2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vörös csillagos légierő: baleset, katasztrófa, szerencsétlenség

JETfly  |  2013-02-06 13:15:04

Úgy gondolom, jól jellemzi az egyes időszakokat, a típus­váltások utáni nehézségeket és a szervezési hiányosságokat, hogy milyen gyakran voltak repülés közben váratlan események, géptöréssel vagy selejtezéssel végződő, esetleg emberi életet is követelő események. A 2012 év végi kutatási állás szerint 225 repülőesemény ismert a szovjet légierő ausztriai és magyarországi csapatainál, az 1945-1991 időszakra vonatkozóan.

Sajnos még a szaksajtóban is, nem beszélve az általános médiumokról, gyakran hibásan használják a katasztrófa, baleset, szerencsétlenség megnevezést. Pedig ezek valójában jól elkülöníthetők pontos kritériumok alapján.

Repülőesemény (ez a gyüjtőfogalom, amelybe a baleset és a katasztrófa tartozik): a repülőszerkezet rendeltetésszerü, légi felhasználása során keletkező és a repülőszerkezet részleges vagy teljes roncsolódásához, illetve a repülőállomány egy vagy több tagja sérüléséhez vagy halálához vezető esemény.

Repülő-baleset: a repülőtechnika hibás müködésével, kisebb-nagyobb sérülésével vagy megsemmisülésével járó, emberi életet nem kioltó repülőesemény. Ilyen például egy hajtómütüz, amely miatt a repülőszemélyzet a gépet sikeresen elhagyja, s a gép a földbe csapódik.

Repülőkatasztrófa: a repülés során nem várt, nem előre jelezhető események miatt a repülőszemélyzet vagy a földön tartózkodó személyek is életüket vesztik. Ilyen például, amikor egy repülőgép hajtómütüz miatt lezuhan, s a pilótának nincs ideje katapultálni. Szintén katasztrófának tekinthetjük, ha a repülőszemélyzet élve elhagyja a gépet, de a lezuhanó gép roncsai a földön tartózkodó embereket ölnek meg.

Szovjet repülőket már a II. világháború alatt is temettek el hazánkban. Akkor az ellenség által lelőtt vagy katasztrófát szenvedett repülőszemélyzeteket, ha megtalálták őket, igyekeztek a bázisuk melletti település temetőjében vagy templomkertjében eltemetni, de persze sokszor az őket megtaláló szovjet szárazföldi csapatoknak jutott ez a feladat.

Kutatásaimat az orosz védelmi minisztérium központi levéltárának nyilvánosságra hozott anyagai (alakulatok veszteséglistái), az egyes helyek helyi, régiós sajtójának rövid cikkei, valamint a repülőterek mellett lévő összes temető meglátogatása segítette.

Az 1950-es évek végéig a repülőszemélyzeteket elsősorban a települési hely temetőjében vagy a közeli nagyváros nagy központi temetőjében temették el. Előfordult azonban, hogy egy ezred pilótáit egyszer a közeli, egyszer pedig a központi temetőbe temették. Olyan is volt, hogy a kitelepülési gyakorlat alatt lezuhant pilótát a tábori repülőtér mellett helyezték örök nyugalomra.

A repülősírokon nem minden esetben helyeztek el fegyvernemi jelzést. Van olyan temető (Debrecen), ahol minden síron ott van a légierő jelzése és a repülőgéptípus sziluettje is, ugyanakkor ez csak az elhunyt beosztását mutatja. Van ugyanis motorbalesetben elhunyt pilóta is az ilyen obeliszkek alatt nyugvók között. A bécsi Központi temetőben néhány, repülőkatasztrófában elhunyt személy sírján pedig nincs jelölve a fegyvernem, míg vannak olyan, a légierő jelzésével ellátott sírok, ahol földi kiszolgáló alakulatok vagy a légierő KGB-osztagának természetes halált halt tagjai nyugszanak. A leginformatívabb sír Bad Vöslauban található: a légierő jelvénye mellett szerepel az alakulat tábori postafiókszáma is az obeliszken! Az alábbiakban a sok ismert eseményből szemezgetünk ki párat, melyek valamilyen vonatkozásban érdekesebbek.

1.

