2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Exercise Ample Train gyakorlatok története

JETfly  |  2003-05-15 07:59:00

A magyar terminológiában „Átfogó Gyakorlás” néven szerepelő gyakorlatsorozat feladata, hogy a résztvevő NATO tagországok elsajátítsák egymás repülőgép típusainak kiszolgálását. A gyakorlat során az egyik nemzet földi repülőműszaki személyzete egy másik nemzet repülő személyzetével, és repülőgépével dolgozik együtt. Az Egyesült Államok bár korábban részese volt a programnak, jelenleg nem vesz részt a gyakorlásokban.

1997. május 12 – 16. között a NATO déli régiójában a spanyolországi Torrejon Légibázis adott otthont a rendezvénynek. Az Ample Train 97-1 gyakorlaton Belgium, Dánia, Franciaország, Németország, Görögország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Törökország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok légierői vettek részt. Az az évi gyakorlatra megfigyelőként meghívták a PfP országokat is azt remélve, hogy a következőn, 1998-ban, már azok is résztvevőként lehetnek jelen. Természetesen az EXAT 97-1-nek is az volt a célja, hogy a résztvevők begyakorolják egymás repülőgépeinek földi kiszolgálását. A gyakorlat fontos bizonyítéka a NATO együttmüködési képességének, és lehetővé teszi az új repülőgépek és kiszolgáló eszközök interoperabilitásának kipróbálását, valamint a jelenleg alkalmazott eljárások továbbfejlesztését, erősítve a kölcsönös megértést, bizalmat és együttmüködést. Az EXAT 97-1 volt az első kétfázisú gyakorlat, amelynek második szakaszát 1997. szeptemberében a Királyi légierő St. mawgani bázisán, az Egyesült Királyságban rendezték. Az Ample Train 97-1 gyakorlatot a Dél-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezte a NATO európai főparancsnoka (SACEUR) irányításával és koordinálásával.

Az 1998. szeptember 7 – 11. között, a németországi Jever Légibázison megrendezett EXAT 98-2 gyakorlatot a Közép-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezte. Ezen Belgium, Németország, Görögország, Hollandia, Törökország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok légierői vettek részt.

2000. március 27 – 31. között, Franciaországban 10 NATO tagország képviselői voltak jelen a gyakorlaton. A korzikai Solenzara légibázisán megrendezett EXAT 00-1 célja a résztvevő belga, francia, görög, német, olasz, holland, spanyol, török és brit repülőgépek kiszolgálásának gyakorlása volt (Magyarország repülőgépek nélkül, csak müszaki személyzettel vett részt). Bár Franciaország nem tagja a NATO integrált katonai szervezetének, más NATO tagországokhoz hasonlóan részt vesz a gyakorlásokon. Ez a gyakorlat lehetővé tette, hogy ellenőrizék a résztvevő gyorsreagálású erőinek kompatibilitási fokát és lehetőséget biztosított egy eltérő bázisról történő üzemelés gyakorlására (a repüléseket a tenger felett hajtották végre). Az az évre tervezett második belgiumi és a következő évi görögországi gyakorlatok elmaradtak.

2002-ben a dániai Alborg adott otthont az EXAT 2002-nek. A gyakorlatot a Ramsteinben székelő Észak-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezte a Szövetséges Hatalmak Európai Legfelsőbb Parancsnoksága (SHAPE) alárendeltségében. A gyakorlaton a belga, a cseh, a dán, a francia, a lengyel, a magyar, a német, a norvég, az olasz a török és a brit légierő szakemberei és repülőgépei vettek részt.

Az idei EXAT 2003 ismételten a Dél-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezésében Magyarországon, Kecskeméten kerül végrehajtásra május 26- 30. között. A gyakorlaton 10 ország (Belgium, Csehország, Franciaország, Görögország, Magyarország, Németország, Norvégia, Olaszország, Svédország és az Egyesült Királyság) 9 típusa (AMX, F-4, E-3A, F-16, Tornado, Mirage-2000, Harrier, Gripen és MiG-29) részvételével.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.