2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csíkos hátú farkas az égen

JETfly  |  2011-08-01 09:17:19

A centenárium megünneplését a szervezők szakmai konferenciákkal kötötték össze, amelyen több tucat ország légierejének vezérkari főnöke - köztük Pintér Zoltán vezérőrnagy - vett részt. A rendezvény csúcspontja azonban az Izmirben június 4-5-én megrendezett nagyszabású nemzetközi repülőnap volt.

A nagyváros közelében lévő Cigli légibázis már nem ismeretlen a külföldi repülőnap-látogatók előtt, ugyanis 2001-ben is ez a repülőtér adott otthont a 90 éves évforduló megünneplésének. A 2. Jet Base Command ezúttal még nagyobb szabású rendezvényt bonyolított le, amely szemléletesen mutatta be, hogy Törökország légiereje jól szervezett, professzionális, erős és korszerü. A felkészülés már évekkel ezelőtt megkezdődött, a döntés már 2006-ban megszületett arról, hogy a százéves évforduló megünneplését emlékezetessé kell tenni. 2008-ban döntöttek újra Izmir mellett, mivel ott már volt tapasztalat a repülőnap-szervezéssel kapcsolatban. Itt meg kell jegyezni, hogy a törököknél eddig ritkábban került sor ilyen rendezvényre.

NF-5 Freedom Fighter

A szervezőknek köszönhetően végül 55 országból 146 repülőgép vett részt, 40 légierő a levegőben is bemutatkozott szóló vagy kötelékrepüléssel, az utóbbiak sorában összesen nyolc csapat szerepelt. A harci gépeken kívül számos teherszállítót is kiállítottak, ezek különösen népszerüek voltak a nagyközönség körében, hiszen belülről is meg lehetett tekinteni azokat. A török légierő, vagyis a Türk Hava Kuvvetleri mellett láthatók voltak a haditengerészet és a hadsereg repülőeszközei is, amelyeket a két napon összesen 160 ezer ember nézett meg. A szervezésben, lebonyolításban 3750 katona segédkezett, nekik is részük volt abban, hogy a rendezvény rendben és biztonságosan zajlott le.Meglepetés keletrőlA repülőnapokon a legtöbbször a nyugati országok gépei a megszokottak, ezúttal viszont több olyan helyről is érkeztek vendégek, amelyeket ritkán látni. Ilyen például a pakisztáni légierő, amely F-16-ossal és az új, a kínaiakkal közösen tervezett és gyártott JF-17-essel lepte meg a közönséget. Mindkét gép részese volt a dinamikus bemutatónak is, az F-16-os érdekessége, hogy 1988-ban a szovjetek ellen pontosan ezzel a géppel is elértek légi győzelmet. Az új kedvenc viszont a JF-17-es, amely a több korszerü típushoz hasonlóan rendkívül mozgékony, és jól manőverezik. Ez nem kis részben az orosz Klimov RD93-as hajtómünek köszönhető, amely nem más, mint a MiG-29-eseknél alkalmazott RD33-as átalakított és modernizált változata.Törökország és Pakisztán között régóta kiváló a kapcsolat, ez katonai területre is kiterjed, az ázsiai ország harci gépei rendszeres vendégei az Anatolian Eagle légi hadgyakorlatoknak. A két harci típus mellett a pakisztáni légierő elküldte Izmirbe egy további új szerzeményét, az oroszoktól vásárolt IL-78-as légi utántöltőt is, amelyekből összesen négyet állítottak üzembe. Ezt azonban nem használták az áttelepülésnél, a vadászok emiatt tankolni leszálltak Szaúd-Arábiában és Jordániában.Speciális sólyom farkasbőrbenA török légierő az összes típusát bemutatta a repülőnapon, köztük olyanokat is, amelyek már nem sokáig lesznek használatban. Ilyen például az NF-5-ös, amelyet a kiképző alakulatok mellett a Türk Yildizlari csoport, vagyis a Török Csillagok is alkalmaz. Az Európában is jól ismert csoport mellett szerepelt az USAF Thunderbirds, a franciák Patrouille de France, az angolok Red Arrows, az olaszok Frecce Tricolori, a lengyelek Czerwone Iskry, a spanyolok Patrulla d’Aguila és a horvátok Krilja Oluje bemutató csapata is.A törökök a saját "demo"-kötelék mellett szóló bemutatóval is jelentkeztek, fő típusuk, az F-16-os egy példányát látták el az alkalomból speciális festéssel. A Block 40-es gép hazai gyártású, és az Ankara közelében állomásozó 411. Farkas századhoz tartozik. A szóló bemutatóról egy éve született döntés, ezt követően a kijelölt állomány elutazott Hollandiába, hogy az ottani tapasztalatokat hasznosíthassák. A repülőnapot megelőző három hónap során gyakorolták be a bemutató pilóták a tervezett programot, amely aztán méltán aratott közönségsikert.

