2017. 04. 24. hétfő
György
: 314 Ft   : 293 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mire számíthat a brit repülőgépipar a Eurofighter Typhoon után?

JETfly  |  2011-08-24 16:00:00

A történelem során a britek rengeteg híres harci repülőgépet gyártottak, elég ha olyan neveket említünk, mint a Spitfire, a Harrier, a Buccaneer vagy a Fairey Gannet. Később európai partnerekkel készítették el a Jaguart, a Tornadot, legutóbb pedig a Eurofigher Typhoont. Ez a típus azonban könnyen lehet, hogy az utolsó brit vadászgép lesz.

A GKN a brit repülőgépipar egyik beszállítója, ennek nyugdíjba vonuló igazgatója, Kevin Smith úgy véli, hogy az Egyesült Királyság repülőgépipara súlyos problémával nézhet szembe, ugyanis a jövő a Typhoon után egyáltalán nincs biztosítva. Ez a típus még a múltban meghozott döntések eredménye, ahhoz, hogy a jövőben is legyen repülőgép, amit gyárthatnak, sürgősen lépniük kellene valamit az európai repülőgépgyáraknak. Ha ez nem sikerül, akkor ez könnyen a brit, sőt az európai katonai repülőgépipar halálához vezethet.

Arra a kérdésre, hogy vissza lehetne-e állítani a régi magas színvonalú gyártást az országban, Smith a következőképpen válaszolt: „Rengeteg mindent elvesztettünk. A 90-es években, mikor a British Aerospace-nél dolgoztam, még a Tornado két változatát gyártottuk közösen másokkal. Ezen felül ott voltak még a Sea Harrierek, és az AV8-asok együttmüködésben az amerikai tengerészgyalogsággal, illetve a hazai Harrier GR7-esek és TMK10-esek. Gyártottuk a 60, 100 és 200-as verziójú Hawk-okat, illetve a T45 Hawkokat, utóbbit az amerikai haditengerészettel együttmüködve. Végül pedig ott volt még a Eurofighter, mely akkor még a kezdeti stádiumban járt. Rengetek képességünk veszett el azóta, többek között nem gyártunk többé egész repülőgépeket, ez a képességünk is elveszett nemzeti szinten.”

Typhoonok

Bár úgy véli, hogy az együttmüködés és az Európai szintü, magas színvonalú fegyvergyártás fontos, nem lenne szabad, hogy az egyes országok képességei elvesszenek, mivel azokat utána már nem lehet újjáépíteni.

A Eurofighter Typhoon egy jó példa. A programot körülbelül 20 évvel ezelőtt indították el, és az európai gyártói számára jelenleg ez a meghatározó repülőgéptípus. Azonban Smith magyarázata szerint: „ Az ipar, ami jelenleg rendelkezésre áll, az a 10 évvel ezelőtti döntések eredménye, és nem pedig a 2-3 évvel ezelőtti döntéseké. A mostani tetteinkkel pedig 10-15 évvel előre határozhatjuk meg a repülőgépipar jövőjét. Sajnos jelenleg úgy néz ki, hogy a Typhoon lehet az „utolsó mohikán”.

Ezért is lenne fontos egy új európai program. Például az USA-ban ott van a JSF, amelyet most kezdenek gyártani, ezen felül pedig folyamatosan rukkolnak elő újításokkal, amik majd jó 10-15 év múlva kerülhetnek a gyártósorra. Az Egyesült Királyságban viszont egyelőre nincsenek ilyen tervek és újítások a jövőre nézve. Az egyetlen lehetőségnek az tünik, hogy lehetőleg minél tovább exportálják a Typhoont, így lehetőségük lesz időt nyerni, és belevágni egy új gép fejlesztésébe.

Galéria: Mire számíthat a brit repülőgépipar a Eurofighter Typhoon után?

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
2017-04-10 14:15:34
Repüléstudományi konferenciát rendezett április 6-án, Szolnokon a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar Katonai Repülő Intézete.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!
2017. 04. 18., 12:07
Együttműködési megállapodást írt alá április 13-án az európai Airbus Helicopters gyár és a románi IAR Brasov repülőgépgyár.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egy nemzet, intézmény, szervezet vagy éppen katonai alakulat életében nagy jelentőséggel bírnak a jeles évfordulók.