2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

18. Budaörsi Repülőnap

JETfly  |  2003-07-10 14:51:00

Lassan megbízható hagyománnyá válik az alapvetően a magyar sportrepülők ünnepének számító budaörsi repülőnap. Az idén kiadott program is hagyományos, a megbízható, stabil elemek között néhány újdonság. Kicsit olyan, mint egy régi nagy együttes minden évben megrendezett koncertje, ezerszer hallott dalok, ugyanaz a hangszerelés, régen ismerős hangok. Mégis mindig minden évben izgatottan várják az emberek, mert a repülés igenis népszerű, kellenek magyar hősök, tudni akarjuk mindig merre, milyen gépeken és hogyan repülnek a mieink.

Már kora reggel lehetett sejteni, hogy a program elejére hirdetett motoros siklóernyő bemutató el fog maradni. Ekkora szélben ilyen szerkezettel egyszerüen nem lehet repülni! Sajnos a szél az egész program alatt egyetlen másodpercre sem enyhült, így a színes lepkéknek tünő ernyők a földön maradtak. Sajnálom őket, mert biztosan sokat készültek és rajtuk kívülálló okok miatt maradt el a repülésük. A programot így egy Jak 52-es nyitotta meg. A gép Szolnokról érkezett pilótája Torma Béla volt. Ezt a gépet és pilótáját már tavaly is sokan megismerhették közelről a szolnoki Repülés Felkészítő Osztály által szervezett repülőtáborokban. Ezeket a táborokat az idén is megrendezik. Ezután a Li-2 következett, alacsony áthúzás, néhány forduló, majd a leszállás. A begurulás után gép végig jól látható helyen maradt, a program után pedig utasokkal végzett repüléseket. Nagy öröm volt látni a nagyjavításon átesett Po-2-est, amint a Cimborát vontatta. Ez a három gép valami olyasmit is bemutatott, ami nagyon más mint ami mostanában a sportrepüléssel történik. De ezt nem egyszerü megfogalmazni…

A felújított Po-2 Ismét változott a program, Keserü Béla helyett Tóth Ferenc mürepült, jó 80 lóerővel többnek mutatva a Repülőszövetség öreg Zlin-726-osát, mint amennyi valójában. A nagy szél miatt félő volt, hogy az ejtőernyők bemutatója is elmarad, de az ejtőernyősök vállalták az ugrást. Szerencsére mindannyian biztonságosan földet értek, senki sem sérült meg.

Tükörrepülés vitorlával

Besenyei Péter Besenyei Péter valahol másutt szállt fel, de annál látványosabban érkezett. A bemutatója olyan volt mint mindig, írni lehetetlen róla, meg kell nézni. Tóth Ferenc és Matúz István tükörrepülést mutatott be. De motor nélkül! Két Z-142-es húzta fel az IS-28b2-t és a Swiftet. A két karcsú vitorla a leoldás után áthúzott a repülőtér felett szoros kötelékben. De az IS háton repült! Az oszolj után pár mürepülő figura után leszállt a két motornélküli repülőgép.

Veres Zoltán földközelben

Ezután Veres Zoli következett az új gépével. Később megbeszéltük, az alig 100 méteres gurulás után 70 fokos szögben emelte a 400 lóerő a 600 kilós gépet. Az is jól látszott, hogy Zoli még nem sokat tudott ezzel a géppel gyakorolni, amolyan biztonsági programot repült. Ezután a házigazdák köteléke következett a Z-726-ost két Z-142-es kísérte. Egy alacsony áthúzás után oszolj és ballonvadászat! A pálya közepén engedték fel a piros léggömböket, amit légcsavarral kellett szétvágni.

Hind hazafelé

Végül egy lengyel lajstrom jelü, gyönyörüen újra épített sárga Bücker Jungmann szállt fel.

Programon kívül emelkedett fel és indult haza az egész nap statikus bemutatón részt vevő két katonai helikopter a Mi-17 és Mi-24.

Ezután megélénkült a forgalom, elkezdődött az ilyenkor „kötelező” utasrepültetés, ami este 7-ig tartott. Összességében jól sikerült a 18-adik budaörsi repülőnap, de nagyon sokan hiányolták az Aerotrigát. Sajnos az idén már Albatrosz sem repülhetett, nagyobb „vasakról” nem is beszélve. Talán jövőre…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.