2017. 01. 21. szombat
Ágnes
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jövőre üzembe állhatnak a Magyar Honvédség új helikopterei

JETfly  |  2011-09-27 10:00:00

A Finnországból érkezett Mi–8-asokat legkorábban 2012-ben használhatják a magyar katonák. Azt követően, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával lefolytatott állami légijármű-nyilvántartásba vételi eljárás megtörténik, s a hajózó és műszaki állomány új rendszerek alkalmazásával kapcsolatos átképzése is sikeresen befejeződik.

A „Többnemzeti Helikopter Kezdeményezés” (Multinational Helicopter Initiative – MHI) keretében Finnország által hazánknak felajánlott két Mi–8-as típusú helikopter augusztus 25-én érkezett meg az MH Pápa Bázisrepülőtérre. A légijármüveket közúton, speciális szállító vontatmányra rögzítve juttatták el Pápáról Szolnokra, itt végezték el a forgószárnyasok összeszerelését. Ezt követően történt meg a helikopterek ünnepélyes átvétele, szeptember 7-én. A gépkönyveket Hende Csaba honvédelmi miniszter vette át Marcus Rantalától, a Finn Köztársaság Védelmi Minisztériumának államtitkárától.

finn Mi-8

A helikoptereket, valamint a hozzájuk tartozó alkatrészeket térítésmentesen kapta meg hazánk. Finnország a felajánlást azzal a céllal tette, hogy a két géppel hozzájáruljon az ISAF müveleteiben részt vevő helikoptervezetői állomány kiképzéséhez. Mindkét gép jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkezik

A légijármüvek fődarabjait – hajtómüvek, főreduktor, forgószárny-agy, forgószárny-lapátkészlet, vezérlőautomata, faroklégcsavar, közbenső reduktor, végreduktor – tekintve nincs különbség a Magyar Honvédségben már rendszerben lévő, Szolnokon üzemeltetett Mi–8-as helikopterek, és a most kapott gépek között. Ugyancsak nincs változás a barometrikus navigációs müszerek területén sem.

A helikopterek utolsó nagyjavítását 2008-ban Oroszországban, Szentpéterváron a SPARK cég végezte el. Az eszközök korszerüsítése több ütemben történt. 

finn Mi-8

A 2008-ban végrehajtott  nagyjavítás óta elvégezték a TETRA-rendszerü kézi rádiók integrálását a fedélzeti kommunikációs rendszerbe, valamint GPS-berendezést is beépítettek a gépekbe. A nyugati avionikai berendezések karbantartását az INSTA látta el Finnországban, Tampere-ben.

A finn légierő eltérő szintü időszakos vizsgarendszer alapján végezte el a helikopterek időszakos vizsgáit. 150 óránként végezték az általunk 100 órás időtartamú vizsgát, illetve 300 óránként 200 órás szintü ellenőrzéseket a nagyjavítást végző gyár jóváhagyásával.

A helikopterekbe, a modernizáció keretében több berendezést is beépítettek. Az elektronikai rendszerek közül például DOPPLER független navigációs rendszerrel rendelkeznek. Az időjárás-lokátor „keresés”, „időjárás-előrejelzés”, valamint „veszélyes megközelítés jelzése” üzemmódokra képes; a berendezést a helikopterek orra alatt helyezték el egy áramvonalasan kialakított burkolat alatt.  Mindezek mellett átalakították a gépek fedélzeti intercom-rendszerét, amely lehetővé teszi a fedélzeti kommunikációt a személyzet és a tehertérben tartózkodók között, valamint biztosítja a rádió-magasságmérő „veszélyes magasság” hangjelzését. A rádió-magasságmérő rendszerek közül két készletet építettek be a gépekbe, emellett pedig egy IFF 2027 típusú transponderrel is ellátták a forgószárnyasokat.

finn Mi-8

Eltérés még a finnektől kapott és a már korábban rendszerben lévő Mi–8-asok között az is, hogy az augusztusban átvett gépek nem rendelkeznek fegyvertartóráccsal, és nincs beépítve a célzókészülék sem. A fegyvertartórács helyére – mindkét oldalra – egy SX-16 típusú keresőfényszórót tettek fel. A gépekbe új típusú csörlőt építettek be, amelyet a tehertéren kívül helyeztek el, a deszantajtó fölött, 270 kilogramm teherbírással. Mindezek mellett a finn Mi–8-asok rendelkeznek forgószárny-rezgéscsillapítóval, de például fedélzeti adatrögzítővel nincsenek ellátva, és még több, apró különbség is van a már rendszerben lévő szállító-helikopterekhez képest.

Hazánk az átvett helikoptereket – a hazai feladatok végrehajtása mellett – a Magyar Honvédség Légi Tanácsadó Csoportja (Air Advisory Team – AAT) afganisztáni missziós szerepvállalásra kijelölt állományának felkészítésére használja. A légijármüvek jelenlegi felszereltsége (nagy teljesítményü kereső fényszórók, NATO szabványos csörlő berendezés) kiválóan alkalmas a nemzeti Kutató-mentő Készenléti Szolgálat ellátására is.

A Finnországból érkezett Mi–8-asok használata legkorábban 2012-ben történhet meg. Azt követően, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával lefolytatott állami légijármü-nyilvántartásba vételi eljárás megtörténik, s a hajózó és müszaki állomány új rendszerek alkalmazásával kapcsolatos átképzése is sikeresen befejeződik. A megfelelő karbantartási és üzemidős munkák elvégzése esetén az átvett helikopterek hosszú éveken keresztül biztosíthatják az állomány missziós felkészülését és a hazai feladatok teljesítését.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most