2017. 07. 24. hétfő
Kinga, Kincső
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A jövő az elektromos repülőgépeké

JETfly  |  2011-08-02 12:50:00

„A jövő repülőgépeiben egyre több lesz az elektronika, de a hajtómű lesz a legutolsó az elektromos meghajtásra való átállás során”- ecseteli Dale Carlson a GE Aviation korszerű hajtóműrendszerekkel foglalkozó részlegének vezetője a Txchnologist weboldalán. Carlson szerint legalább a négyszeresére kell növekednie az akkumulátorok energiakapacitásának, hogy egyáltalán a megvalósítás közelébe jussanak a kutatások.

 „Jelenleg nagyon nehezek az akkumulátorok, amelyek a kívánt mennyiségü elektromos áramot biztosíthatnák egy nagy utasszállító repülőgépnek. A nagyobb elektromos utasszállítóknak többszázezer lóerőre lenne szükségük. ” – összegezte a kihívásokat a szakember.

Más repülésügyi szakemberek szerint is hosszú ideig várni kell még az ultra-zöld repülési technológia elterjedésére; olvasható az online repüléssel foglalkozó Txchnologist magazin ürrepülésről és e-repülőgépről szóló cikkében. Az ehhez szükséges müszaki fejlesztések ugyanis még csak elméleti stádiumban vannak. Másrészt viszont, teszik hozzá a repülőmérnökök, már látják a siker felé vezető utat, még ha a konkrét lépcsőfokokat nem is.

Mindazonáltal miután a repülési iparág is jórészt ugyanazokkal a környezetvédelmi követelményekkel szembesül, amelyek az autóipart az elektromos autók kifejlesztésére késztették, most ők is ugyanerre készülnek: jönnek az elektromos repülőgépek.

Az Airbust gyártó európai légi-, hadi- és üripari vállalat, az EADS például már tavaly előállt egy elektromos meghajtású akkumulátoros ultrakönnyü repülőgéppel, a közelmúltban tartott Párizsi Légikiállításon pedig egy soros-hibrid hajtású vitorlázó repülőgépet, és egy teljesen elektromos, szupravezetős hajtómüvekkel ellátott 50-üléses utasszállító repülőgép-koncepciót mutattak be.

Tavaly ősszel a Boeing nyilvánosságra hozta a NASA által finanszírozott projekt részleteit, melynek keretében hibrid elektromos-gázturbina meghajtású rendszert fejlesztenek a 737-es utasszállító repülőgépeikhez. Pár hónappal korábban a 2010-es Oshkosh Expón a Cessna és a Sikorsky is bejelentette, hogy még az idén bemutatja elektromos meghajtású fejlesztéseit, konkrétan egy könnyü repülőgépet és egy könnyü helikoptert.” – olvasható a Txchnologist weboldalán.

A fentebb említett nehézségek mellett számos kutatónak van már elképzelése arról, hogyan megy majd végbe az átállás. Az elektromos meghajtás „valódi áttörést jelent majd, és teljesen átalakítja a repülést a következő 20-30 évben” – jövendöli Mark Moore, a NASA Langley kutatóközpontjának repülőmérnöke és koncepciótervezője. Moore szerint az első áttörések a kisebb gépeknél születnek majd, talán a magán légi jármüveknél, amelyek bizonyos utakon felválthatják az autót. Moore úgy képzeli a folyamatot, hogy először az elektromos meghajtású, pilóta nélküli légi jármüvek válnak a hadipar után a mindennapok részévé, és ezeket követhetik majd idővel a környezetbarátabb utasszállító repülőgépek.

Dale Carlson, a GE szakértője szerint biztosan eljön majd az-az idő, amikor „üzemanyagcellákat és turbinákat is magában foglaló hibrid hajtómüvekkel találkozhatunk. Ezeknél a felszállást a turbinák segítenék, az üzemanyagcellákat pedig a repülés során használnánk.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.