2017. 04. 27. csütörtök
Zita
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyílt nap a Sliaci katonai repülőtéren

JETfly  |  2003-06-06 16:24:00

Verőfényes napsütés, 30 fok és kellemes sültkolbász illat fogadott minket a Sliaci katonai repülőtéren május 31.-én reggel. A házigazda alakulat az „1. Stíhacie Letecké Krídlo” által szervezett nyílt napra az előzetes információk szerint a Szlovák Légierő repülőgépei és helikopterei mellett számos külföldi repülőgép is várható volt.

A katonai rendészek irányítása mellett azok is könnyen ide találtak, akik nem jártak még a szlovák MiG-29-eseknek is otthont adó, gyönyörü természeti környezetben fekvő bázison. A megszokott magyar árszínvonalhoz képest meglepően olcsó 30 koronás belépőjegy megvásárlása után azonnal a statikus sor felé vettük az irányt.

A többi géptől némileg külön volt kiállítva a házigazda alakulat MiG-29-ese és a Biele Albatrosy bemutató-kötelék L-39-es Albatros gyakorlógépe. A kordonnal elkerített gépeket jól körül lehetett járni, ami megkönnyítette a fotózást. A statikus sor többi gépe a felszállópályával párhuzamos gurulóúton sorakozott. A Szlovák Légierő élénk zöld festésü Mi-24-es és Mi-2-es helikopterei mellett egy angol Harrier Gr7-es állt. A szokatlan kialakítású helyből felszálló típus mindig nagy tömegeket vonz a légi bemutatókon, most is a legtöbb ember ez a gép előtt bámészkodott.

Gyönyörü formája és kiváló repülési jellemzői miatt számomra a francia Mirage-2000 az repülőnapok egyik fénypontja. Most az együléses, világos festésü Mirage-2000 C változat volt kiállítva, aminek külön örültem. A német Luftwaffe egy Tornado IDS és egy F-4F Phantom géppel képviseltette magát, de sajnos légi bemutatót egyik típus sem tartott. A hollandok három különböző repülőeszközt állítottak ki, egy kétüléses F-16-ost, egy AH-64 Apache helikoptert, valamint egy Fokker F-60-as szállítógépet. A médiákban is gyakran szereplő, így viszonylag ismertebb helikopter előtt szintén nagyobb tömeg verődött össze, főleg mikor látták, hogy néhány gyereket a holland pilóták beültetnek a pilótafülkébe.

A statikus soron a gépek elé kitett asztalokon számtalan repülős pólót, felvarrót és egyéb relikviákat árultak a müszakiak megfizethető áron.

A földön kiállított gépek megtekintése után a nem sokkal el is kezdődött a repülőprogram. Először a Biele Albatrossy három gépe húzott át a repülőtér felett, majd egyből leszálltak. A kötelék hivatalos honlapja szerint idén nem tartanak bemutatókat, mivel a gépeik pótlás illetve nagyjavítás alatt állnak. Az Albatrosok leszállása után egy katonai L-410-es emelkedett a levegőbe, hogy fedélzetéről ejtőernyősök ugorjanak ki a szlovák nemzeti zászlóval a lábukra kötözve. A szép számú nézőközönség nagy tapssal jutalmazta a nagyon pontosan kivitelezett produkciót. A Zlin-142-esek által vontatott Blanik vitorlázógépekkel bemutatót tartó Ocovski Bacovia kötelék volt a következő müsorszám. A hangtalanul suhanó, fémesen csillogó vitorlázók ismét hatalmas sikert arattak különleges produkciójukkal. A vontató Zlin-142-esek közül három gép összeállt egy kötelékbe, hogy áthúzásokkal és alakzatváltásokkal szórakoztassák a közönséget.

Az angolok büszkesége, a hazai fejlesztésü Harrier extrém manőverekkel mutatta be, hogy milyen kivételes képességekkel rendelkezik. Helyben forgott, bólogatott, tolatott, de ha kellett villámsebesen felgyorsított. A hangsebesség alatti vadászbombázó ideális a közvetlen frontvonal feletti feladatok elvégzésére, nagy harcászati előnyt biztosítva használóinak. A Harrier után következő, a Francia Légierő gerincét alkotó Mirage-2000 elfogó-vadász egy egészen más koncepciót testesít meg. Fülsüketítő robajjal, maximális hajtómü teljesítménnyel szállt fel, nagy kontrasztot teremtve az előtte repülő vitorlázógépekhez képest. A szépséges deltaszárnyú vadász nagy sebességü áthúzásokat, szük harcfordulókat és nagy állásszögü repülést mutatott be, demonstrálva a típus kiváló repülési jellemzőit. Az forszázst szinte végig használó, szenzációs programot repülő francia pilóta hatalmas tapsot kapott leszállása után. A speciális fekete-fehér festésü holland F-16-os az európai repülőnapok egyik színfoltja. Ismét a jól megszokott, profin kivitelezett, a szárnyvégi füstölőkkel még látványosabbá tett bemutatóját tartotta meg, de nekem mégis a Mirage tetszett jobban.

A szlovák Mi-24-es harci helikopter infracsapdák kilövésével tarkított programja szintén kiváló volt, a brutális kinézetü forgószárnyas hol primadonnaként billegett a nézők előtt, hol pedig fenyegetően harcfordulózott. A Holland Légierő PC-7-es gyakorló-kiképző gépe látványos sárga festésével ideális fotóstéma volt. Az F-16-oshoz hasonlóan szintén füstölőt használt a rendkívül esztétikus svájci gyártmányú kis gép. A sort ismét a házigazdák folytatták egy terepszínü L-39-essel. A szlovák pilóta igyekezett mindent kihozni az Albából amit csak lehetett de a nagysebességü típusokhoz képest természetesen látványban és hanghatásban is elmaradt. Hogy egy kis üröm is legyen az örömben a nagyon várt MiG-29-es feltehetőleg müszaki ok miatt nem tudott felszállni. A szpíker többször beharangozta de hosszú várakozás után közölték, hogy helyette ismét a Mirage-2000 fog repülni. A francia pilóta még az előző programjánál is látványosabbat repült, rengeteg nagy túlterhelésü fordulót beiktatva. A repülőprogramok közül nálam egyértelmüen övé lett a képzeletbeli pálma. A szlovák Fulcrum felszállásában még mindig reménykedve ácsorogtam egy ideig a kordon mellett, azonban a bemondó hamarosan közölte, hogy a dinamikus programnak vége van.

Említést érdemel még a hadrendből már kivont szlovák MiG-21-esek impozáns sora, amit szintén kiválóan lehetett fotózni. Kicsit elszoruló szívvel jártam körül a viharvert vasmadarakat és a Pápán rozsdásodó magyar társaikra gondoltam. Nekik még az sem adatik meg, hogy a repülőnapok közönsége megcsodálhassa az egykor oly büszkén szárnyaló „szuperszonikus kályhacsöveket”.

A sliaci Nyílt Napról elmondható, hogy igazán szép környezetben, kiváló időben, változatos programmal várták a repülés iránt érdeklődő, vagy csupán kellemes szombati piknikre érkező szép számú nézősereget. A hazai rendezvényekkel ellentétben a különböző sültkolbász és egyéb étel-ital árusok, bőséges, jó minőségü választékkal és megfizethető árakkal járultak hozzá a repülőnap sikeréhez. Számos makett és repülős kiadvány árus tette teljessé a képet. A Magyarországról is könnyen és gyorsan megközelíthető bázison számtalan honfitársunk kattogtatta fényképezőgépét.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.