2017. 03. 26.
Emánuel
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A csavarhúzó és az ecset mestere

JETfly  |  2012-01-23 14:55:00

Vincze Ferenc egész élete a repülőgépek körül forog: fegyvermechanikusként javította, amatőr képzőművészként rajzolja és festi a gépmadarakat. Művészeti szakközépiskolába is felvették volna, de ő inkább a katonai pályát választotta. A nyugállományú főtörzsőrmester legújabb alkotása barátjának, Vándor Károlynak készült ajándékba. A Jak–28RV rövidesen Berekfürdőn, „A szovjet repülőtér titkai”  című állandó kiállításon lesz látható.

Gyerekkora óta rajong a repülőgépekért Vincze Ferenc. Abádszalókon, az egykori kunmadarasi szovjet repülőtér közelében, a vadászgépek „árnyékában” nőtt fel, naponta órákon át ült az udvaron, hogy alaposan megfigyelhesse a házunk fölött szinte karnyújtásnyira elhúzó Jak–28-asokat, Szu–17-eseket, később MiG–27-eseket és Szu–24-eseket. Amikor a többi kissrác még kutyákat, lovakat és házikókat rajzolt az iskolában, az ő rajzain már mindig ott volt néhány repülőgép és helikopter. Sosem tanult igazi müvésztől, mégis annyira ügyesen bánt a ceruzával, hogy tanárai azt tanácsolták, jelentkezzen a szegedi képzőmüvészeti gimnáziumba.

Ennek ellenére a katonai pálya mellett döntött, mert a lehető legközelebb akart kerülni a repülőgépekhez. A szolnoki katonai szakközépiskola repülőgépfegyver-mechanikus szakán végzett, 1989-ben fiatal őrmesterként Taszárra helyezték a Szu–22-es felderítőszázadhoz. Amikor pedig a századot összevonták a vadászrepülő-osztállyal, már a MiG–21-esek javításában is részt vett.

Taszár felszámolása után Kecskemétre került, a MiG–29-es Puma századhoz, ahol Albatroszon és JAS–39 Gripenen is dolgozott. Három éve vonult nyugállományba.

Vincze Ferenc

Életében először 12 éves korában, a HA–MDG lajstromjelü An–2-es mezőgazdasági géppel repült: barátjának nagyapja, a reptér éjjeliőre intézte el, hogy egy körre felszállhasson vele. Ez a gép egyébként most a szolnoki repülőmúzeum egyik kiállítási tárgya. Később a vitorlázással is próbálkozott, és rengeteget repült „hiénaként” – jól ismert potyautas volt. Mégsem lett belőle pilóta, mert a technika sokkal jobban érdekelte.

Közben gyerekkori szenvedélyét, a rajzolást sem adta fel, de hosszú ideig csak grafittal dolgozott. A felesége, Kata grafikus, ő beszélte rá, hogy próbálkozzon más technikákkal is. Az első komolyabb színes képe a Cápeti–1 volt, amit egy barátja kérésére festett meg. Ezt pedig meglátta egy hölgy, aki egy Messerschmitt–109-est „rendelt” a vőlegényének.

Ettől kezdve nem volt megállás, egyre többen kértek tőle képeket, a Gripen-századnál például minden irodában van a falon egy-egy alkotása. Fényképek és makettek alapján fest, szinte valamennyi, a magyar repüléstörténetről megjelent szakkönyv megvan neki, de az interneten is gyakran talál használható fotókat, és sok segítséget kap a szolnoki repülőmúzeumtól is. Egy pasztellt vagy grafikát általában 20–25 óra alatt készít el, a festés viszont egyelőre még jóval lassabban megy: 100–150 munkaóra kell egy képhez.

Ezzel a technikával ugyanis még csak kísérletezget, munkáját Bruncsák András kecskeméti festőmüvész segíti. Nem számolta össze, hogy mennyi képet készített összesen, viszont saját tulajdonában egyetlen alkotása sincs: alighogy elkészül egy, már viszik is. A „sláger” a MiG–29-es, a MiG–21-es, a Szu–22-es, az An–26-os és az Albatrosz. Ezeket a képeket általában a nyugállományba vonulóknak ajándékozzák a barátaik.

Vincze Ferenc képei a határon túlra is eljutottak − például Svédországba −, és a Boeing cégnek is ajándékozott egy Pápán állomásozó, magyar felségjelü C–17-esről készült alkotást. Felkérés alapján felvarrókat is tervez, s részt vett a Cápeti, a Zümi, a Cápeti II és a Cápali névre hallgató repülőgépek és helikopterek festésének a tervezésében is.

Jelenleg egy Jak–28RV-n dolgozik, amely rövidesen Berekfürdőn, „A szovjet repülőtér titkai” címü állandó kiállításon lesz látható. Közben szeretné megvalósítani régóta dédelgetett vágyát is: megfesteni a magyar óceánrepülők, Magyar Sándor és Endresz György Lockheed-Siriusát, valamint Bánhidi Antal repülőmérnök Gerle-sorozatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.