2016. 12. 02. péntek
Melinda, Vivien
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A repülés orosz mesterei

JETfly  |  2003-08-07 19:50:00

A kubinkai Orosz Repüléstechnológiai Demonstrációs Központ az idén ünnepelte fennállásának 65. évfordulóját. Az évforduló jeleként az alakulat bemutatót tartott, ami az első alkalom volt, hogy megtekinthettük az ezred, azon belül is a „Sarlósfecskék” bemutató kötelék MiG-29-eseinek számos új elemet tartalmazó bemutatóját és repülőgépeinek új színeit.

A 237. Centr Pokaza Aviacionnoj Tyehnyiki (CPAT) az idén ünnepelte 65. születésnapját. Ez alkalomból egy kis bemutatót tartottak a kubinkai légibázison, ami arról híres, hogy otthont ad a „Sztízsi” (Sarlósfecskék) és a „Russzkije vityázi” (Orosz lovagok) bemutató kötelékeknek. A hat MiG-29 Fulcrummal és a négy SzU-27 Flankerrel repülő kötelékek, legendás bemutatóikkal, érthető módon óriási sikert arattak. A nagyobb elismerést azonban a „Sarlósfecskék” kapták, miután felfedték új festésüket a gyanútlan nézőknek.

A nyugati közönséget okkal ugyan, de évekig megfosztották Oroszország legjobbjainak szenzációs bemutatóitól. Az újjászervezés távoltartotta a csapatokat a reflektorfénytől, különösen az Orosz Lovagokat a közel nyolc évvel ezelőtt bekövetkezett katasztrofális balesetük után. Ezalatt, a Fulcrumon repülő „Sarlósfecskék” modernizálták masináikat, és kihasználva a lehetőséget, át is festették azokat, aminek köszönhetően a közönségbe szó szerint belefagyott a lélegzet. És mintha ez még nem lett volna elég, az orosz hajtómüvek dübörgése közepette, amint áthúztak a hóborította Kubinka felett, szóbeszéd terjedt el egy újabb, a legendás Fulcrummal repülő csapat létrehozásáról.

A lehetőség, hogy láthatjuk az Orosz Légierő bemutató kötelékeit a kubinkai évforduló alkalmából, talán tovább görgeti az eseményeket, és ismét szerepelhetnek a csapatok saját területükön kívül is. Itt megjegyzendő, hogy az eseményen bejelentették, hogy egy rövid időre bezárják a kubinkai bázist, ahol felújításokat kezdtek. A modernizálási munkálatok rögtön azután kezdődtek, hogy a MiG és a Szuhoj bezárták a Klimov és Ljulka-Szaturn üzemeiket. Így az ezred tulajdonképpen az egész nyarat otthonától távol tölti, és várhatóan az ősszel térnek haza.

Az ezred története

A 237. CPAT 1938. március 22-én alakult a Leningrád melletti Gorelovóban 19. Önálló Vadászrepülő Ezred (OIAP) néven. Az ezredet a korábban a Spanyol Köztársaság védelmében I-15bisz és I-153-as vadászrepülőgépekkel harcoló pilóták alkották. Az egység az azt követő egymás utáni háborúkban is kulcsszerepet játszott, kezdve 1939 szeptemberében Lengyelországban, majd 1941. júniusától a Németország ellen vívott honvédő háborúban. Az ezred valójában az egyik megkülönböztetett egysége volt a Szovjet Légierőnek, ugyanis itt szolgált a „Szovjetunió Hőse” címmel háromszorosan kitüntetett Iván Kozsedub. 1944. augusztus 19-én, harci eredményeiket elismerve a 19. OIAP a 176. Gárda Vadászrepülő Ezred (GIAP) nevet kapta.

1946-ban a 176. GIAP diadalmasan tért vissza Oroszországba és elfoglalta állomáshelyét a Moszkva melletti Tyoplij Sztan repülőtéren. Ez nem sokkal azelőtt történt, hogy az egység ismét harcfeladatot kapott és 1950. novemberében néhány alegységét Koreába telepítették át. Az otthon maradt pilótákból és repülőgépekből létrehoztak egy új egységet, a 234. Gárda Vadászrepülő Ezredet, amely átvette a 176. GIAP színeit és tradícióit. 1952. elején a 234. GIAP áttelepült Kubinkába, ahol azóta is állomásozik.

1989. januárjában megváltoztatták az egység hadrendi besorolását, és a 237. Vegyes (Bemutató) Repülőezred nevet kapták. Ezt 1992. februárjában tovább módosították 237. Vörös-zászlós Gárda Repüléstechnológiai Demonstrációs Központra. És ha ez még nem lenne elég hosszú megjelölés, 1993. augusztus 10-én Iván Nyikitovics Kozsedub repülőmarsall nevét is felvették.

Orosz repülőbemutatók

A 237. CPAT egy különleges, magasan képzett – és bemutató egysége az Orosz Légierőnek. Az új repülőgépek először ideérkeznek csapatpróbára. A megjegyzést érdemlő elsők a MiG-15, a MiG-17, a MiG-19 és a MiG-21, mind ennél az egységnél kezdték szolgálatukat. Az alakulat pilótái 1946-tól vesznek részt bemutatókon. Az első szereplésük 1946. május 1-én történt, ekkor egy tíz I-250 kombinált dugattyúmotoros és sugárhajtómüves repülőgépből álló kötelékük húzott át a Vörös tér felett. Az 1949. augusztusi repülők napján kilenc MiG-15-össel szerepeltek, és 1950-re megalakították a „Vörös Sólymok” köteléket, amely ezüstre polírozott MiG-17-esekkel repült, a törzs oldalán és a farok részen végighúzódó vörös nyíllal. Később MiG-19-re váltottak, melynek felső része csillogó vörös, alja pedig természetes fém színü volt. Ez népszerü festésnek bizonyult, mert az 1967. július 9-i domogyedovói légiparádén ugyanezeket a színeket viselték a kubinkai MiG-21PFM Fishbedek.

Az 1970-es években új időszámítás kezdődött az egység (és egészbe véve az orosz repülés) életében, amikor a kubinkai pilóták és gépeik megtették az első tapogatózó lépéseket külföldön, ahol megmutathatták képességeiket és repülőgépeiket elkápráztatott új közönségüknek. 1978. augusztusának elején hat MiG-23ML Flogger a finn Risszala felé vette az irányt, majd később ugyanez a csapat látogatást tett a francia Reimsben és Svédországban is. Szintén a kubinkai egység volt az első, amely idegen földre vitte a MiG-29 Fulcrumot, amikor 1986. júliusában hat repülőgéppel egy újabb, valóban jelentőségteljes látogatást tettek Risszalában.

Amellett, hogy fontos külföldi kapcsolatokat építettek, a kubinkai pilóták fontos látogatókat is fogadtak otthon. Az alakulat kísérte Jurij Gagarint 1961. Áprilisában a bajkonúri ürrepülőtérről történő ünnepélyes visszatérése során, és II. Erzsébet királynőt 1994. októberi oroszországi látogatásakor.

Az egységre fontos szerep hárult és hárul az orosz technológia bemutatásábana Kubinkába látogató nyugati diplomatáknak és politikusoknak csúcstalálkozók és egyéb események alakalmával. Már 1956. nyarán tartottak bemutatót a szovjet hardverekből az Amerikai Légierő vezérkari főnökének, Nathan F. Twining vezérezredesnek, míg 1988. augusztus 2-án az ezred látta vendágül Frank C. Carlucci amerikai védelmi minisztert. A bázis számtalan VIP személyt fogadott az évek során és ma már nehéz olyan hivatalos személyt találni, aki ne élvezte volna Kubinka vendészeretetét.

Kubinka színei

Az orosz bemutató kötelékeket hivatalosan Kubinkában alapították, először az Orosz Lovagokat négy félelmetes SzU-27 Flankerrel 1991. április 5-én, majd a sarlósfecskéket 1991. május 6-án hat MiG-29 Fulcrummal. A harmadik kötelék, az Égi Huszárok, akik SzU-25 Frogfoottal repülnek 1992. elején alakult. A mürepülő kötelékek pilótái sürü terv szerint dolgoznak, időt szentelve mind a harci kiképzésre, mind pedig a saját kötelékükre.

