2017. 02. 27. hétfő
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sítábor-bevetés

JETfly  |  2003-04-14 16:55:00

Történetesen az egyik fekete pályát gyalultuk egy páran, melynek pihenő szakaszára érve vártam a többieket. Az orrom előtt egy fiú ügyetlen perecelését néztem, és arra gondoltam, bizony ezzel a tudással nem ezen a pályán kellene szenvednie.

Tápászkodni próbált estéből (felsőteste szemben az érkező forgalommal), amikor látómezőmben nagy sebességgel megjelent egy síző egyenesen és elkerülhetetlenül száguldva feléje. Fékezni próbált (pánikos elestében viszont sikertelenül), és zúgott páros léccel egyenesen a fiú fejébe, majd hatalmas csattanás után 20-30 méterrel lejjebb landolt. Azonnal lecsatoltam, odarohantam a fiúhoz, akinek a traumától leállt a légzése (kéz és fejremegés, nyögve a légszomjtól, szemei koordinálatlanul forogva). És ilyenkor mit lehet tenni vajon? Pánik!?! Viszont emlékeztem egy közúti balesetre, ahol egy doki hasonló dolgot kezelt. Mint kiderült a tettes egy Cseh-vitéz, mire odaért a fiú feje már lehanyatlott. Nyaki ütőerén volt még egy-egy dobbanása. A szájzára miatt viszont képtelenség volt a szájába benyúlni, és nyelvét eltolni, hogy legalább egy slukkot kapjon.(Ilyenkor valami félelmetes elemi erő görcsösen tartja zártan a szájat miközben a nyelv, szinte beékelődik eltorlaszolva a levegő útját a tüdőbe). Végül síbottal sikerült felfeszegetni a száját, és rést csinálni mutatóujjal a nyelve mellett az első hörgős levegővételecskének, minek utána egyre több és több éltetőerő jutott be és kezdett rendesen lélegezni. Na, eddig OK!

Mivel nem ritka dolog a pályán heverészni különböző okok miatt, mellettünk sorban száguldoztak el a népek, mire egy (ha jól emlékszem német) síoktatónak feltűntünk és megállt. Gyorsan felmérte a helyzetet, azonnal lezúgott és riasztotta a hegyimentőket, akik kb.10-15 perc múltán értek oda, de csak mentőtepsivel. Utánuk még vagy negyed órával jött meg a doki SKIDOO-val és látta el a srácot, amennyire lehetett az adott körülmények között. Levitték a hegyről.

Mi is lecsúsztunk magunk mögött hagyva a véres helyszint szívünkkel torkunkban. Az állomásnál látom, hogy a Cseh-vitéz ott áll a sorban a síliftnél abbahagyott dolga folytatásaképpen, miközben áldozatát berakták a mentőbe!!!

Az egyik menetnél együtt mentem fel a lifttel, azokkal a (mint kiderült dán) diáklányokkal, akiket a mentőnél láttam és hozzátartozónak sejtettem. Megkérdeztem őket, azt válaszolták a fiú elcsámborgott és talán fának ütközött.

Az esetet elmeséltük a helybeli síoktatónknak(a cseh hadsereg síbajnoka, Pavel) aki jól félreértve a történteket nemigen érdeklődött a közeli városka kórházában kérésemre a fiú hogyléte felől, azt hitte én voltam a tettes. Végül a hazautazásunk előtti napon megtaláltam a kórházi részleget, azt mondták három nappal az eset után a fiú, saját lábán arccsont töréssel elbattyogott. Wow! Bevallom boldog voltam.

Nem untatásképpen. Pár szót ezekről a túrákról. Repülőorvosi előírás szerint, a vadászpilótáknak három hetet kell ezer méter feletti magasságú hegyek között eltölteni, hogy szervezetünk regenerálódjon, a munkavégzésünk során felgyülemlett bajságokat magunk mögött hagyjuk. (Ezért néhányan közülünk igen száguldozva igyekszenek jól maguk mögött hagyni a �bajt�).

Lényege, hogy azokban a magashegyi körülményekben erős fizikai megterhelés mellett, miközben ugye oxigénszegényebb a levegő, nő az ANAEROB(légszomj tűrő) kapacitása az embernek, ergo repülés közben elengedhetetlen az ilyenfajta közegbéli melónk megfelelő helytállással.

Maga a környék. Nem annyira ismert a magyar turisták számára. A falucska, BEDRZIHOV (másik nevén SPINDLERUV MLIN) Prágától 010 fokra és 90 km-re fekszik a SZUDÉTÁK ölében (odafelé félúton JICSIN a rejtekadó erdejével Rumcájsz, Manka és Csibészke kedves mesealakok emlékével) közvetlen a lengyel-német határnál különös klimájával, ugyanis rendszerint egész májusig alkalmas pályarendszere sízésre. Közepén kettészeli az ELBA, még csak patakocska formájában. Ott ered. Lakossága talán 1-2 tucat lehet, erre utal picinysége, de elég PUB-ba tudsz betérni egy jó pofa PILSNER URQUELL-re, GAMBRINUS-ra, netán BECHEROVKA-ra. A környék vörösgránit ásványáról híres, csodásan tündöklő ékszerekbe foglalva hozhatsz maradandó ajándékot kedvesednek.

Pályái a falucskából sugárirányban futnak körben fölfelé, némelyikekre átlehet csusszanni vagy neaggyisten válladon a léccel tán tíz perc gyalog. Áraiban messze olcsóbb az átlag európainál! Az üzem befejeztével a ratrakok egész éjjel simítják a pályákat melyek közül az egyik PIROS 6-tól 9-ig éjszaka is működik. Ezek mellett bőven van lehetőség más szolgáltatásokra is; szauna, fitness, uszi, masszázs, teke, squash stb.

Kárász Sanyi Bácsink. Ottani metropolita, csoportjaink idegenvezetője kirándulásaink alkalmával, a cseh hadsereg nyugállományú ezredese, doktori fokozattal(72 éves, sportfelméréseinken--a fenébe velük!--együtt futja bemelegitő köreinket), aki soha nem élt Magyarországon(!),csodás magyarossággal, felvidékies kiejtéssel tesz túl mindannyiónk história-tudásán(szégyenünkre), ami magyarságunk történelmét illeti, fehér bajsza alól csodás hangon zeng a KRASZNA-HORKA BÜSZKE VÁRA�búcsúestéink alkalmával.Isten éltesse Őt még nagyon sokáig!

Vezetésével prágai ottlétünk alkalmával mindig megkoszorúzzuk II.Rákóczi Ferenc középiskolai tanulmányai ódon épületének falán függő, két nyelven megirt emléktábláját.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.