2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Air France leállítja a Concorde-ot

JETfly  |  2003-04-10 19:52:00

Október végén szállnak fel utoljára a British Airways és az Air France hangnál sebesebb Concorde repülőgépei - jelentette be csütörtök reggel a brit és a francia légitársaság. Más cégnél nem áll szolgálatban ez a típus.

A BA közleménye szerint a most meghozott végleges döntést - amely már jó ideje a levegőben volt - az érlelte meg, hogy meredeken csökken a Concorde-ok üzemeltetésének forgalmi bevétele, miközben csaknem ugyanilyen ívben növekednek a 27 éve repülő példányok fenntartásának költségei. A Concorde-ok leállítása 84 millió font egyszeri terhet okoz a brit lágitársaságnak, és azt a most véget ért pénzügyi évre számolják el.

A 18 kilométer magasan, óránként 2100 kilométeres sebességgel - a hangnál csaknem kétszer gyorsabban - közlekedő, Londonból három és fél óra alatt New Yorkba érő Concorde-ok utasforgalma soha nem tért vissza a korábban szokásoshoz azóta, hogy 2000. július 25-én az Air France egyik ilyen gépe Párizs mellett, felszállás közben lezuhant, 113 ember halálát okozva.

A típus repülési engedélyét nem sokkal később visszavonták, miután a szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a balesetet az üzemanyagtartályok sérülékenysége okozta. A rekonstruált eseménysor szerint a francia Concorde felszállás közben ráfutott egy fémdarabra, amely egy másik gépről esett le, ez felhasította a futómü egyik gumiabroncsát, amelynek darabjai a szárny alsó felületéhez csapódtak, kilyukasztva a tankot, és az ebből kiömlő üzemanyag meggyulladt.

A BA és az Air France összesen 30 millió fontot felemésztő fejlesztéssel kiküszöbölte ezt a baleseti lehetőséget, de a kiadás soha nem térült meg.

Rod Eddington, a British Airways vezérigazgatója csütörtök reggel a BBC-nek azt mondta: a Concorde-okról hozott döntést a prémium osztályok keresletének összeomlása is siettette, különösen a transzatlanti útvonalakon, amelyeken a típus közlekedik. A 2001. szeptemberi merényletek súlyosan érintették az amerikai forgalmat, amely hagyományosan a BA legnagyobb piaca.

Eddington szerint a gépek korábban hajtottak valamelyes hasznot a BA-nek, de most már veszteségek. A korábbi adatok szerint a párizsi katasztrófa előtt a Concorde-ok évi 15-20 millió fontos haszonnal közlekedtek a BA színeiben.

A vezérigazgató utalt arra, hogy a Concorde-okat nem adják át más légitársaságoknak, mondván: biztos abban, hogy Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban "számos múzeum boldogan kiállítaná ezeket a gyönyörü repülőgépeket".

Korábban a BA nagy hazai riválisa, a Virgin Atlantic közölte, hogy érdekelné a British Airways egyik Concorde-jának megvétele. A Virgin a 90-es években már az Air France-nak is tett vételi ajánlatot, sikertelenül.

A London-New York járaton jelenleg naponta egyszer közlekedő Concorde-okra a menettérti jegy ára jelenleg 3655 fontnál (1,3 millió forint) kezdődik, de a nyári szezonban általában eléri az 5 ezer fontot (1,8 millió forint). Az utasok ezért a pénzért már a földön kivételes gondoskodásban részesülnek: a londoni Heathrow repülőtéren külön Concorde-váró müködik minden luxussal felszerelve, a csomagokért már az utazás előtti este futár megy házhoz, és a repülőjegy árában a repülőtéri taxiút is benne van.

A gépen pezsgő, kaviár és a legjobb konyhafőnökök által összeállított Concorde-menü várja az utasokat.

A brit-francia közös fejlesztésü gép ötlete először 1956-ban merült fel; a típus nevét Charles de Gaulle francia elnök választotta 1963-ban. Tizenhárom évvel később, 1 milliárd - akkori - font fejlesztési költség elköltése után a két cég 1976. január 21-én indította első kereskedelmi útjukra a Concorde-okat; a British Airways Bahreinbe, az Air France Dakaron keresztül Rio de Janeiróba. A fejlesztésben részes két ország akkori reményei szerint a típusból legalább száz példányra lett volna kereslet több tucatnyi más légitársaság részéről, de a 70-es évek olajárrobbanása után az addig valóban érdeklődő társaságok sorra visszaléptek. Jelenleg a BA-nél hét, az Air France-nál négy Concorde áll szolgálatban. Az Air France-nál csütörtökön közölték, hogy a Concorde-ok helykihasználtsága az iraki háború kezdete óta 20 százalékosra csökkent, a korábban is gyenge 50 százalékról.

A menetrendszerü Concorde-járatokat mindkét cég már jó ideje csak New Yorkba közlekedteti, de utazási irodák is kibérelhetik a gépeket különböző charter úticélokra, akciós árakon. Az Air France Concorde-ja is egy ilyen charterjáraton zuhant le, német nyugdíjasokkal a fedélzetén. A lehetőségeket korlátozza, hogy a típusnak a földrészközi kategóriában meglehetősen szerény, 6 ezer kilométert alig meghaladó hatótávolsága van egy tankolással.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.