2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzeti konszenzus a helikopter- és szállítórepülőgép-képességről

JETfly  |  2013-05-22 16:11:41

Meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet, ami a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti – mondta Hende Csaba május 22-én Budapesten.

Hende Csaba kezdeményezésére négypárti egyeztetést tartottak szerda délelőtt a Honvédelmi Minisztériumban a honvédség forgó- és merevszárnyú képességének helyzetéről. A tanácskozáson a honvédelmi miniszter mellett Csampa Zsolt (Fidesz), Iváncsik Imre (MSZP), Jámbor Nándor (Jobbik), Németh Zsolt (Jobbik) és Básthy Tamás (KDNP) vett részt. Az egyeztetés után tartott sajtótájékoztatón Hende Csaba elmondta: összpárti konszenzus és teljes egyetértés tapasztalható a legfontosabb felmerült kérdésekben. Mind a forgószárnyas, mind a merevszárnyú képességet meg kell őrizni, újjá kell teremteni, ez az ország, a nemzet érdeke – ennek szellemében a meghívottak egyhangúlag köszönetüket fejezték ki a tárcának a két kérdés eddigi szakmai előkészítéséért a kapott tájékoztatás alapján. A négy párt teljes mértékben egyetért a HM által az ügyek lebonyolítására javasolt eljárásrenddel és menetrenddel.

Hende Csaba

Hende Csaba elmondta: a pártok képviselői egyetértettek abban, hogy a Magyar Honvédség forgószárnyas és merevszárnyú képessége elavult, a végleges képességvesztés pedig teljes mértékben megengedhetetlen és elfogadhatatlan. A tárca komplex megközelítésben törekszik a lehető leggazdaságosabb, szakmai alapokon nyugvó hosszú távú megoldásra és az optimális fejlesztések végrehajtására. A MALÉV megszünésével Magyarország állami légiszállítási képesség nélkül maradt, sem a katonai, sem a civil, sem az egyéb állami igények nem nyernek kielégítést, a honvédség AN-26-osai pedig szintén elavultak. A cél egy állami légiszállító flotta létrehozása, amely biztosítani tudja hazánk, illetve a Magyar Honvédség személy- és teherszállítási feladatainak költséghatékony, önálló ellátását. Ez éppúgy jelenti a külföldi missziós szállításokat, mint a polgári légiközlekedésben nem szállítható veszélyes anyagok eljuttatását rendeltetési helyükre, a külföldön rendkívüli körülmények között maradt magyar állampolgárok kimentését és szükség szerinti repülés közbeni egészségügyi ellátását, a rendkívüli gyorsaságot igénylő szervszállítások, illetve egyéb állami, illetve rendvédelmi szervek külföldi feladatainak lebonyolítását.

A miniszter leszögezte: meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet. Ez egy, a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti, amely egyaránt alkalmas az országvédelmi és szövetségi feladatok, a katasztrófavédelem, a terrorelhárítás, a légirendészet és más nemzetgazdasági feladatok kiszolgálására. A parlamenti pártok köszönettel hagyták jóvá a tanácskozást megelőző hosszas előkészítő munkát, illetve a nemzeti helikopterképesség megteremtési módjának menetrendjét. Ennek alapján a HM szakértői munkacsoportja az ország és a honvédség szükségletei alapján őszig kialakítja a követelményrendszereket, majd elkészíti azt a tenderkiírást, ami ezeknek megfelel. Utóbbit egy következő négypárti egyeztetésen a tárca a parlamenti pártok elé bocsátja, majd a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő, uniós közbeszerzési eljárást indít. A potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választásokat megelőzően kell majd benyújtani az ajánlatokat, hogy ezt követően az új kormány törvényes határidőben, gyakorlatilag haladéktalanul dönteni tudjon a beszerzés kérdésében.

Kérdésre válaszolva Hende Csaba elmondta: a tárca komplex módon szemléli a nemzeti helikopterképesség megteremtését, illetve a szükséges képességek biztosítását a meglévő repülőeszközökkel az addig eltelő időben. Olyan mennyiségü és mértékü felújításra kerül majd sor, hogy az új, modern helikopterek üzembe helyezéséig Magyarország biztonsága ne sérüljön, a szükséges képességek rendelkezésre álljanak. „A jelenleg birtokunkban lévő helikopterek korlátozott üzemidő-hosszabbítása során a tárca a lehető legköltséghatékonyabb módon jár majd el”, szögezte le a miniszter. Az elvégzendő munkálatokat a lehető legnagyobb transzparencia mellett, a nyilvánosság teljes kontrollja mellett, a lehető legolcsóbb ajánlatot beszerezve, nyíltan bonyolítják majd le.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.