2024. 03. 29. péntek
Auguszta
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Air France leállítja a Concorde-ot

JETfly  |  2003. 04. 10., 19:52

Október végén szállnak fel utoljára a British Airways és az Air France hangnál sebesebb Concorde repülőgépei - jelentette be csütörtök reggel a brit és a francia légitársaság. Más cégnél nem áll szolgálatban ez a típus.

A BA közleménye szerint a most meghozott végleges döntést - amely már jó ideje a levegőben volt - az érlelte meg, hogy meredeken csökken a Concorde-ok üzemeltetésének forgalmi bevétele, miközben csaknem ugyanilyen ívben növekednek a 27 éve repülő példányok fenntartásának költségei. A Concorde-ok leállítása 84 millió font egyszeri terhet okoz a brit lágitársaságnak, és azt a most véget ért pénzügyi évre számolják el.

A 18 kilométer magasan, óránként 2100 kilométeres sebességgel - a hangnál csaknem kétszer gyorsabban - közlekedő, Londonból három és fél óra alatt New Yorkba érő Concorde-ok utasforgalma soha nem tért vissza a korábban szokásoshoz azóta, hogy 2000. július 25-én az Air France egyik ilyen gépe Párizs mellett, felszállás közben lezuhant, 113 ember halálát okozva.

A típus repülési engedélyét nem sokkal később visszavonták, miután a szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a balesetet az üzemanyagtartályok sérülékenysége okozta. A rekonstruált eseménysor szerint a francia Concorde felszállás közben ráfutott egy fémdarabra, amely egy másik gépről esett le, ez felhasította a futómü egyik gumiabroncsát, amelynek darabjai a szárny alsó felületéhez csapódtak, kilyukasztva a tankot, és az ebből kiömlő üzemanyag meggyulladt.

A BA és az Air France összesen 30 millió fontot felemésztő fejlesztéssel kiküszöbölte ezt a baleseti lehetőséget, de a kiadás soha nem térült meg.

Rod Eddington, a British Airways vezérigazgatója csütörtök reggel a BBC-nek azt mondta: a Concorde-okról hozott döntést a prémium osztályok keresletének összeomlása is siettette, különösen a transzatlanti útvonalakon, amelyeken a típus közlekedik. A 2001. szeptemberi merényletek súlyosan érintették az amerikai forgalmat, amely hagyományosan a BA legnagyobb piaca.

Eddington szerint a gépek korábban hajtottak valamelyes hasznot a BA-nek, de most már veszteségek. A korábbi adatok szerint a párizsi katasztrófa előtt a Concorde-ok évi 15-20 millió fontos haszonnal közlekedtek a BA színeiben.

A vezérigazgató utalt arra, hogy a Concorde-okat nem adják át más légitársaságoknak, mondván: biztos abban, hogy Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban "számos múzeum boldogan kiállítaná ezeket a gyönyörü repülőgépeket".

Korábban a BA nagy hazai riválisa, a Virgin Atlantic közölte, hogy érdekelné a British Airways egyik Concorde-jának megvétele. A Virgin a 90-es években már az Air France-nak is tett vételi ajánlatot, sikertelenül.

A London-New York járaton jelenleg naponta egyszer közlekedő Concorde-okra a menettérti jegy ára jelenleg 3655 fontnál (1,3 millió forint) kezdődik, de a nyári szezonban általában eléri az 5 ezer fontot (1,8 millió forint). Az utasok ezért a pénzért már a földön kivételes gondoskodásban részesülnek: a londoni Heathrow repülőtéren külön Concorde-váró müködik minden luxussal felszerelve, a csomagokért már az utazás előtti este futár megy házhoz, és a repülőjegy árában a repülőtéri taxiút is benne van.

A gépen pezsgő, kaviár és a legjobb konyhafőnökök által összeállított Concorde-menü várja az utasokat.

A brit-francia közös fejlesztésü gép ötlete először 1956-ban merült fel; a típus nevét Charles de Gaulle francia elnök választotta 1963-ban. Tizenhárom évvel később, 1 milliárd - akkori - font fejlesztési költség elköltése után a két cég 1976. január 21-én indította első kereskedelmi útjukra a Concorde-okat; a British Airways Bahreinbe, az Air France Dakaron keresztül Rio de Janeiróba. A fejlesztésben részes két ország akkori reményei szerint a típusból legalább száz példányra lett volna kereslet több tucatnyi más légitársaság részéről, de a 70-es évek olajárrobbanása után az addig valóban érdeklődő társaságok sorra visszaléptek. Jelenleg a BA-nél hét, az Air France-nál négy Concorde áll szolgálatban. Az Air France-nál csütörtökön közölték, hogy a Concorde-ok helykihasználtsága az iraki háború kezdete óta 20 százalékosra csökkent, a korábban is gyenge 50 százalékról.

A menetrendszerü Concorde-járatokat mindkét cég már jó ideje csak New Yorkba közlekedteti, de utazási irodák is kibérelhetik a gépeket különböző charter úticélokra, akciós árakon. Az Air France Concorde-ja is egy ilyen charterjáraton zuhant le, német nyugdíjasokkal a fedélzetén. A lehetőségeket korlátozza, hogy a típusnak a földrészközi kategóriában meglehetősen szerény, 6 ezer kilométert alig meghaladó hatótávolsága van egy tankolással.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin