2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzeti konszenzus a helikopter- és szállítórepülőgép-képességről

JETfly  |  2013-05-22 16:11:41

Meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet, ami a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti – mondta Hende Csaba május 22-én Budapesten.

Hende Csaba kezdeményezésére négypárti egyeztetést tartottak szerda délelőtt a Honvédelmi Minisztériumban a honvédség forgó- és merevszárnyú képességének helyzetéről. A tanácskozáson a honvédelmi miniszter mellett Csampa Zsolt (Fidesz), Iváncsik Imre (MSZP), Jámbor Nándor (Jobbik), Németh Zsolt (Jobbik) és Básthy Tamás (KDNP) vett részt. Az egyeztetés után tartott sajtótájékoztatón Hende Csaba elmondta: összpárti konszenzus és teljes egyetértés tapasztalható a legfontosabb felmerült kérdésekben. Mind a forgószárnyas, mind a merevszárnyú képességet meg kell őrizni, újjá kell teremteni, ez az ország, a nemzet érdeke – ennek szellemében a meghívottak egyhangúlag köszönetüket fejezték ki a tárcának a két kérdés eddigi szakmai előkészítéséért a kapott tájékoztatás alapján. A négy párt teljes mértékben egyetért a HM által az ügyek lebonyolítására javasolt eljárásrenddel és menetrenddel.

Hende Csaba

Hende Csaba elmondta: a pártok képviselői egyetértettek abban, hogy a Magyar Honvédség forgószárnyas és merevszárnyú képessége elavult, a végleges képességvesztés pedig teljes mértékben megengedhetetlen és elfogadhatatlan. A tárca komplex megközelítésben törekszik a lehető leggazdaságosabb, szakmai alapokon nyugvó hosszú távú megoldásra és az optimális fejlesztések végrehajtására. A MALÉV megszünésével Magyarország állami légiszállítási képesség nélkül maradt, sem a katonai, sem a civil, sem az egyéb állami igények nem nyernek kielégítést, a honvédség AN-26-osai pedig szintén elavultak. A cél egy állami légiszállító flotta létrehozása, amely biztosítani tudja hazánk, illetve a Magyar Honvédség személy- és teherszállítási feladatainak költséghatékony, önálló ellátását. Ez éppúgy jelenti a külföldi missziós szállításokat, mint a polgári légiközlekedésben nem szállítható veszélyes anyagok eljuttatását rendeltetési helyükre, a külföldön rendkívüli körülmények között maradt magyar állampolgárok kimentését és szükség szerinti repülés közbeni egészségügyi ellátását, a rendkívüli gyorsaságot igénylő szervszállítások, illetve egyéb állami, illetve rendvédelmi szervek külföldi feladatainak lebonyolítását.

A miniszter leszögezte: meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet. Ez egy, a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti, amely egyaránt alkalmas az országvédelmi és szövetségi feladatok, a katasztrófavédelem, a terrorelhárítás, a légirendészet és más nemzetgazdasági feladatok kiszolgálására. A parlamenti pártok köszönettel hagyták jóvá a tanácskozást megelőző hosszas előkészítő munkát, illetve a nemzeti helikopterképesség megteremtési módjának menetrendjét. Ennek alapján a HM szakértői munkacsoportja az ország és a honvédség szükségletei alapján őszig kialakítja a követelményrendszereket, majd elkészíti azt a tenderkiírást, ami ezeknek megfelel. Utóbbit egy következő négypárti egyeztetésen a tárca a parlamenti pártok elé bocsátja, majd a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő, uniós közbeszerzési eljárást indít. A potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választásokat megelőzően kell majd benyújtani az ajánlatokat, hogy ezt követően az új kormány törvényes határidőben, gyakorlatilag haladéktalanul dönteni tudjon a beszerzés kérdésében.

Kérdésre válaszolva Hende Csaba elmondta: a tárca komplex módon szemléli a nemzeti helikopterképesség megteremtését, illetve a szükséges képességek biztosítását a meglévő repülőeszközökkel az addig eltelő időben. Olyan mennyiségü és mértékü felújításra kerül majd sor, hogy az új, modern helikopterek üzembe helyezéséig Magyarország biztonsága ne sérüljön, a szükséges képességek rendelkezésre álljanak. „A jelenleg birtokunkban lévő helikopterek korlátozott üzemidő-hosszabbítása során a tárca a lehető legköltséghatékonyabb módon jár majd el”, szögezte le a miniszter. Az elvégzendő munkálatokat a lehető legnagyobb transzparencia mellett, a nyilvánosság teljes kontrollja mellett, a lehető legolcsóbb ajánlatot beszerezve, nyíltan bonyolítják majd le.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.

  Legfrissebbek most

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin