2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légiszalon Párizsban

JETfly  |  2003-06-21 16:26:00

Robert Esnault-Pelterie és André Granet meglepődne, ha ma ellátogatnának Le Bourgetba a Paris Air Showra. Csodálkoznának milyen nagyszabású rendezvénnyé fejlődte ki magát 1909-ben elkezdett ötletük.

A több mint kilencven év alatt Európa és a világ egyik legszínvonalasabb szakmai bemutatójává fejlődött az 1909. szeptember 25-én megnyitott repülő találkozó. A 2003-as rendezvény a sorban a negyvenötödik. Június 15-22 között hatvan ország kétezer kiállítója várja, várta az érdeklődőket. Az idei rendezvény nem bővelkedett újdonságokban. Több politikai, gazdasági esemény is akadályozta a statikus és dinamikus bemutatók teljességét. Nyugat-európai repülőnapok látogatói minden alkalommal nagyon várják, ha a résztvevők listáján az orosz repülőipar gépei, pl. MiG-29, Szu-27 feltünnek. Most sem volt másként. Sajnos Oroszország nem rendezett adósságai miatt idén sem csodálhatták meg a Párizsba látogatók ezeket a típusokat. Legutóbb két évvel ezelőtt menekültek el a végrehajtó elől a kiállított gépekkel az orosz pilóták. A másik nagy hiány, az amerikai gépek légi bemutatói. Franciaország tiltakozását az iraki háborúval kapcsolatban a bemutató repülések elmaradásával hálálta meg az amerikaiak. (Csak statikus bemutatón vettek részt Hawkeye, AH-64, F-15, F-16 gépeikkel)

Most nézzük mit is láthattunk a Le Bourget-i repülőtéren.

A statikus kiállító terület rögtön elárulja, nem megszokott katonai air show-n, hanem egy százszázalékosan az üzletről szóló trade show-n vagyunk. A kiállított katonai és kereskedelmi repülők egytől-egyig vevőre várnak. A katonai gépek palettáját a Rafale és a Eurofighter nyitja. A BAE System standján egymás mellett tekinthetik meg az érdeklődök és leendő vásárlók a Hawk 200-ast, a Gripent teljes fegyverzetével övezve és a cseh repülőgép gyár új reménységét a Kecskeméten is járt L-159B ALCA-t. A Lockheed Martin legújabb fejlesztésü repülőit a T-50 Golden Eagle-t és az F-35 JSF-t mutatta be, utóbbi természetesen csak makett változatban. A kiállítókra jellemző, hogy statikus bemutatóra makettet állítanak ki, csökkentve a souvenir gyüjtögető érdeklődök által okozott károkat. Az Eurocopter mind civil mind katonai forgószárnyas gépeit bemutatta standján. A katonai kiállítók között említhetjük még az orosz cégek egyetlen statikus bemutatóját. A Jak cég újdonsága a Jak-130 mellett régi bevált típusát a Jak-52-t is elhozta Párizsba. Előbbire katonai, utóbbira civil érdeklődést várt a gyártó. Érdekes színfolt volt a Northrop Grumman pilótanélküli repülőgépének és helikopterének kiállítása is.

Upgradelt Albatrosz az IAI standján

A katonai kiállítok között említem meg az izraeli IAI-t. A repülőgép upgradeiről ismert cég, most is széles kínálatot mutatott be. Volt átalakított, digitális cockpittal felszerelt Albatros, elektronikus felderítésre-zavarásra kialakított repülőgép és a katonai repülés új korszakának képviselői, a pilótanélküli gépek.

Nemcsak a katonai gépek gyártói, hanem a kereskedelmi forgalomba résztvevő repülők gyártói is jelentős területen mutatták be "termékeiket".

A Dassault Falconjaitól kezdve közelebbről ismerhetjük meg az Airbus A380 és A340-600 madarát és a konkurens Boeing 777-300ER repülőjét.

A repülőgép gyártók mellet a Paris Air Show-n nagy szerep jut a különböző beszállító cégeknek. Ők nyolc óriás pavilonban mutatják be cégeiket, termékeiket. A kereskedelmi forgalomban repülő gépek üléseitől kezdve, a különböző, repülést segítő elektronikus berendezéseken keresztül a katapult ülésekig mindent megtekinthet a ráérő érdeklődő. Megjegyzem a JETfly csapatának két nap alatt egy pavilont tudtunk, a teljesség igénye nélkül átnézni.

Statikus bemutató után dinamikus program. Itt is érződik, hogy az eladás a fő cél. A szombati, sajtó nap történelmi pillanata, amikor az Air France Concorde-ja landolt a Le Bourget-i betonon. Ez volt a gép utolsó leszállása, most már csak múzeumban tekinthető meg a szuperszonikus gépmadár.

A repülő bemutatón nagy szerepet játszott az Airbus cég két gépe az A318 és A340-600. Minden nap a program elején mutatták be, mit tudnak a gépek a levegőben. Talán a bemutatók hatására az Arab Emirátusok 12,5 milliárd Euro értékben írtak alá szerződést az Airbusszal huszonegy darab A380, tizennyolc darab A340-600 és két darab A340-500 vásárlásáról.

Az európai vadászgépgyártók is nagy hangsúlyt fektettek bemutatójukra. A Rafale dinamikus, erőelemekkel gazdagított repülése szegezte a figyelő tekinteteket a francia égre. Az olasz felségjelü Eurofighter pilótájának programjában érződött, nem a látogatóknak, hanem a leendő vevőknek repül. Az új gépek közül a Gripen is nagyszerü bemutatót tartott. A svéd pilóta tökéletesen kezelte a jól manőverezhető repülőt. A repülés alatt látszott a gép jól viselkedik a különböző mürepülő figurák közben, legyen az bukfenc vagy akár lassú áthúzás.

A történelmi korok repülőit idézve rövid blokkal emlékeztek a szervezők a motoros repülés száz éves évfordulójára. Boeing B-17 Pink Lady szállt fel, majd a házigazdák két oldtimere emelkedett a levegőben. Nagy várakozás övezte és számomra nagy csalódást okozott a francia bemutató kötelék a Patrouille de France. Nagyon rövid öt-hat elemből álló bemutatójukkal nem lopták be magukat a szívembe. remélem Kecskeméten tartalmasabb programot láthatunk tőlük.

Összegezve. Nagy volumenü, sok látnivalóval bővelkedő kiállítás volt Párizsban. Nagyon hiányoztak az újdonságok, az orosz és amerikai gépek bemutatói. Remélem 2005-ben ezek az elvárások, kívánságok is teljesülnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-24 15:40:18
A cseh Aero Vodochody repülőgépgyártó vállalat a napokban jelentette be, hogy megkezdődött az ígéretes L-39NG kiképzőgép gyártása. Első körben négy példány épülhet meg.
2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.