2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vadászpilóta-képzés Szolnokon

JETfly  |  2003-04-29 23:24:00

Szolnokon a Vegyes Szállítórepülő-ezred kiképző repülőszázada oktatói állománya közreműködésével az ezredhez tartozó JAK-52-es repülőgépekkel folyik hét hajózójelölt - Gróf Gergely főhadnagy, Beke András főhadnagy, Beller Balázs hadnagy, Deák Zsolt hadnagy, Péter Zoltán hadnagy, Szabó Pál hadnagy és Tóth Máté hadnagy - oktatása.

Veszprémben a Vezetési és Radarezred légi irányító központjában szolgált légi irányítóként Beke András főhadnagy. Innen jelentkezett a hajózóképzésre, mivel a főiskolán is hajózóként végzett, de akkor nem kapott beosztást. Pápára került vadászirányítónak, és a repülőezred megszünését követően került Veszprémbe. Ha most sikerül eredményesen elvégeznie a tanfolyamot, esélye van rá, hogy pilótaként folytathatja katonai pályafutását. Budapesten, a Kossuth Lajos Müszaki Szakközépiskolában végzett mint repülőgép-szerelő s itt alakult ki benne az elhatározás, hogy egyszer hajózó lesz. Jelentkezett a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolára, ahol közel hetven órát repült is, de a továbblépésre akkor nem volt lehetőség. Most reméli, hogy eredményesen végzi el a tanfolyamot, és ha eljön az ideje, vadászpilótaként folytathatja pályafutását.

Semsei László alezredes, a Magyar Honvédség Légierő Parancsnokság szolnoki repülőfelkészítési osztályának kiképzési főtisztje elmondta, hogy a múlt év október elsejével kezdődött el az elméleti oktatás, majd idén kora tavasszal került sor a gyakorlati képzés beindítására. Nemrég volt az első szürővizsga, amelyen mind a hét jelölt átment. Akik már korábban repültek, azok pluszfeladat nélkül vették az akadályt, akik pedig itt kezdtek repülni, azok kaptak plusz repülési feladatot is. A kiképzés tehát folytatódik, a jelöltek naponta egy-két feladatot hajtanak végre. Ezek általában ötvenperces, esetenként egyórás feladatokból állnak. Tartalmaznak egy útvonalrepülést, egy légtérfeladatot és a bejövetelt, majd leszállást, ami minden repülésnél talán az egyik legnehezebb feladat. Jelenleg tíz óra repülési időnél tartanak, és csak harminc óra repülés után, várhatóan május végén, lesz egy nagyobb szürő, ahol a vizsgabizottság kiválasztja azt a négy jelöltet, akik ezt követően még részt vesznek egy tizenöt órás képzésen, amelyen már a földközeli repülést, a kötelékrepülést és a különböző bonyolult mürepülési figurákat sajátítják el. Ezt követően ha a légierő-parancsnok jóváhagyja, már Kanadában folytathatják a harcászati kiképzést, amelynek befejezése után ők is és a többi, Kanadában végzett magyar pilóta is a NATO-harceljárásokban már járatosak lesznek. Itthon még vár rájuk egy típusátképzés, ezt követően pedig már NATO-feladatokban is részt tudnak venni.

A nyelvi képzés tekintetében a hajózójelölteknél nincs gond. Akik idekerülnek, már minimálisan középfokú angol nyelvismerettel rendelkeznek, amihez megtanulják a speciális szakmai nyelvet, miközben már az oktatás is angol nyelvü rádiózással folyik.

A kiképzéshez minden feltétel adott, a gépek üzemképesek, a megfelelő mennyiségü üzemanyag is rendelkezésre áll. A kiképzés eddigi tapasztalatai alapján elmondható, hogy a már említett hét fiatal tiszt megfelelő motiváltsággal rendelkezik a repülés iránt, igyekeznek a kiképzési feladatokat maradéktalanul elsajátítani. Az is fontos, hogy az a három fiatal tiszt, akik első menetben nem jutnak el Kanadába, eséllyel tanulhatnak tovább, hogy egy később kiutazó csoportba ők is bekerülhessenek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.
2017. 03. 22., 09:14
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Londonból Dohába tartó szállító repülőgép március 21-én, kedden délelőtt, ezért a NATO Integrált Légivezetési Központ riasztotta a Magyar Honvédség készültségi szolgálatában lévő Gripenjeit.
2017. 03. 20., 11:38
A Horvát Légierő és Légvédelem 2016-ban ünnepelte megalakulásának 25. évfordulóját.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az iráni média a hónap első felében hozta nyilvánosságra, hogy elkészült az Iráni Helikopterjavító és Logisztikai Vállalat (PANHA) által tervezett Saba-248 típusú helikopter.