2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Kopp-Etchells effektustól a Prandtl–Glauert jelenségig

JETfly  |  2013-09-23 10:13:57

Nem tudom kinek, mi jut eszébe a címben említett két jelenségről. Írásunkban olyan fizikai jelenségeket osztunk meg Olvasóinkkal, amelyekkel a katonai pilótáknak időnként szembe kell nézniük, időnként meg kell küzdeniük velük. A modern repülőgépgyártás olyan természeti törvények komplexumán alapul, amelyek ismerete nélkül az emberiségnek soha nem sikerült volna fából, fémből készült eszközöket a levegőbe emelniük. Azonban a repülőgépek, helikopterek repülését kísérik, kísérhetik olyan fizikai jelenségek, amelyekkel szemben a mérnökök (jelenleg) tehetetlenek. Összeállításunkban a leggyakrabban előforduló, meglehetősen szokatlan eseményeket mutatjuk be, amivel úgy a polgári, mint a katonai pilótáknak szembe kell nézniük.

A fizikai effektek a katonai és polgári repülőtechnikai eszközök üzemeltetése során különbözőképpen jelennek meg: időnként a helikopterek irányíthatóságát befolyásolják (rontják), más esetben a helikopter rotorlapátjainak törővégein villódzás (fényjelenség) látható, kikapcsolt fények esetén. A jelenségek egy része csak „látványosság”, a repülőeszköz irányíthatóságát nem befolyásolja. Vannak azonban olyanok, amelyek veszélyt jelentenek mind a személyzet, mind az utasok számára, és azokat a tapasztalatlan pilótáknak kivédeni nem egyszerü.

Tribolumineszcencia egy CH-47F Chinook rotorlapátjainak törővégein(Fotó: Egyesült Államok Hadserege) Napjainkban a helikopterek gyakran hajtanak végre repüléseket sivatagi körülmények között, ahol a le- és felszállások során por- és homokfelhőt kavarnak, aminek következtében a rotorlapátok törővégein egy „glória” szerü fényjelenség alakul ki. A tribolumineszcencia – anyagok, esetünkben homokszemek karcolása, dörzsölése, hasítása során keletkező fényjelenség. A legtöbb esetben a lumineszcenciát (lumineszkálást) elektromos kisüléssel magyarázzák, amelyek a kristályokban fellépő deformációk során jönnek létre. Például a cukorkristály feltünő kék fényt ad hasadáskor, míg a gyémánt a feldolgozás során először kék, majd zöld fényt ad.

Az Egyesült Államokban a tribolumineszcenciát a sivatagban fel- és leszállást végrehajtó helikopterek esetében figyelték meg, amely jelenség a Kopp-Etchells elnevezést kapta, két Afganisztánban, 2009 júliusában életét vesztett amerikai katona tiszteletére.Egy másik, a repülőgép-vezetők körében ismert jelenség, a Szent Elmo tüze.

A tengerészek védőszentjéről, Szent Elmo-ról elnevezett jelenségről szóló első, írásos emlék 1886-ból származik. Először a tengerészek figyelték meg, amikor viharban a hajók árbocainak végén „korona” szerü fényjelenséget láttak. Az elnevezés eredete egy legendás esetre vezethető vissza, amikor is Szent Elmo (Szent Erasmus) tovább folytatta prédikációját annak ellenére, hogy a közvetlen közelében sújtott le egy villám. E tett volt az, ami miatt a viharoktól, villámlásoktól fenyegetett tengerészek őt választották patrónusuknak. Az árbocokon felvillanó fényeket a hajósok égi jelnek tekintették, hogy Elmo megvédelmezi őket; innen az elnevezés „Szent Elmo tüze” – ami nem más, mint egy zivataros időben előforduló meteorológiai jelenség.

