2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Rövidebb légi útvonalakkal csökkenthetők a légitársaságok költségei

JETfly  |  2013-05-31 12:49:30

Magyarország mellett Lengyelország és Szlovákia közreműködésével a HungaroControl kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában tesztelik a közép-európai régió légi útvonalainak lehetséges fejlesztési irányait. A nemzetközi projekt eredményeként várhatóan csökken az észak-dél irányú légi járatok menetideje, ezzel mérséklődik a repülőgépek üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása. A tesztelés alatt álló „free route” koncepcióval jelentősen csökkenhetnek a légitársaságok költségei is. A budapesti tesztsorozat 2013. május 21-étől 31-éig tart.

A HungaroControl budapesti K+F és szimulációs központjában (Centre of Research, Development and Simulation – CRDS) közel két héten keresztül tesztelik a „free route” elnevezésü léginavigációs koncepciót, amelynek bevezetésével a repülőgépek rövidebb útvonalon tehetik meg a Balti-tengertől a Fekete- és Adriai tengerig terjedő távolságot. A légitársaságok így jelentős mennyiségü üzemanyagot takaríthatnak meg, ami nemcsak a környezeti terhelést csökkenti, hanem ráirányítja a figyelmet arra is, hogy igen komoly költségmegtakarítás érhető el az innovatív forgalomszervezési módszerek alkalmazásával. 

Az IATA becslései szerint a világ légitársaságai 2013-ban várhatóan 216 milliárd dollárt költenek üzemanyagra, ami ötszöröse a 2003-as adatnak, és ami összköltségeik közel 33 százalékát teszi ki. Így az új, rövidebb útvonalak - a jelentős környezeti előnyök mellett - világszerte közel 1 milliárd dollár megtakarítást jelenthetnek a légitársaságok számára. Különösen igaz ez Európára, ahol az országhatárok mentén felszabdalt légtér miatt jelenleg a repülőgépek rendszerint az optimálisnál hosszabb útvonalakon közlekednek. Szakértők szerint az öreg kontinensen a "free route" koncepcióval akár 1-1,5%-os üzemanyag-csökkentés is elérhető. Ez komoly költségmegtakarítást jelenthet a légitársaságoknak tekintettel arra, hogy egy-egy nagyobb légitársaság éves kerozinfogyasztása elérheti a 9 millió tonnát is.

A most futó budapesti tesztelésen három állam, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia légi navigációs szakemberei vizsgálják a rövidebb, vagyis szükségtelen töréspontok beiktatása nélküli útvonalak alkalmazhatóságát. Négy további ország, Ausztria, Horvátország, Szlovénia és Szerbia megfigyelőként vesz részt a funkcionális légtérblokkokat és államhatárokat egyaránt átívelő nemzetközi projektben. A programot a közép-európai térséget lefedő önkéntes léginavigációs együttmüködési platform (Central and Eastern European ANSPs’ Platform – CEAP) szervezi, amelynek a HungaroControl is tagja. A CEAP-légtér szolgálja ki kelet-nyugati irányban az EU és Törökország, illetve az unió és a Közel-Kelet között áramló forgalmat, valamint a Baltikumtól a Balkánig terjedő térség közlekedését, így e régió légi közlekedésének fejlesztése kulcsfontosságú a kontinens egésze számára.

A nagy szakértelmet és szoros együttmüködést igénylő szimuláció során a mérnökök pontos másolatot készítenek az egyes országok légtérszektorairól és azokról a szoftveres kezelőfelületekről, amelyekkel az ide érkező külföldi irányítók a lehető legjobb hatásfokkal tudják elvégezni a tesztelést. A szimulációs program összhangban áll a HungaroControl és az Eurocontrol közötti együttmüködési megállapodással, és hozzájárul az Egységes Európai Égbolt program sikeréhez.

A HungaroControlról

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, élenjáró fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttmüködő partnere. Az elmúlt évben a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét.

A CRDS (Centre of Research, Development and Simulation) légi navigációs kutatás-fejlesztési és szimulációs központ Közép-Európa legnagyobb és legmodernebb technológiával felszerelt centruma, amelyet a HungaroControl Zrt. 2011-ben hozott létre azzal a céllal, hogy megteremtse a régió léginavigációs fejlesztéseihez és az irányítók képzéséhez, továbbképzéséhez szükséges modern technológiai hátteret. A magyar szakemberek tudására támaszkodó központ erősíti a térség légiforgalmi szolgálatainak együttmüködését, és segíti az Egységes Európai Égbolt integrációs program megvalósítását, az ún. funkcionális légtérblokkok müködését.

Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, müszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitüzése, hogy az elkövetkező két-három évben partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre. Az ANS III új irányító központ 2013-as átadása lehetővé teszi, hogy a HungaroControl egy helyre - a felszabaduló épületbe - telepítse innovációs vállalkozásait. A tudásközpont kialakítását a légi navigációt támogató kutatás-fejlesztés, szimuláció és képzés iránti növekvő nemzetközi piaci kereslet alapozza meg, amelyet részben éppen az európai integráció és a funkcionális légtérblokkok létrehozása generál.

Valamennyi beruházásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő regionális együttmüködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) kiváló szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb müszaki-technológiai színvonalon müködjön.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.