2016. 12. 07. szerda
Ambrus
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete

JETfly  |  2011-08-01 12:25:00

2002. július 27-én történt minden idők legsúlyosabb légibemutató-balesete: az ukrán légierő egyik Szu–27-es vadászgépe a földbe csapódott egy orsó bemutatása során a lvovi Szknyiliv repülőtéren. A balesetben összesen 77 ember vesztette életét, további több mint ötszáz néző pedig megsebesült.

 Volodimir Toponar és Jurij JegorovMinden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete az egyébként igen tapasztalt, kipróbált pilóták, Volodimir Toponar és Jurij Jegorov (képünkön) hibájából történt.

2002. július 27-én az Ukrán Légierő a 14. Légi Hadtest fennállásának hatvanadik évfordulója alkalmából rendezett katonai parádét és légibemutatót. A programon mintegy tízezren vettek részt. Helyi idő szerint délután háromnegyed egykor az egyik Szu–27-es éppen egy orsót hajtott végre a mürepülő gyakorlat során, ám a müveletbe hiba csúszott: a vadászgép hirtelen éles szögben süllyedésnek indult, elkaszálta a környezetében lévő fák koronáját, majd nekiütközött a földön lévő, benzinnel teli tartálykocsinak és két további repülőnek, utána pedig a földbe csapódott.

A gép darabjai hozzávetőleg százméteres körzetben szóródtak szét: itt legalább ezren tartózkodtak. A pilóták a becsapódást megelőzően katapultáltak, és mindketten túlélték a történteket.

Pilótahiba

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-baleseteAz első tudósítások nyolcvan fölé tették a halálos áldozatok számát, a végső hivatalos adatok szerint hetvenheten vesztették életüket a szörnyü balesetben, köztük tizenkilenc kiskorú személy. Mellettük összesen 543-an szenvedtek kisebb-nagyobb sérüléseket.

A pilóták azt állították, a gép meghibásodása okozta a katasztrófát, ám a vizsgálat és a fekete doboz adatai nem támasztották alá szavaikat. Utóbbi mintegy negyven percnyi anyagot rögzített, amiből a szakértők az utolsó, kritikusnak minősített tizenkettőt részletesen kielemezték. Ennek során egyértelmüen kiderült, hogy a zuhanás előtt a földi irányítás többször is figyelmeztette a pilótákat a repülő kritikus mértékü túlterheltségére. A pilóták beszélgetéséből tisztán kivehető volt egyikük kérdése: „És merre vannak a nézőink?”

A helyszínen a repülő összes darabját megtalálták, közöttük az ellenőrző müszereket is. Ezek vizsgálata is azt támasztotta alá, hogy a Szu–27-es valamennyi fedélzeti berendezése hibátlanul müködött.

Az események természetesen óriási belpolitikai vihart kavartak, főleg azért, mert rövid időn belül ez volt a második olyan katasztrófa, amelyben az ukrán fegyveres erők bizonyíthatóan hibáztak: alig több mint fél évvel korábban, 2001. október 4-én a Siberia Airlines 1812-es járata éppen Tel Avivból tartott Novoszibirszkbe, amikor egy ukrán föld-levegő rakéta eltalálta. A repülő a Fekete-tengerbe zuhant, 66 utasa és 12 fős személyzete közül mindenki életét vesztette.

Leonyid Kucsma akkori ukrán államfő a lvovi tragédia miatt nyilvánosan és egyértelmüen a hadsereget tette felelőssé: azonnal leváltotta Petro Sulijak vezérkari főnököt, a légierő főparancsnokát, Viktor Sztrelnyikov vezérezredest, illetve a 14. Légi Hadtest parancsnokát, Szergej Oniscsenkót és helyettesét. A védelmi miniszter, Volodimir Skidcsenko benyújtott lemondását azonban elutasította.

Súlyos büntetések

Minden idők legsúlyosabb légiparádé-balesete2005. június 24-én, csaknem három évvel a történteket követően a bíróság Toponart tizennégy, Jegorovot nyolc év szabadságvesztésre ítélte. Rajtuk kívül a hadsereg további három katonáját is bünösnek találták a repülési szabályok hanyag megszegésében és a kapott utasítások figyelmen kívül hagyása végett. Két katona hat-hat, a harmadik négy év letöltendő börtönbüntetést kapott. Toponart emellett 7,2 millió, Jegorovot 2,5 millió hrivnyás kártérítésre ítélték az áldozatok családjai számára. A Toponarra kirótt összeg akkori árfolyamon meghaladta az 1,4 millió eurót.

A két pilótát azzal is megvádolták, hogy olyan müveletekbe mentek bele a bemutató során, amelyekben nem rendelkeztek kellő tapasztalattal. Oktatóikat és felkészítőiket azonban bizonyíték hiányában nem találta bünösnek az igazságszolgáltatás. Az utolsó szó jogán mindketten kitartottak azon álláspontjuk mellett, amely szerint a balesetet nem az ő hibájuk, hanem a gépen támadt technikai problémák, illetve a rosszul összeállított repülési terv okozták.

A szerencsétlenség helyszínén a balesetet követő napokban több ezren rótták le kegyeletüket az áldozatok emlékére szentelt ökumenikus istentiszteleten. A gyászszertartást a 14. Légi Hadtest pilótái szervezték, utóbbit szintén a helyszínen rendezték meg.

A repülőtér ma a Lvovi Nemzetközi Repülőtér nevet viseli.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin