2017. 05. 24. szerda
Eliza, Eszter
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

TLP Spotters’ Day Albacete 2013 - Képgaléria

JETfly  |  2013-10-11 10:53:09

2013 nyarán sikerült felfedezni az Albacetében működő TLP (Tactical Leadership Programme) által meghirdetett Spotters\' Day-re vonatkozó felhívást az interneten. Fanatikus spotterekként azonnal regisztráltunk, és sikeresen be is válogattak bennünket a nagy érdeklődésre való tekintettel két naposra bővített eseményre. 2013. október 2-ra kaptunk lehetőséget a részvételre (30 euro regisztrációs díj fejében) ezen az érdekesnek ígérkező programon. Az odajutásnál több verzió is felmerült, úgy mint repülővel Madridba, majd onnan bérautóval Albacetébe, illetve repülővel a tengerpartra, majd onnan bérautóval a NATO bázisra. Az utóbbi mellett döntöttünk, amit nagyban elősegített, hogy fapadossal is elérhető Alicante, ahonnan Albacete \"csak\" 200 km távolságra fekszik. 

Az alapos szervezés részeként e-mailben előre megkaptuk a részletes programot, és a bázison betartandó szabályok is kiküldésre kerültek. Természetesen megadták a regisztrációs számunkat is. Az érkezést 9:30-10:00 közé határozták meg, és megadták a címet is, viszont semmilyen egyéb jelzés, információs tábla nem jelezte, hogy jó irányba tartunk-e. Némi kétségbeesés árán, a GPS hathatós segítségével azért minden gond nélkül megérkeztünk. 

A parkolóban átadták a névre szóló belépőkártyákat, amely már tartalmazta az étel, ital, ajándék kuponokat is. A profi szervezést itt is kiemelném: a 150 belépőt a regisztrációs szám alapján 50-es csoportokra osztva 3 pultnál szolgálták ki. A bejutás a már ismert bombakereső kutyás csomag átvizsgálás után történt meg. A spanyol eb kecskeméti társához hasonló lelkesedéssel nyálazta össze a fotós hátizsákokat. A kaputól buszokkal vittek bennünket a TLP nagy hangárjába, ahol spanyol és angol nyelü briefinget tartottak nekünk, spottereknek a biztonsági rendszabályokról és a napi programról. 

A házigazdánk minden látogatót az anyanyelvén köszöntött, ehhez gyaníthatóan azért szorongatott kis cédulát a kezében, mert a szlovák és a magyar nyelvvel is megpróbálkozott egy mondat erejéig a spanyol, angol, német, holland, belga és francia mellett, több-kevesebb sikerrel. Érdekes módon angolul 7 percben összefoglalták azt, amit a pergő nyelvü spanyol parancsnok fél órában fejtett ki. Ennek ellenére nem éreztük azt, hogy bármiről lemaradtunk volna, és amúgy is csak félig figyeltünk, mert a nyitott hangárból jól látszottak a közeli apronon álló gépek, F-16-osok, Typhoonok, Mirage-ok, F-18-asok. 

A TLP kurzusain hagyományosan Spanyolország mellett három TLP tagország és három vendég ország képviselteti magát, most ezek Nagy-Britannia, Olaszország és Franciaország, illetve Lengyelország, Törökország és Svájc voltak. A tájékoztató után mindenki megkapta a névre szóló TLP logós láthatósági mellényét, természetesen az előre leadott méretének megfelelő nagyságban, majd kisebb csoportokra osztva, egy biztonsági ember kíséretében fél 11-körül megkezdtük a statik fotózását. Itt szembesültünk az egyetlen számunkra érthetetlen szabállyal: mindenkivel levetették a sapkát, kalapot, délben, harminc fokban, ragyogó napsütésben. 

A statikon korlátozás nélkül fotózhattuk az összes apronon álló gépet, vagyis olasz Typhoonokat, svájci F-18-asokat, lengyel és török F-16-osokat, angol Hawkokat, a franciáktól három Mirage 2000 változatot, és a házigazdák F-18-asai és Typhoonjai mellett egy igazi csemegét, egy Mirage F1-est is kiraktak nekünk. Legalább másfél óra fotózás után a hangárban gyülekeztünk, majd busszal átvittek minket a campaign lunch-nak nevezett ebédre a bázis éttermébe. Többféle előétel és gyümölcs várt minket a terített asztalon, majd paella mixtát (spanyol rizses húst) kaptunk, s hozzá vizet, kólát és vörösbort. A bejáratnál elkérték az ebéd kuponokat, amitől nehezen váltunk meg, hiszen az előző évi fotókból készített kollázzsal volt díszítve, és átadták az aláírandó nyilatkozatokat, amellyel elfogadjuk a bázis szabályait és előírásait. Ebéd után az aláírt nyilatkozatokért és az ajándék kuponért cserébe megkaptuk az ajándékcsomagot: egy TLP logós kis hátizsákot, benne kulcstartó-akasztót, és egy (előzetesen leadott méret szerinti) TLP pólót. 

Ezután újabb buszos transzferrel kijutottunk a felszálló pálya mellé kijelölt spotter helyre, amit gondosan választottak ki, hogy egymás zavarása nélkül, kényelmesen elférjünk, és még a nap állását is figyelembe vették, így nem volt szembe napos. Talán ennek is volt köszönhető a barátságos hangulat, a jobb helyekért való küzdelem nélküli felszabadult beszélgetés a spotterek között a várakozási időben. Az érkezésünk után fél órával kezdődtek a felszállások a gyakorló bevetésre. Kettesével szálltak fel a gépek, de nem géppárban. Lenyügöző látvány volt már a várakozó gépek sora is, amelyek a hangárok mögött elgurulva "line-up"-oltak. A buszon füldugót osztottak, amit kicsit kétkedve vágtunk zsebre, majd a felszálló F-16-osokat közvetlen közelről hallva gyorsan beláttuk a létjogosultságát. 

A tobzódás a felszálló gépekben legalább egy órán át tartott, és a visszaérkezésig adódó szünet alatt hideg italokat kaptunk az ital kuponokért. Az utolsó felszállás és az első visszaérkező között nem volt több fél óránál. A leszállás hasonlóan mozgalmas volt, mint az indulás, folyamatosan jöttek az újabb géppárok, és ez feledtette azt, hogy low pass és touch and go nélkül rögtön leszállt egy kivételével az összes gép. A pálya hossza lehetővé tette, hogy fékernyő nélkül, magasra tartott orral, aerodinamikailag fékezzék a gépeket. A több mint 30 repülőgép és helikopter közül az utolsók már a lemenő nap elé beúszó fátyolfelhők szürt fényében érkeztek vissza, mindemellett nem lehetett panaszunk az időjárás kegyességére. Élményekkel, ajándékokkal és ismerősökkel gazdagabban és kellemesen elfáradva hagytuk el a bázist a tervezett időben, fél hétkor. Egy biztos, ha lehetőségünk lesz rá, akkor jövőre ugyanekkor, ugyanitt! 

Alt Judit és Király M. Csaba (AviationSpotters.net Team)

Kérjük látogassanak el a közelmúltban indult aviationspotters.net oldalra, ahol további fotókat találhatnak a TLP Spotters\' Day-ről, illetve egyéb hazai és külföldi repülőnapokról!

Galéria: TLP Spotters’ Day Albacete 2013 - Képgaléria

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.