Esemény fajtája: katasztrófa

Időpont: 1945. július 18. (helyszín: Cetehovice, Csehszlovákia)

Alakulat: 81. és 82. gárda bombázóezred (települési hely: Aspern)

Repülőgéptípus: két Pe-2

Személyzet neve:

- 81. gárdaezred: Noszkov, Parfirij Iljics (hadnagy, rajparancsnok); Kulizsszkij, Pjotr Nyikolajevics (hadnagy, rajlövész); Kopitov, Georgij Grigorjevics (technikus-hadnagy, repülőtechnikus)- 82. gárdaezred: Abroszimov, Jevgenyij Vasziljevics (hadnagy, rajparancsnok); Korszikov, Vitalij Andrejevics (technikus-főhadnagy, főmérnök); Bogatov, Gennagyij Andrejevics (hadnagy, rajlövész); Szaveljev, Vaszilij Pavlovics (technikus-főhadnagy, rajtechnikus)

Temetési hely: Cetehovice faluban, a templom mellett (de neveik szerepelnek a brnói temető egyik emlékoszlopán is az 56/C parcellában)

Esemény leírása: A két bombázóezred egy-egy gépe három és négy emberrel a fedélzetén Aspernből felszállva Moszkvába repült a győzelmi parádéra. Útközben a Kárpátok vonulatainak ütköztek, s mindannyian szörnyethaltak.

2.

Esemény fajtája: katasztrófa

Időpont: 1945. szeptember 17. (helyszín: Vát, lőtér)

Alakulat: 482. vadászrepülő-ezred (települési hely: Szombathely)

Repülőgéptípus: La-5

Személyzet neve: Uralcev, Jevgenyij Jakovlevics (főhadnagy, századparancsnok-helyettes)

Temetési hely: Szombathely, tiszti temető (város DNy része)

Esemény leírása: 11 óra 35 perckor kiképzőfeladat közben (bombavetés során a váti lőtéren) katasztrófát szenvedett. Az érdekesség kedvéért jegyzem meg, hogy ez előtt 2 nappal az ezred egy másik gépe, egy ULa-5 (La-5U, kétszemélyes kiképzőgép).

3.

Esemény fajtája: katasztrófa

Időpont: 1952. július 30. (29-e az ezred anyagai szerint, vélhetően éjfél után történt) (helyszín: Parndorf?)

Alakulat: 689. gárda vadászezred (települési hely: Strasshof)

Repülőgéptípus: MiG-15bisz

Személyzet neve: Noszenko, Vaszilij Jakovlevics (őrnagy)

Temetési hely: Bruck an der Leitha

Esemény leírása: Éjszakai kiképzési feladat közben katasztrófát szenvedett a pilóta. Mivel a gép az egyik strasshofi alakulaté volt, az, hogy itt temették el, csak azzal magyarázható, hogy a parndorfi kitérő repülőtéren vagy térségében történt az eset.

4.

Esemény fajtája: katasztrófa

Időpont: 1954. december 23.

Alakulat: 674. és 880. gárda bombázóezred (települési hely: Debrecen)

Repülőgéptípus: Il-28

Személyzet neve: Zinovjev, Alekszandr Andrejevics (főhadnagy, pilóta); Ponuzsajev, Jurij Nyikolajevics (hadnagy, navigátor); Medvegyenko, Konsztantyin Vasziljevics (őrmester, rádiós lövész)

Temetési hely: Debrecen

Esemény leírása: Az év vége közelgett, s az éves tervet gyorsan végre kellett hajtani. A terv szerint ekkorra Petrov őrnagy, a 674. gárdaezred századparancsnoka századának és Bobrovszkij őrnagy, a 880. gárdaezred századparancsnoka századának készen kellett volna lennie századkötelékben végrehajtott, nappali, bonyolult időjárási körülmények közötti repülésre. Azért, hogy ezt befejezettnek nyilvánítsák, végre is kellett hajtani a századszintü repüléseket. December 23-ra ezért hadosztályszintü repüléseket szerveztek. Bonyolult idő, 150 méteres felhőalap, de jó láthatóság. A két század felszállt. A századok összeálltak a felhők mögött. Az idő rohamosan romlott. Bobrovszkij őrnagy talált egy lyukat a felhőkben, és századával a felhők alá süllyedt, leszálló irányba vezette őket, ahol látta, hogy a felhőalap már csak 100 méter. Parancsot adtak neki: bontani a köteléket, s egyesével, szemből bejönni a leszálláshoz. De ő nem hajtotta végre a parancsot - az első forduló körzetében spirálra állt át a századdal, s ebből egyesével szépen leszálltak, ahogy a háború alatt is sokan csinálták, a felszálló iránnyal szemben. Addigra a felhő­alap 50 méterre süllyedt, és még tovább csökkent. Petrov őrnagy századát ahelyett, hogy elküldték volna a kitérő repülőtérre, elkezdték egyesével szemből leszállítani. Petrov nem szolgált a fronton. Elsőnek Zinovjev személyzete szállt volna le. Bejövetel, siklás közben, nem látva a pályát, elkezdte vizuálisan keresni azt, elvesztette a magasság feletti ellenőrzést, s a földnek ütközött, mind meghaltak. A mögötte jövő páros, egy frontpilóta és egy fiatal pilóta apránként megtalálta a pályát, párban szálltak le. A mögöttük jövő gép nem találta a pályát, és kényszerleszállást hajtott végre az előttük lévő mezőn. Csak ezek után adtak engedélyt a még levegőben lévő személyzetek részére átmenni a tartalék repülőterekre: Petrov százados Kunmadarason, a többiek pedig Tökölön szálltak le. Az eset után a hadosztályparancsnokot, a hadosztály törzsfőnökét és politikai főnökét lefokozták, a 674. gárdaezred parancsnokát, Narizsnij alezredest és a hadosztályparancsnokot leváltották.

5.

Esemény fajtája: katasztrófa

Időpont: 1963. augusztus 23. (helyszín: Újszentgyörgy mellett)

Alakulat: 1. gárda vadászbombázó-ezred (települési hely: Kunmadaras)

Repülőgéptípus: Szu-7B (gyári szám: 2709, gyárból kijött: 1961. július 31.)

Személyzet neve: Korotenko (főhadnagy, 2. osztályú pilóta)

Temetési hely: Szovjetunió

Esemény leírása: 22.50-kor a 3. repülés végrehajtása során a pilóta felszállást hajtott végre a „85-ös” feladat elvégzésére. A magassággyüjtés folyamata közben, 2 perc 53 másodperccel a felszállás után a pálya traverzének keresztezése közben és a technika rendes müködéséről való jelentés után a rádiókapcsolat megszakadt, a pilóta a hívásokra nem válaszolt. Bartkov pilóta jelentése nyomán, aki éppen akkor szállt föl, s látta a robbanást, sikerült pontosítani a lezuhanás idejét: 22.56. A repülőgép 1200 km/óra sebességgel s közel 90 fokos szögben ütközött a földnek (a gép összes repült ideje 106 óra 55 perc, a pilótáé 73 óra a típuson). A katasztrófa okát nem sikerült megállapítani. Az egyik szemtanú elmondta, hogy a gép 1963. augusztus 23-án esett le. Aznap született a fia, így tudja pontosan, mert éjjel pont azon a környéken jött motorral a kunhegyesi szülőotthonból. Egy másik kunmadarasi lakos elmondta, hogy a lezuhanás helyén laza volt a talaj és magas a talajvíz, így a krátert körülvették nagy faoszlopokkal, s próbálták a vizet kiszivattyúzni, a homokot visszatartani, de nem sikerült. Végül betemették, s betonnal lefedték a helyét, ez a mai napon is látható. Ez lehet a magyarázata, hogy sohasem sikerült az eset okát megállapítani. A gép egy apró alkatrésze a berekfürdői múzeumban van.

6.

Esemény fajtája: katasztrófa

Időpont: 1965. augusztus 10. (helyszín: Nagyiván/Nádudvar bombázó lőtér mellett, Tiszafüred-Kócsújfalu határában, az ún. Piroska-majornál)

Alakulat: 1. gárda vadászbombázó-ezred vagy 315. önálló taktikai felderítőszázad (települési hely: Kunmadaras)

Repülőgéptípus: MiG-15UTI?

Esemény leírása: A gépből a pilóták a lőtéren végrehajtott lövészet után, Nagyiván mellett katapultáltak, a gép azonban nem robbant föl, hanem csúszott, pattogott a földön. A csúszó gép szárnya beleakadt egy gémeskút szárába, s befordult a Piroska-major egyik hodályába. Az ott dolgozó juhász egyből meghalt, felesége égési sérüléseket szenvedett.

7.

Esemény fajtája: katasztrófa

Időpont: 1978. december 8., 16.42 (helyszín: Kalocsa, repülőtér távoli irányadó, a repülőtértől északra)Alakulat: 396. önálló gárda harci és szállító helikopterezred (települési hely: Kalocsa)

Repülőgéptípus: két Mi-6

Személyzetek: Malinovszkij; Grigorjev, Jurij Alekszandrovics (százados); Matjusonok; Olejnyik; Avramenko; Petrov; Boblikov; a többiek neve nem ismert.

Temetési hely: Szovjetunió

Esemény leírása: Két helikopter eltérő zónákban, 1200 méteres magasságon dolgozott. Az irányadóhoz 3 perces intervallummal kellett volna érkezniük, de az egyik személyzet, mivel feladatát befejezte, pont három perccel korábban ért oda, s összeütközött a másik, szabályosan ott lévő géppel. A fedélzeten lévő tizenkét ember életét vesztette.

Vendégek a debreceni 727. gárda bombázóezredénél, a korai Szu-24-es előtt. Farkas Bertalan mellett jobbra az 1984-ben katapultált Valerij Lazebnij ezredes, ezredparancsnok.