Az Orosz lovagok1991 szeptemberében kezdték nemzetközi fellépésüket egy bemutató körúttal az Egyesült Királyságban. Ez a körüt egy emlékezetes megérkezéssel kezdődött a Királyi légierő bemutató kötelékének bázisára Scamptonba. Később, még abban az évben Malajzia felé vették az irányt, hogy ott is bemutatkozzanak. Amit 1992-ben az Egyesült Államokban, Kanadában, Franciaországban, Hollandiában, Szlovákiában, Norvégiában, Belgiumban és Luxemburgban tett látogatások követtek. 1995-ben azonban bekövetkezett a katasztrófa. December 12-én a vietnámi Cam Ranh Bay bázi közelében két SzU-27 és egy SzU-27UB a rossz időjárási viszonyok miatt, leszálláshoz készülve hegyoldalnak ütköztek. A baleset következtében a kötelék négy pilótája vesztette életét – pusztító szerencsétlenségként a köteléknek, amit csak hosszú idő alatt tudtak kiheverni.

Nincs még egy kötelék, amely egy olyan repülőgépet használna, mint a Flanker – ami igen masszív. A repülőgépek tömege 20 és 23 tonna között mozog, ami nagyjából megfelel néhány kötelék teljes tömegének! A csapat véleménye szerint ez exponenciálisan hozzáadódik a kötelék mély benyomást keltő természetéhez, nem beszélve a megkapó látványról, amit a gépek által kilőtt infracsapdák sortüze okoz a bemutató közepén!

A Sarlósfecskék kötelék először 1992. májusában debütált külföldön hat csodálatos MiG-29 Fulcrumjával, a reimsi EC/30 Normandia-Nyeman repülőszázad 50. születésnapján Franciaországban. A 2003-as kubinkai ünnepségen káprázatos új festéssel jelent meg a kötelék. Mintha eddig nem keltettek volna hatalmas benyomást, a repülőgépeket a sarlósfecske nagy kék sziluettjével látták el, amit fehér kontúr vonallal emelnek ki a gép alsó és felső felületén. Emellett az alsó felület alapszíne vörös, míg a felsőrész, mint az orrkúp is főleg fehér. A finom, tiszta és megnyerő festés befejezéseként a híres „Sztrízsi” logó a szívócsatornák oldalára, a MiG legendás emblémája pedig a fülke oldalára került.

Az Égi Huszárok egy 1992. április 11-én, a 16. Légi Hadsereg 50. születésnapja alkalmából szervezett nagy repülőbemutatón szerepelt először Kubinkában. Kezdetben az Orosz Légierő azt tervezte, hogy több különböző típussal is szervez kötelékeket, köztük SzU-22 Fitterrel, SzU-24 Fencerrel és a SzU-25 Frogfoottal is. Ez négy SzU-25-ös gyémánt alakzatával kezdődött, amit később még egy géppárral kiegészítettek. Ezen a kubinkai látványos bemutatón egy szU-24 Fencer géppár is debütált mély benyomást keltő bemutatójával. Azonban a Fencer kötelék nem volt hosszú életü, és 1995-re mind a SzU-22-est, mind a SzU-24-est teljes egészében nyugdíjazták az alakulattól. Az Égi Huszárok még évekig folytatták bemutatóikat néha még egy bámulatos nyolcgépes SzU-25-ös kötelékkel is. A SzU-25-ösök Kubinkából történő kivonását követően azonban a földi támadó Frogfootról átnyergeltek az L-39C kiképzőgépre. Mostanra egy újabb fordulat történt és 2003. januárjában röppent fel a hír, hogy a kötelék ismét repülőgéptípust vált – úgy tünik, hogy a csapat egy második MiG-29 köteléket hoz létre.

Új káprázatos festésével az egyik MiG-29-es kötelék, a másik készen arra, hogy a levegőbe emelkedjen, és a SzU-27-es kötelék újra ott, ahová tartozik, úgy tünik, hogy „Kubinka Csillagai” készen állnak, hogy ragyogásukkal elkápráztassák a külföldi nézőközönséget és büszkeséggel töltsék el honfitársaikat az elkövetkező években

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.