2017. 02. 23. csütörtök
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légiszalon Párizsban

JETfly  |  2003-06-21 16:26:00

Robert Esnault-Pelterie és André Granet meglepődne, ha ma ellátogatnának Le Bourgetba a Paris Air Showra. Csodálkoznának milyen nagyszabású rendezvénnyé fejlődte ki magát 1909-ben elkezdett ötletük.

A több mint kilencven év alatt Európa és a világ egyik legszínvonalasabb szakmai bemutatójává fejlődött az 1909. szeptember 25-én megnyitott repülő találkozó. A 2003-as rendezvény a sorban a negyvenötödik. Június 15-22 között hatvan ország kétezer kiállítója várja, várta az érdeklődőket. Az idei rendezvény nem bővelkedett újdonságokban. Több politikai, gazdasági esemény is akadályozta a statikus és dinamikus bemutatók teljességét. Nyugat-európai repülőnapok látogatói minden alkalommal nagyon várják, ha a résztvevők listáján az orosz repülőipar gépei, pl. MiG-29, Szu-27 feltünnek. Most sem volt másként. Sajnos Oroszország nem rendezett adósságai miatt idén sem csodálhatták meg a Párizsba látogatók ezeket a típusokat. Legutóbb két évvel ezelőtt menekültek el a végrehajtó elől a kiállított gépekkel az orosz pilóták. A másik nagy hiány, az amerikai gépek légi bemutatói. Franciaország tiltakozását az iraki háborúval kapcsolatban a bemutató repülések elmaradásával hálálta meg az amerikaiak. (Csak statikus bemutatón vettek részt Hawkeye, AH-64, F-15, F-16 gépeikkel)

Most nézzük mit is láthattunk a Le Bourget-i repülőtéren.

A statikus kiállító terület rögtön elárulja, nem megszokott katonai air show-n, hanem egy százszázalékosan az üzletről szóló trade show-n vagyunk. A kiállított katonai és kereskedelmi repülők egytől-egyig vevőre várnak. A katonai gépek palettáját a Rafale és a Eurofighter nyitja. A BAE System standján egymás mellett tekinthetik meg az érdeklődök és leendő vásárlók a Hawk 200-ast, a Gripent teljes fegyverzetével övezve és a cseh repülőgép gyár új reménységét a Kecskeméten is járt L-159B ALCA-t. A Lockheed Martin legújabb fejlesztésü repülőit a T-50 Golden Eagle-t és az F-35 JSF-t mutatta be, utóbbi természetesen csak makett változatban. A kiállítókra jellemző, hogy statikus bemutatóra makettet állítanak ki, csökkentve a souvenir gyüjtögető érdeklődök által okozott károkat. Az Eurocopter mind civil mind katonai forgószárnyas gépeit bemutatta standján. A katonai kiállítók között említhetjük még az orosz cégek egyetlen statikus bemutatóját. A Jak cég újdonsága a Jak-130 mellett régi bevált típusát a Jak-52-t is elhozta Párizsba. Előbbire katonai, utóbbira civil érdeklődést várt a gyártó. Érdekes színfolt volt a Northrop Grumman pilótanélküli repülőgépének és helikopterének kiállítása is.

Upgradelt Albatrosz az IAI standján

A katonai kiállítok között említem meg az izraeli IAI-t. A repülőgép upgradeiről ismert cég, most is széles kínálatot mutatott be. Volt átalakított, digitális cockpittal felszerelt Albatros, elektronikus felderítésre-zavarásra kialakított repülőgép és a katonai repülés új korszakának képviselői, a pilótanélküli gépek.

Nemcsak a katonai gépek gyártói, hanem a kereskedelmi forgalomba résztvevő repülők gyártói is jelentős területen mutatták be "termékeiket".

A Dassault Falconjaitól kezdve közelebbről ismerhetjük meg az Airbus A380 és A340-600 madarát és a konkurens Boeing 777-300ER repülőjét.

A repülőgép gyártók mellet a Paris Air Show-n nagy szerep jut a különböző beszállító cégeknek. Ők nyolc óriás pavilonban mutatják be cégeiket, termékeiket. A kereskedelmi forgalomban repülő gépek üléseitől kezdve, a különböző, repülést segítő elektronikus berendezéseken keresztül a katapult ülésekig mindent megtekinthet a ráérő érdeklődő. Megjegyzem a JETfly csapatának két nap alatt egy pavilont tudtunk, a teljesség igénye nélkül átnézni.

Statikus bemutató után dinamikus program. Itt is érződik, hogy az eladás a fő cél. A szombati, sajtó nap történelmi pillanata, amikor az Air France Concorde-ja landolt a Le Bourget-i betonon. Ez volt a gép utolsó leszállása, most már csak múzeumban tekinthető meg a szuperszonikus gépmadár.

A repülő bemutatón nagy szerepet játszott az Airbus cég két gépe az A318 és A340-600. Minden nap a program elején mutatták be, mit tudnak a gépek a levegőben. Talán a bemutatók hatására az Arab Emirátusok 12,5 milliárd Euro értékben írtak alá szerződést az Airbusszal huszonegy darab A380, tizennyolc darab A340-600 és két darab A340-500 vásárlásáról.

Az európai vadászgépgyártók is nagy hangsúlyt fektettek bemutatójukra. A Rafale dinamikus, erőelemekkel gazdagított repülése szegezte a figyelő tekinteteket a francia égre. Az olasz felségjelü Eurofighter pilótájának programjában érződött, nem a látogatóknak, hanem a leendő vevőknek repül. Az új gépek közül a Gripen is nagyszerü bemutatót tartott. A svéd pilóta tökéletesen kezelte a jól manőverezhető repülőt. A repülés alatt látszott a gép jól viselkedik a különböző mürepülő figurák közben, legyen az bukfenc vagy akár lassú áthúzás.

A történelmi korok repülőit idézve rövid blokkal emlékeztek a szervezők a motoros repülés száz éves évfordulójára. Boeing B-17 Pink Lady szállt fel, majd a házigazdák két oldtimere emelkedett a levegőben. Nagy várakozás övezte és számomra nagy csalódást okozott a francia bemutató kötelék a Patrouille de France. Nagyon rövid öt-hat elemből álló bemutatójukkal nem lopták be magukat a szívembe. remélem Kecskeméten tartalmasabb programot láthatunk tőlük.

Összegezve. Nagy volumenü, sok látnivalóval bővelkedő kiállítás volt Párizsban. Nagyon hiányoztak az újdonságok, az orosz és amerikai gépek bemutatói. Remélem 2005-ben ezek az elvárások, kívánságok is teljesülnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin