lévő Airbus és a Boeing cégeknek azonban nem áll szándékukban átadni a piacot. Az európai cég már évekkel ezelőtt elindította A320neo elnevezésü programját, amelynek keretében nagymértékben átalakítják az A320 verziót és 15%-kal csökkentik az üzemanyag fogyasztást. Válaszul a Boeing cég teljes erőbedobással dolgozik a 737 MAX verzión – amely a korábbi 737 és 737 Next Generation frissített változata.Az új típusok megjelenése egy nagyon rövid időre tehető – minden új modell az utolsó egy évtized fejlesztése –a keskenytörzsü repülőgépek hat(!) gyártójánál, ami a légitársaságok számára is példátlan lehetőségeket biztosít. A légitársaságok a kínálat alapján most komoly tárgyalásokba – alkudozásba – kezdenek a gyártókkal, hogy jelentős kedvezményekkel jussanak hozzá új repülőgépekhez. A Boeing ugyanakkor kiemeli azt a tényt, hogy a „pirog” hatalmas, az mindenkinek elegendő, ugyanakkor soha nem látott konkurencia kialakulására kell számítani a gyártók között.Nem csak „jetek”Jelenlegi vélemények szerint konkurenciaharc nem csak a regionális (keskenytörzsü) repülőgépek piacán alakul ki, hanem a turbólégcsavaros gépek esetében is, és ezen a területen Oroszország várhatóan kulcsszerepet fog játszani. A 2000-es években az orosz repülőgépgyártó vállalatokat az Egyesített Repülőgépgyártó Konzorcium (OAK) vette „szárnyai alá”. Hasonló szerepet játszik, azonban nem csak a repülés terén, hanem szélesebb körben a „Rosztech” (a volt állami „Rosztechnológia”). A két cég útjai elméletileg kellett volna, hogy keresztezzék egymást, amikor azonban 2013 elején az OAK korábbi első embere, Alekszej Fedorov a „Rosztech”-hez került világossá vált, nem lesz semmilyen „összeütközés”.

Bombardier Q400... egy kis nosztalgia; Bombardier Q400 MALÉV színekben(Fotó: wikipedia.org) A „Rosztech” 2013-ban kezdett el aktívan megjelenni a repülés, mint üzlet azon szegmenseiben, ahol az OAK nem volt jelen. A cég Le Bourget-ben írt alá memorandumot az osztrák Diamond Aircraft Industries vállalattal maximum 19 férőhelyes repülőgépek oroszországi összeszereléséről, majd a MAKSZ-2013 során hasonló megállapodást kötöttek a kanadai Bombardier vállalattal, a Q400, 78 férőhelyes gépet illetően.Ez a két megállapodás voltaképpen hamarosan azt fogja jelenteni, hogy Oroszországban lesz a repülőgépgyártás második számú központja. Hivatalosan a cég nem versenyez az OAK-kal, miután az állami vállalat nem mutat érdeklődést a kisgépes piac iránt, azonban Oroszországban más elképzelés van a konkurenciával kapcsolatban: itt kell versenyezni nem a piacon a vásárlókért a tervek, a projektek területén és ebben az értelemben az OAK egy teljesen kész versenytársra talált.A „Rostech” ugyanazt, a már bejárt utat folytatja, amit Oroszország már végigvitt az gépjármü piacon: a belső piac kielégítése érdekében együttmüködési megállapodásokat kötnek az autógyártás oroszországi megvalósításáért. Az OAK ezzel ellentétes utat jár: a repülőgépeket saját márka alatt gyártja, azonban a gyártás során felhasznált anyagok nagyrészét külföldről szerzik be (a Superjet esetében a külföldi „töltelék” aránya eléri a 70%-ot).

Egyelőre nem lehet azt mondani, hogy a „Rosztech” határozott alakot öltött volna terveivel a repülés területén: Alekszej Fedorov a MAKSZ folyosói beszélgetései során mondta el, hogy a Bombardierrel megkötött memorandum egyáltalán nem jelenti azt, hogy a projekt százszázalékosan meg is fog valósulni. Ezen felül a „Rosztech” nem szakította meg a tárgyalásokat a kanadai cég versenytársával: nem zárják ki annak lehetőségét, hogy esetleg az olasz-francia EADS-sel lépnek együttmüködésre és ATR típusú repülőgépeket fognak gyártani. Annak érdekében, hogy ez ne történhessen meg és az orosz „Aviakapital Szerviz” és az „Iljusin Finansz” megállapodást írt alá 100 darab Q400 oroszországi összeszereléséről, azonban ez a megállapodás egyelőre nem kötelező érvényü.

(Alekszandr Polivarov)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A perui kormány a napokban elfogadta és rábólintott az új helikopterek és szállító repülőgépek beszerzésére. A döntést a nemrégen bekövetkezett természeti katasztrófák miatt hozták meg.