Szent Elmo tüze egy KC-135 Stratotanker pilótakabinjának üvegén(Fotó: Amerikai Légierő) Az erős elektromos mező hatására a kérdéses tárgynál – árboc, villámhárítók, repülőgépek szárnyvége – a levegő olyannyira ionizálódik, hogy szabad szemmel láthatóvá válik. Napjainkban a flották tekintetében ritkán figyelhető meg a Szent Elmo tüze a hajók kialakítása miatt. A repülésben a jelenség a pilótakabin üvegén, a már említett szárnyvégeken, valamint az elektromos túlfeszültség elvezetőknél jelentkezhet vihar közelében, vagy viharon keresztül végrehajtott repülések során.Egy sokkal elterjedtebb fizikai jelenség, amikor a repülőgép eléri a hangsebességet és a repülőgép mögött egy felhő keletkezik. A jelenség a Prandtl-Glauert szingularitás. A hangsebesség elérésekor a levegőben található pára két, nagynyomású levegőréteg közé préselődik, és amikor a repülő objektum átlépi a hangsebességet, a pára kicsapódik – kialakul a „felhő”.

A Prandtl-Glauert jelenség egy F-22 Raptor repülése során(Fotó: Amerikai Légierő) A Prandtl-Glauert jelenséggel azonban nem csak abban az esetben találkozhatunk, amikor egy repülőgép átlépi a hangsebességet. Hasonló felhő alakulhat ki magas páratartalom mellett egy gyorsan haladó autó mögött, de megfigyelhető akár egy lövedék röppályáján is.A repülőgépek esetében gyakran előforduló jelenség az úgynevezett felszínhatás, amelynek során a pilóta leszállás során úgy érezheti, hogy „lebeg” a repülőgép, míg felszállás során a felszínhatás ideiglenesen csökkentheti az átesési sebességet. Ezt a hatást használták (ki) a az ekranoplanok – párnahatás-repülőgépek tervezésénél és fejlesztésénél, amelyek kis magasságban, akár föld- vagy vízfelszín fölött képesek a levegőben maradni.

"Héja" (Luny) ekranoplan-rakétahordozó(Fotó: topwar.ru) Ennek érdekében nagy nyomású gázt (ami akár égéstermék vagy levegő is lehet) juttatva a gép szárnya és a felszín közé aerodinamikai felhajtóerőt létrehozva az ekranoplanok a levegőben képesek maradni.Az örvénygyürü jelenséggel ritkábban találkozhatunk a repülésben, mint a már bemutatott Szent Elmo vagy Prandtl-Glauert jelenségekkel. Az örvénygyürüvel a helikopterek pilótái találkozhatnak abban az esetben, ha a helikopter függőleges ereszkedése közben az alulról érkező légáramlás sebessége megközelíti a rotoron keletkező indukált sebesség értékét. Ebben az esetben a rotoron áthaladó levegő egy zárt örvénygyürüt alkot, aminek következtében a helikopter irányíthatósága rendkívül nagymértékben csökken, a rotorlapátok emelő ereje megszünik.

Az Oszama Bin Laden elleni akcióban lezuhant amerikai helikopter(Fotó: EPA) Információk szerint az örvénygyürü miatt vesztette el egy helikopterét az amerikai SEAL elitegység 2011 májusában, Oszama Bin Laden likvidálása során.Még egy érdekes, a repülésben előforduló jelenség, a Coanda-effektus, amely Henri Coanda (1885–1972) román repülőmérnökről kapta az elnevezést. A repülőmérnök az 1900-as évek elején olyan repülőgépet épített, amelyet egy csőben forgó, több ágú légcsavar mozgatott. Coanda az általa folytatott kísérletek során azt tapasztalta, hogy az áramló levegő követi a tengelyével párhuzamos felület elhajlását. Az elv későbbi alkalmazásával a sikerült megnövelni a repülőgépek szárnyfelületén keletkező felhajtóerő nagyságát, javítani a szárnyak körül kialakuló áramlásviszonyokat. A Coanda-effektust a repülőgép építésben ritkán alkalmazzák.

An-72 katonai szállító repülőgép(Fotó: Orosz Védelmi Minisztérium) Egy tipikus példa az alkalmazásra az An-72 típusú katonai szállító repülőgép, amelynek sugárhajtómüvei a repülőgép szárnyfelülete felett helyezkednek el.

A titkosítás alól feloldott "Projekt 1794)(Fotó: Egyesült Államok kormánya) Az 1950-es évek közepén a kanadai Avro Aircraft repülőgépgyár „Projekt 1794” kód alatt futó fejlesztése keltette fel az Amerikai Légierő érdeklődését. A repülő objektum tányér (korong) alakú volt és éppen a Coanda-effektusnak köszönhetően lett volna képes repülni.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.