2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gépek a betonon

JETfly  |  2003-07-28 17:09:00

Milyen várakozással indul el hazánk repülő kedvelő fia Európa és talán a világ legnagyobb repülő találkozójára a RIAT-ra? Természetesen, hogy minél több repülőgépet csodálhasson meg a földön és a levegőben. Az idei évben a szervezők inkább a földi bemutatóra koncentráltak. A rendezvény fő témáit, 100 éves a motoros repülés, Ocean watch elsősorban a repülőtér guruló útjain álló gépek képviselték.

Milyen gépeket láttak a Fairfordba látogatok? Tekintsük át a teljesség igénye nélkül.

A szokásos biztonsági procedúra után beérkezők, az indító zóna mellett haladva értek be a kiállító területre. Az indító zóna, már akár a statikus kiállítás része is lehetett volna. Itt sorakoztak fel egymás mellett a kötelékek gépei. A sort a most debütáló Breitling színekbe öltöztetett négy L-39 Albatrosz kezdte, majd a házigazda Red Arrowst, a Patrouille de France és a Freece Tricolri gépei követték. Hazafelé is ezen sor mellett hagytuk el a bázist, egy őrületes dilemmával. Beérkezésünkkor az olasz kötelék első és hetedik gépe ugyanazt a számot a 6-ost viselte (mint azt a képen éles szemüek láthatják) visszafelé az első gép 0 sorszámmal állt a sor elején. Mi történt, nem tudjuk.

Az olasz kötelék két hatos géppel

RC-135W F-108A kiállító területre beérve elénk terült a Kánaán. A sort az Amerikai Légierő OC-135B nyitotta meg. Ritkaság az Open Skies feladatokban résztvevő gépet közelebbről megismerni, amely a fedélzetén lévő KS-87E és KA-91C kamerákkal végez megfigyeléseket a nemzetközi egyezményben kijelölt területek felett. Maradjunk egy kicsit a Boeing 707 modelljére épített katonai gépeknél. Az RC-135 típust elektronikai felderítő feladatra tervezték. Több altípus változat áll, állt rendszerben az amerikai légierőnél. Fairfordban a 38. Elektronikai Felderítő Század(38th RS) Rivet Joint programban résztvevő RC-135W F-108 típusú gépe vendégeskedett. Könnyü felismerni a gyüszü orról, a külső dipólantennákról és a géptörzs oldalán lévő kidudorodásokról a típust.

MC-130ETermészetesen a legismertebb C-135-ös változat a KC-135 is képviselte magát Angliában. A gép személyzetével, mint régen látott ismerősként találkoztunk. Tavaly volt szerencsénk vendégeskedni náluk, és közelebbről megismerni a tankert.

Az egyik magyar vendég

A 21th SOS MH-53M helikoptereMásik elengedhetetlen típus egy repülőnapon a Hercules. Jövőre lesz ötven éve, hogy az első prototípus a levegőbe emelkedett. Talán tervezői se gondolták 1951-ben az első vázlatok elkészítésekor, ennyire sikeres szállítógépet terveznek. Talán felsorolni is lehetetlen, hány nemzet Herculesei díszelegtek különféle színezetü ruháikban és hány altípus láthattunk közelről. Az Amerikai Légierő E és H, a holland H-30 valamint az angol J és K (a szigetországi besorolás szerint C3, C4) már régi vendég. Mindig érdekességnek számít a Jordán Királyság gépe, amely nem csak festésével, hanem a gép mellett álló dudás zenéjével is magára irányítja a figyelmet. A szállítógépek mellett speciális kialakítású Herculeseket is láthattunk, mint a tengerészgyalogság tanker KC-130T-je, a 7. Különleges Müveletek Századának (7th SOS) MC-130-asa vagy az EC-130.

A Gascone-i

Tigris a svanconMaradjunk még egy kicsit a nagyobb madaraknál. Aki ezeket a gépeket szereti, sok képet kattinthatott el fényképezőgépével. A fotózásról, videozásról egy sor. Érdemes tanulni az angoloktól, mennyire kulturáltan foglalkoznak a fényképező emberrel. Nem állnak az ember elé és türelmesen megvárják, a képből kiállva, hogy exponáljon az ember. Jó lenne ilyet itthon is tapasztalni. A nagy gépek kedvelőinek most sajnos be kellett érni a C-17A Globemaster II-al, mint legnagyobb madárral. Sajnos sem C-5 Galaxy, amit barátom anyukája csak csőnek becéz, sem C-141 StarLifter nem volt jelen. Talán kárpótlást jelentett a Nimrod, , az E-8C J-STARS, a lengyel és természetesen a magyar 603 lajstromszámú An-26.

Török kalózok Angliában

Gripen a RIAT-onSzállítógépek után nézzük a helikoptereket. Igaz kis számban, de széles palettával vonultak fel a forgószárnyas repülőtechnikák. Az angol vendéglátók minden típusukat bemutatták. Az Öböl háborút megjárt katonák sivatagi egyenruhájukban adtak mindenre felvilágosítást. A szerencsések és türelmesek némelyik Irakot megjárt Lynxet, Sea Kinget, Chinookot belülről is megismerhettek. Az amerikai légierő Európában állomásozó csapatai közül a 21. Különleges Müveletek Százada (21th SOS) MH-53M-el képviseltette magát.

Kedves olvasó, most már jogosan teheti fel a kérdést. Ennyi repülőgép között nem voltak vadászgépek? Voltak. Talán ez is bizonyítja a fairfordi statikus bemutató sokszínüségét, hogy minél több repülőt néztünk meg, egyre jobban éreztük, hogy még a felét sem láttuk. A vadászok közül érdemes először a házigazdák kedvenc típusát a Tornadot említeni. Hosszú sorban álltak egymás mellett a különböző csapatok svanc és orr jelzéseivel ellátott vadászbombázók. Hasonló Tornado sort állított fel a Német Légierő is. A német sor kicsit színesebbre sikerült, több különleges festésü gép is állt a sorban. Nemcsak a Zeltwegben megismert Boelcke tiszteletére festett kék gép, hanem az 51. század tigrismintás és a 38. század zöld-arany fújású gépe is üde színfolt volt a szürke gépek között. A vadászbombázók sorát egy igazi unikum zárta a Mirage IV. Lenyügöző volt a gép látványa. Kevesen tudják, hogy eredetileg nagyobb méretüre tervezték a prototípust, amely 1959-ben szállt fel először. A gyártott hatvankét gép egyike volt látható a RIAT-on, amely Gascone-i bázisán szolgált a nyolcvanas évek végéig.

Falcon rajongók figyelem! Nektek is kedveskedtek látvánnyal a szervezők. Tíz darab F-16 Fighting Falcon sorban egymás mögött, Európa különböző államaiból. A sort a belga 31. Tigris század különleges festésü gépe nyitja. A sorban láthatjuk a Kecskeméten is vendégeskedett holland Falconokat is, majd a sorvégén norvég felségjelü F-16. Szívemre téve a kezem, hasonló Fulcrum sort is szívesen láttam volna.

Számomra még egy érdekes, eddig még nem látott vendége volt a RIAT 2003-nak. A törökök nemrégiben felújított Phantomjaikat, az F-4E/2020 típusjelü gépeket hozták el. A 171. századba tartozó felújított veteránok büszkén viselték századuk jelképét a kalóz fejet. Stílusosan a biztonsági okokból kihelyezett tüzoltó készüléket is kalóz zászlóval díszítettek fel. A törökök hozták szokásos formájukat. Jó kedvüen, vidáman beszéltek, gépükről, századukról az érdeklődőknek. Mikor megtudták, melyik országból érkeztünk még szívélyesebbek lettek. Beszélgetésünk során kiderült, kicsit sajnálják, hogy Kecskeméten idén nem libben fel kalózlobogójuk, de remélik, még viszontlátjuk egymást, akár itt Fairfordban, akár Kecskeméten.

Nemcsak a több évtizede rendszerbe álló repülőgépek, hanem a jövő reménységei is szerepeltek a statikus soron. Gripen, Rafale, Eurofighter, JSF egymás mellett várta az érdeklődő szemeket.

Akik kint voltak Fairfordban azok tudják, akik nem higgyék el, ez csak egy rövid beszámoló a fairfordi bázison kiállított statikus gépekről, a teljesség igénye nélkül.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin