2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Spirit Fairford egén

JETfly  |  2003-07-24 12:01:00

B-2A Spirit. A lopakodó bombázó. Az elmúlt időszak háborús eseményeinek aktív résztvevője.

Az 1988 novemberében bemutatott repülőgép, 1989 júliusában repült először. A furcsa alakú gépet a Northrop-Grumman az ellenséges légvédelmet áttörő mélységi bombázónak tervezte. A tervezésnél a legfontosabb szempont a repülő radarok általi láthatatlansága. Ezért használtak az építéshez kompozit anyagokat és nagy hangsúly fektettek a teljesen sima felületek kialakítására, a kabin és a hajtómügondolák lekerekítésére. A lopakodó technológiában nemcsak a radar láthatóságra, hanem a hő kibocsátásra is ügyelni kell. A Spirit forró kiömlő hajtómügázát hideg levegővel keveri, mielőtt kibocsátaná, így nemcsak a hő kiáramlást, hanem a zajhatást is csökkenti.

A B-2A repülő szárny forma mindig meglepő, ha az égen látja az ember. Egy-egy repülőnap érdekes vendége a Spirit. Európa legnagyobb airshowján a RIAT-on mindig visszatérő törzsvendég. A szerencsések 2000-ben statikus kiállításon is láthatták a több, mint ötven méter fesztávú repülőgépet. A nagy atrakció levegőben látni ezt a monstrumot. Érdemes bele pillantani, mi kell ahhoz, hogy pár perces áthúzását Fairfordban megcsodálhassuk. Az amerikai Whiteman légibázisról száll fel a gép, majd többszöri légi utántöltéssel érkezik Anglia légterébe. Mivel a bombázó önvédelmi fegyverzettel nincs ellátva, így folyamatos vadász kíséretet kap. Az angol légtérben a lakenheathi F-15 Eagle-k veszik át a kíséretet és így érkeznek Fairford fölé.

A RIAT szervezői évek óta hagyományosan több fő témára osztják a rendezvény programját. Ez vonatkozik a statikus és a légibemutatókra is. Az idei év egyik fő témája volt a III. Öböl háború koalíciós erőinek tisztelgése, a Coalition Air Power blokk. Ebben a részben szerepelt a B-2A áthúzása, repülése is. Szombaton látványos fordulóval érkezett a két F-15-össel kísért gép a baloldali pályairányra, majd párhuzamos pályairányon repültek el a közönség előtt. A várva várt látványosságot kissé rontotta, hogy a kísérő vadászok kötelék tartása nem a legtökéletesebbre sikerült. Szomorú tapasztalat, hogy ezt a feladatot nem mindig látják el tökéletesen a kijelölt pilóták. Vasárnap orvosolták az előző napi hibát, igaz a feladat is könnyebb volt. A repülők nagy távolságból, párhuzamos pályairányon közelítettek a repülőtér felé és szép, precízen repülő kötelék húzott el a nézők előtt.

Az áthúzás után a B-2A visszatért bázisára. Elgondolkodtató mennyi energiát és pénzt jelent ez a pár perces látványosság.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.