2017. 02. 27. hétfő
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Zs-5 repülőhajózó sisak

JETfly  |  2011-06-23 13:25:00

A típust a Zs-3-as repülőhajózó sisak modernizált utódjaként mutatták be a Szovjetunióban az 1960-as évek végén. A teljesen új sisakforma kialakításakor a tervezők már integrálták a kommunikációs rendszer elemeit a sisakban, így a pilótáknak már nem kellett egy külön bőr fejvédőt, úgynevezett slemafont használnia a sisakhéj alatt.

A Zs-5 sisak üvegszál erősítésü mügyantából készült, ami önmagában nem bizonyult kellőképpen erősnek, ugyanis a rossz tervezés miatt a sisak alsó részén, valamint az oxigénmaszk rögzítési pontjainál repedések keletkeztek, a használat során, már rövid idő alatt. A további merevítés valamint a hő és hangszigetelés érdekében a sisak belső, felső részében keményebb polisztirolt ragasztottak, melyre tépőzárral puha szivacs párnák kerültek a fej felső, valamint homlok részéhez.

A nyaki részen a sisakon belül egy felfújható párna helyezhető el, ami közvetlenül a KM-34 típusú oxigénmaszkhoz kapcsolható. Ennek szerepe, főként a komolyabb, nagyobb terheléssel járó harci manőverek során (sugárhajtású vadászgépeken) az, hogy felfújódva a pilóta arcát jobban hozzászorítja az oxigénmaszkhoz, aki ez által több oxigénhez jut.

A sisak külső részére került a lehajtható plexi napellenző, mely három ismert színben is készült. Volt zöld, kék, és szürkés-feketés, úgynevezett szén színü. Ez utóbbi volt egyébként a legkedveltebb és a legelterjedtebb.

Az elődjéhez hasonlóan a Zs-5 sisak napellenzője is 3 fokozatba állítható, felhajtott, középső és lehajtott állásba.

Újdonságnak számít az oxigénmaszk rögzítési pontja, ahova már csak az újabb típusú szovjet maszkokat lehet csatlakoztatni mivel a régebbiek más módon kapcsolódtak a sisakokhoz. Eredetileg a KM-34-es maszk volt rendszeresítve hozzá, de mára ennek újabb változataira cserélik ezt, mint például a KM-34D illetve ennek második szériás változata.

Érdekességként szeretném megemlíteni, hogy a sisakhoz csatlakoztatható a KM-35 típusú oxigénmaszk is, ami eredetileg kifejezetten a Zs-7 típusú sisakhoz van rendszeresítve.

A sisaknak több alváltozata is ismert Zs-5AP, Zs-5A és Zs-5B típusmegjelöléssel.Ezek közül a Magyar Légierőnél a Zs-5A típus volt még rendszeresítve, ami annyiban különbözik az alap típustól, hogy felszerelték egy automatikus napellenző leeresztővel, ami közvetlenül a plexi rögzítése mögött található a sisak bal hátsó részén.

Ez a szerkezet a repülőgép elektromos rendszeréhez csatlakozik, így egy esetleges katapultálás során automatikusan lehajtja a napellenzőt a pilóta arca elé, hogy az védje a gépből való kirepülés során. Természetesen mindemellett megmaradt a manuális állítás lehetősége is.

Különbség még hogy egy újfajta csatlakozót kellett kialakítani a sisakhoz, hogy a mikrofon és a fülhallgató 4 pontos csatlakozásán túl, a leeresztő mechanizmus is vezérlést kapjon, ha szükség lett volna rá. Ez az új csatlakozó viszont nem volt kompatibilis a repülőgépek kiépített rendszerével így egy átalakítót is rendszeresítettek a sisakhoz, ami külön részre osztotta a kommunikációs rendszer, valamint a leeresztő mechanizmus csatlakozását.

A kommunikációs rendszer egyébként egy beépített jól szigetelt fülhallgatóból, és egy külön csatlakoztatható LA-5 (ЛА-5 (ларингофон)) típusú rendszerint fehér bőrborítású gégemikrofonból állt (létezik barna mübőr borítással is), az alap Zs-5 típusnál is, utóbbin azonban csak egy 4 pontos bakelit csatlakozó volt.

Az orosz nevén egyszerüen csak védősisak-5 elnevezéssel megáldott típust egyaránt használni lehet nagysebességü vadászgépeken, és akár helikoptereken is.

A magyarországi rendszeresítése, harcihelikoptereken 1985 januárjában volt, ugyanis addig az előd Zs-3-as sisakot használták a pilóták. Kissé túlzás azt állítani, hogy a komplett Zs-3-as sisakot, merthogy, nem volt kötelező a kemény sisakhéj használata, annak nagy súlya miatt így csak a bőr slemafont hordták a pilóták.

Egészen addig a sajnálatos eseményig, míg 1982.06.22. 08 óra 47 perckor hadmüveleti repülés során a Cseket-hegy közelében földnek ütközött és megsemmisült a 113-as oldalszámú Mi-24D.

A baleset során a fegyverzetkezelő operátoron nem volt rajta a sisakhéj, így halálos fejsérülése abból adódott, hogy becsapódáskor lefejelte a géppuska célzókészülékét, és a bőr fejvédő nem volt képes kivédeni az ütést.

Ez után már hivatalosan parancs szerint is a teljes Zs-3 fejvédőt használni kellett. A később érkező Mi-24-es helikoptereket pedig már a modernebb Zs-5 sisakkal rendelték, és rendszeresítették.

Szintén csak érdekesség szintjén megemlítendő, hogy a Zs-5 sisak eredeti színe hófehér, ami kis magasságú helikopteres repülés során igen feltünő, és harci körülmények között hátrányos is, ezért a magyar alakulatoknál több sisakot is zöld színüre festettek.

A Zs-5 sisakot később egy újabb típus az amerikai licensz alapján Lengyelországban gyártott THL-5 sisak váltotta a harcihelikoptereken (A THL-5 sisak eredetileg a Mi-17-es szállítóhelikopterekhez lett rendszeresítve.), jelenleg pedig amerikai Gentex sisakok vannak használatban, a megnövekedett igények, és elvárások miatt. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.