2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mire számíthat a brit repülőgépipar a Eurofighter Typhoon után?

JETfly  |  2011-08-24 16:00:00

A történelem során a britek rengeteg híres harci repülőgépet gyártottak, elég ha olyan neveket említünk, mint a Spitfire, a Harrier, a Buccaneer vagy a Fairey Gannet. Később európai partnerekkel készítették el a Jaguart, a Tornadot, legutóbb pedig a Eurofigher Typhoont. Ez a típus azonban könnyen lehet, hogy az utolsó brit vadászgép lesz.

A GKN a brit repülőgépipar egyik beszállítója, ennek nyugdíjba vonuló igazgatója, Kevin Smith úgy véli, hogy az Egyesült Királyság repülőgépipara súlyos problémával nézhet szembe, ugyanis a jövő a Typhoon után egyáltalán nincs biztosítva. Ez a típus még a múltban meghozott döntések eredménye, ahhoz, hogy a jövőben is legyen repülőgép, amit gyárthatnak, sürgősen lépniük kellene valamit az európai repülőgépgyáraknak. Ha ez nem sikerül, akkor ez könnyen a brit, sőt az európai katonai repülőgépipar halálához vezethet.

Arra a kérdésre, hogy vissza lehetne-e állítani a régi magas színvonalú gyártást az országban, Smith a következőképpen válaszolt: „Rengeteg mindent elvesztettünk. A 90-es években, mikor a British Aerospace-nél dolgoztam, még a Tornado két változatát gyártottuk közösen másokkal. Ezen felül ott voltak még a Sea Harrierek, és az AV8-asok együttmüködésben az amerikai tengerészgyalogsággal, illetve a hazai Harrier GR7-esek és TMK10-esek. Gyártottuk a 60, 100 és 200-as verziójú Hawk-okat, illetve a T45 Hawkokat, utóbbit az amerikai haditengerészettel együttmüködve. Végül pedig ott volt még a Eurofighter, mely akkor még a kezdeti stádiumban járt. Rengetek képességünk veszett el azóta, többek között nem gyártunk többé egész repülőgépeket, ez a képességünk is elveszett nemzeti szinten.”

Typhoonok

Bár úgy véli, hogy az együttmüködés és az Európai szintü, magas színvonalú fegyvergyártás fontos, nem lenne szabad, hogy az egyes országok képességei elvesszenek, mivel azokat utána már nem lehet újjáépíteni.

A Eurofighter Typhoon egy jó példa. A programot körülbelül 20 évvel ezelőtt indították el, és az európai gyártói számára jelenleg ez a meghatározó repülőgéptípus. Azonban Smith magyarázata szerint: „ Az ipar, ami jelenleg rendelkezésre áll, az a 10 évvel ezelőtti döntések eredménye, és nem pedig a 2-3 évvel ezelőtti döntéseké. A mostani tetteinkkel pedig 10-15 évvel előre határozhatjuk meg a repülőgépipar jövőjét. Sajnos jelenleg úgy néz ki, hogy a Typhoon lehet az „utolsó mohikán”.

Ezért is lenne fontos egy új európai program. Például az USA-ban ott van a JSF, amelyet most kezdenek gyártani, ezen felül pedig folyamatosan rukkolnak elő újításokkal, amik majd jó 10-15 év múlva kerülhetnek a gyártósorra. Az Egyesült Királyságban viszont egyelőre nincsenek ilyen tervek és újítások a jövőre nézve. Az egyetlen lehetőségnek az tünik, hogy lehetőleg minél tovább exportálják a Typhoont, így lehetőségük lesz időt nyerni, és belevágni egy új gép fejlesztésébe.

Galéria: Mire számíthat a brit repülőgépipar a Eurofighter Typhoon után?

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.