2017. 08. 23. szerda
Bence
: 304 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzeti konszenzus a helikopter- és szállítórepülőgép-képességről

JETfly  |  2013-05-22 16:11:41

Meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet, ami a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti – mondta Hende Csaba május 22-én Budapesten.

Hende Csaba kezdeményezésére négypárti egyeztetést tartottak szerda délelőtt a Honvédelmi Minisztériumban a honvédség forgó- és merevszárnyú képességének helyzetéről. A tanácskozáson a honvédelmi miniszter mellett Csampa Zsolt (Fidesz), Iváncsik Imre (MSZP), Jámbor Nándor (Jobbik), Németh Zsolt (Jobbik) és Básthy Tamás (KDNP) vett részt. Az egyeztetés után tartott sajtótájékoztatón Hende Csaba elmondta: összpárti konszenzus és teljes egyetértés tapasztalható a legfontosabb felmerült kérdésekben. Mind a forgószárnyas, mind a merevszárnyú képességet meg kell őrizni, újjá kell teremteni, ez az ország, a nemzet érdeke – ennek szellemében a meghívottak egyhangúlag köszönetüket fejezték ki a tárcának a két kérdés eddigi szakmai előkészítéséért a kapott tájékoztatás alapján. A négy párt teljes mértékben egyetért a HM által az ügyek lebonyolítására javasolt eljárásrenddel és menetrenddel.

Hende Csaba

Hende Csaba elmondta: a pártok képviselői egyetértettek abban, hogy a Magyar Honvédség forgószárnyas és merevszárnyú képessége elavult, a végleges képességvesztés pedig teljes mértékben megengedhetetlen és elfogadhatatlan. A tárca komplex megközelítésben törekszik a lehető leggazdaságosabb, szakmai alapokon nyugvó hosszú távú megoldásra és az optimális fejlesztések végrehajtására. A MALÉV megszünésével Magyarország állami légiszállítási képesség nélkül maradt, sem a katonai, sem a civil, sem az egyéb állami igények nem nyernek kielégítést, a honvédség AN-26-osai pedig szintén elavultak. A cél egy állami légiszállító flotta létrehozása, amely biztosítani tudja hazánk, illetve a Magyar Honvédség személy- és teherszállítási feladatainak költséghatékony, önálló ellátását. Ez éppúgy jelenti a külföldi missziós szállításokat, mint a polgári légiközlekedésben nem szállítható veszélyes anyagok eljuttatását rendeltetési helyükre, a külföldön rendkívüli körülmények között maradt magyar állampolgárok kimentését és szükség szerinti repülés közbeni egészségügyi ellátását, a rendkívüli gyorsaságot igénylő szervszállítások, illetve egyéb állami, illetve rendvédelmi szervek külföldi feladatainak lebonyolítását.

A miniszter leszögezte: meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet. Ez egy, a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti, amely egyaránt alkalmas az országvédelmi és szövetségi feladatok, a katasztrófavédelem, a terrorelhárítás, a légirendészet és más nemzetgazdasági feladatok kiszolgálására. A parlamenti pártok köszönettel hagyták jóvá a tanácskozást megelőző hosszas előkészítő munkát, illetve a nemzeti helikopterképesség megteremtési módjának menetrendjét. Ennek alapján a HM szakértői munkacsoportja az ország és a honvédség szükségletei alapján őszig kialakítja a követelményrendszereket, majd elkészíti azt a tenderkiírást, ami ezeknek megfelel. Utóbbit egy következő négypárti egyeztetésen a tárca a parlamenti pártok elé bocsátja, majd a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő, uniós közbeszerzési eljárást indít. A potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választásokat megelőzően kell majd benyújtani az ajánlatokat, hogy ezt követően az új kormány törvényes határidőben, gyakorlatilag haladéktalanul dönteni tudjon a beszerzés kérdésében.

Kérdésre válaszolva Hende Csaba elmondta: a tárca komplex módon szemléli a nemzeti helikopterképesség megteremtését, illetve a szükséges képességek biztosítását a meglévő repülőeszközökkel az addig eltelő időben. Olyan mennyiségü és mértékü felújításra kerül majd sor, hogy az új, modern helikopterek üzembe helyezéséig Magyarország biztonsága ne sérüljön, a szükséges képességek rendelkezésre álljanak. „A jelenleg birtokunkban lévő helikopterek korlátozott üzemidő-hosszabbítása során a tárca a lehető legköltséghatékonyabb módon jár majd el”, szögezte le a miniszter. Az elvégzendő munkálatokat a lehető legnagyobb transzparencia mellett, a nyilvánosság teljes kontrollja mellett, a lehető legolcsóbb ajánlatot beszerezve, nyíltan bonyolítják majd le.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-16 11:11:46
Emlékezni kell a múltra, tisztelni kell a múltat, de még inkább azokat, akik a jövőt építették a régi korokban – mondta dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnök augusztus 15-én, kedden Veszprémben a légierő haderőnem és a repülők napja alkalmából tartott ünnepségen.
2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 22., 14:39
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Olaszországból Budapestre tartó személyszállító repülőgép augusztus 22-én, kedden délelőtt.
2017. 08. 22., 09:35
Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása.
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.
2017. 08. 21., 12:24
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boeing személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.

  Legfrissebbek most

A közelmúltban már több forrás is beszámolt arról, hogy Indonézia is az orosz Szu-35Sz-szel képzeli el flottájának modernizációját: a hír úgy tűnik, igaz, már darabszámról is olvashatunk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.