100 éves a török légierő

A bázis feladataA reptér parancsnoka, Tasci Cigli szerint a százéves évforduló jó alkalom arra, hogy megismertessék munkájukkal a nagyközönséget. A repülés mindenhol egyre népszerübb látványosság, ezért a jövőben több bemutatót is terveznek. A Török Csillagok például 6-7 alkalommal tartanak bemutatót az ünnepnapokon, és a török légierő egyre több külföldi repülőnapra küldi el gépeit és katonáit, pl. az idén Franciaországba, Hollandiába, Belgiumba és Angliába.Az izmiri repülőnap komoly, de természetesen csak átmeneti változásokat hozott a bázis életében. Az eredetileg itt üzemelő gépek legnagyobb részét át kellett telepíteni más bázisokra, hogy elférjenek a vendégek. A hétköznapokon itt folyik a pilótanövendékek kiképzése. Az első lépcsőben 16 felszállás során tanulják meg az alapokat Siai Marchetti SF.260-as légcsavaros típuson, ezt követi 80 repülés a sugárhajtású Cessna T-37-esen. Ezek már kiöregedőben vannak, leváltásuk érdekes módon egy légcsavaros géppel, a dél-koreai KAI KT-1-essel történik. Ez kialakítását és teljesítményét tekintve nagyon hasonló a svájci Pilatus PC-9-eshez. A kiképzés későbbi szakaszában dől el, hogy ki kerül harci gépre, szállítóra vagy helikopterre. A leendő vadászpilóták a szuperszonikus T-38-ason folytatják kiképzésüket, a másfél éves időszak elméleti tudnivalóinak elsajátítása mellett 80 repülést is végeznek a típuson. Ezek sem éppen új gépek, de még egy ideig üzemben maradhatnak, mivel a közelmúltban fejeződött be a TAI (Turkish Aircraft Industry) által végzett korszerüsítésük. A modern avionikai rendszerekkel ellátott gépek kiválóan megfelelnek a haladó harckiképzéshez.

100 éves a török légierő

Különleges kötelékRendkívüli vendég volt a még prototípus stádiumban lévő Airbus A400M katonai szállítógép, amelynek a török légierő az egyik megrendelője. A TAI számos részegységét gyártja, a cég ugyancsak részt vállal az amerikai JSF programban, ezért nem véletlen, hogy a bemutatón ott volt az F-35-ös életnagyságú makettje is. A törökök törzsszekciókat építenek majd, és nem csak a saját gépeik számára.

F-4 Phantom

A légi bemutató egyik legérdekesebb látványossága volt egy vegyes kötelék. A Solo Turk F-16-osa hat másik kötelék egy-egy gépével alkotott alkalmi csoportot, ez spontán szerveződött. Ez a látszattal ellentétben nem volt veszélyes, hiszen a pilóták képesek a szoros kötelékrepülésre, amelynek szabályai hasonlók mindenhol. A kötelék nemcsak a repülőtér felett húzott el, hanem Izmir más részei felett láthatták azok is, akik nem vettek részt a légi bemutatón.

F-16C

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.