2017. 05. 27. szombat
Hella
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Typhoon, Rafale, Gripen - európai harci repülőgép jövőkép

JETfly  |  2012-09-12 16:10:30

Az IISS (International Institute for Strategic Studies) honlapján a napokban jelent meg egy elemzés, mely Európa harci repülőgépeinek gyártására, illetve ennek lehetséges jövőjére helyezi a hangsúlyt. Annak ellenére, hogy jelenleg még több európai típus gyártósora aktív, a jövőkép már nem a legfényesebb, hiszen a jelenlegi állás szerint nincs új, európai fejlesztésű pilóta által vezetett harci repülőgép kilátásban, továbbá a pilóta nélküli repülőgép rendszerek fejlesztése és gyártása is bizonytalan.

Napjainkban három harci repülőgép típus hat végszerelő gyára aktív: a Eurofighter Typhoon az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban, a Dassault Rafale Franciaországban, míg a Saab Gripen Svédországban. A Rafale és a Typhoon gyártása – legalábbis Európában – várhatóan 2020 körül fejeződik be, ugyanakkor a megépített gépek továbbfejlesztésére továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek. A Gripennél kicsit jobb a helyzet, hiszen a svájci és a svéd Gripen NG vásárlásnak köszönhetően a típus gyártása várhatóan 2020 után is folytatódhat.

Typhoon

Európában új típus fejlesztéséről - mely legalább a gyártás kapacitását tekintve a három típus helyére léphetne – nincs új információ. Számos európai ország már következő generációs harci repülőgépet vásárolt, ami nem más, mint az F-35-ös. Az F-35 Lightning II Joint Strike Fighter programból a britek, az olaszok, a hollandok, a norvégok és a törökök is részt vállaltak, melyek közül a program finanszírozását tekintve Nagy-Britanniára hárul a legnagyobb összeg (8% - kb 2 milliárd dollár). Fontos azonban megjegyezni, hogy az F-35-ös programban az európai cégek szerepe továbbra is csupán alvállalkozóként merül ki.

Gripen NG

Ebben a szektorban új európai fejlesztések most a pilóta nélküli katonai repülőgépekre fókuszálnak. Ehhez kapcsolódóan fontos lépés volt 2012 júliusában Franciaország és Nagy-Britannia bejelentése, mely szerint a két ország megkezdte egy pilóta nélküli harci repülőgép rendszer (UCAS) lehetséges jövőbeni kifejlesztésének tanulmányozását. Egy ilyen projekt beindítása kétségkívül fontos lépés a fejlesztések területén, de még ha el is jut ez a projekt a gyártásig, akkor is sokkal kisebb mértékü lesz, mint az európai harci repülőgépek jelen generációjának gyártása.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.