8.

Esemény fajtája: baleset

Időpont: 1984. április 2. (helyszín: Nagyiván/Nádudvar, bombázó lőtér és Nagyhegyes)

Alakulat (települési hely): 727. gárda bombázóezred (Debrecen)

Repülőgéptípus: Szu-24 (oldalszám: fehér 23, gyári szám: 2315323)

Személyzet neve: Lazebnij, Valerij (ezredes, ezredparancsnok); Piminovij (ezredes, ellenőrző)

Esemény leírása: Ellenőrző repülés során, bombavetés közben a túl kis magasság miatt a visszacsapódó repeszek megsértették a gép hajtómüvét, melyben tüz ütött ki. A személyzet Nagyhegyes mellett katapultált, a gép az Áfor gázpalacktelepétől mintegy 150 méterre zuhant le. Az ezredparancsnokot az eset után rövid úton áthelyezték. A gép darabjai a MÉH-telepre, onnan pedig a berekfürdői múzeumba kerültek.

9.

Esemény fajtája: baleset

Időpont: 1984. július 2. (helyszín: Hajmáskér, összfegyvernemi lőtér, Ajka)

Alakulat: 727. gárda bombázóezred (települési hely: Debrecen)

Repülőgéptípus: két Szu-24

Személyzet neve: Jurkov (?); Kirejev, Leonyid (alezredes, ezredparancsnok-helyettes)?

Esemény leírása: A hajmáskéri lőtéren BetAB-500SP betonromboló bombával való bombavetés előtt Jurkov gépe 200 méteres magasságon tévedésből ráfordult Kirejev gépére. Jurkovék azonnal katapultáltak, de Kirejevék még Ajkáig eljutottak, ahol ők is ugrottak. A mentésükre érkezett szentkirályszabadjai magyar Mi-8-ast elküldték a helyszínről, mert meg kellett várniuk a szovjet kutató-mentő csapatot. Hamarosan egy szovjet An-2-es és egy Mi-8-as repült át a szentkirályszabadjai repülőtér fölött, Tökölről a helyszínre tartva.

10.

Esemény fajtája: baleset

Időpont: 1986. május 6. (helyszín: Kiskunlacháza és Áporka)

Alakulat: 14. gárda vadászbombázó-ezred (települési hely: Kiskunlacháza)

Repülőgéptípus: MiG-23UB (gyári száma: 0390312742)

Személyzet neve: Pronyin, V. V. (alezredes, ezredparancsnok)

Esemény leírása: A gépen felszállás közben leállt a hajtómü, így a parancsnok katapultált. A pilóta nélküli gép nem robbant föl, hanem pattogott a földön, átpattant az 51-es út fölött, egyenesen Áporka felé. Egy darabja (orr-rész) az áporkai templomkertbe esett, míg a másik, nagyobb darab lekaszálta az iskola egy részét (történetesen pont az orosz nyelvi labort!), illetve számos galambot megölt, egy melegházat letarolt. Az eset előtt a tanárok hazaengedték a gyerekeket, félórával korábban, mint kellett volna, mert aznap az igazgató Budapesten volt gyülésen. Ha ez a véletlen nincs, akkor az esemény fajtája nagy valószínüség szerint nem baleset, hanem katasztrófa lenne. Az esemény után a település főutcáját hermetikusan lezárták, a templomkerten még másnap is szedegették a gépágyúlőszereket.

Szu-7BM

Az 1. gárdaezred 38-as "kiváló repülőgépe": egy Szu-7BM a kunmadarasi repülőtéren 1975-ben

11.

Esemény fajtája: földi esemény

Időpont: 1986. július 28. (helyszín: Kunmadaras repülőtér 1. töltőzónája)

Alakulat: 1. gárda vadászbombázó-ezred (települési hely: Kunmadaras)

Repülőgéptípus: két Szu-17M2 (oldalszámok: piros 05 és 12)

Személyzet neve (rendfokozat, beosztás): Belenyin, Pavel (alezredes, 1. század századparancsnoka); Ljadov, Valerij (főhadnagy)

Esemény leírása: Smarjev főhadnagy, fegyverzeti technikus tévedésből oldotta a gépre függesztett egyik P-50S gyakorlóbombát, s az abból kivágódó tüzcsóva a töltőcsőnek csapódott, ettől a gép is belobbant. A mellette álló gépet próbálták elhúzni, de nem sikerült, arra is átterjedt a nagy szélben a tüz. Az oltáshoz a repülőtéri tüzoltók mellett a karcagi tüzoltóságot is riasztották. A zóna betonján mind a mai napig (2012!) látható a két sötét folt azon a helyen, ahol elégtek a gépek.

Vándor Károly

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.