2017. 05. 22. hétfő
Júlia, Rita
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megnyitotta nemzetközi innovációs központját a HungaroControl

JETfly  |  2011-05-10 10:35:00

HungaroControl égisze alatt működik Közép-Európa egyetlen szimulációs központja 2011. május 10-étől Budapesten. A legmodernebb technológiával felszerelt kutatás-fejlesztési centrumot dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Joe Sultana, a légiforgalmi irányítás európai csúcsszervezetének igazgatója, valamint Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója nyitotta meg a térség légi navigációs vezetőinek jelenlétében. A Center of Research, Development and Simulation (CRDS) célja, hogy elősegítse a regionális együttműködést és az Egységes Európai Égbolt megvalósítását.

Az európai légi navigáció hatékonyságát és versenyképességét előirányzó Egységes Európai Égbolt program keretében a jelenleg még országhatárok mentén tagolt légteret nagyobb regionális egységekbe, úgynevezett funkcionális légtérblokkokba szervezik. Az integráció az irányítók minden korábbinál szorosabb együttmüködését kívánja meg, illetve számos eljárás és folyamat változását, többek közt a repülési útvonalak lerövidülését hozza magával. A HungaroControl ma megnyitott innovációs centruma lehetőséget teremt arra, hogy a „papíron” kidolgozott és elméletileg biztonságos változásokat, légiforgalmi irányítói eljárásokat még azok éles alkalmazása előtt teszteljék.

„Magyarország mindent megtesz az Egységes Európai Égbolt megvalósítása, valamint annak a közép-európai funkcionális légtérblokknak a sikeres müködése érdekében, amelynek létrehozásáról épp a múlt csütörtökön írtunk alá megállapodást a régió országaival” – mondta az ünnepélyes megnyitón dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. „A magyar légiforgalmi szolgálat beruházásai egész Közép-Európa légi navigációjának fejlődését és a regionális együttmüködést szolgálják. Ennek kiváló példája a CRDS innovációs centrum, amely a többi szolgáltató előtt is nyitva áll” – tette hozzá az államtitkár.

Megnyitotta nemzetközi innovációs központját a HungaroControl

„A légi forgalom növekedése és az integráció Európa-szerte egyre erősebb keresletet támaszt a kutatás-fejlesztés, a szimuláció és a képzés területén, de a magas szakmai igényeknek megfelelő kapacitások csak igen korlátozottan állnak rendelkezésre. A budapestihez mérhető nagyságú és technológiájú létesítmény az egész kontinensen csupán egy található, Párizs mellett. Ezért különösen fontos, hogy az integrációs folyamat legintenzívebb időszakában biztosítani tudjuk Közép-Európa számára a fejlődéshez és a közös munkához szükséges világszínvonalú infrastruktúrát” – világított rá a beruházás jelentőségére Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.  

A megnyitón részt vettek a térség légiforgalmi szolgálatainak vezetői is, valamint a légi navigáció európai csúcsszervezete, az EUROCONTROL igazgatója. Joe Sultana beszédében hangsúlyozta, hogy „a CRDS nemcsak a régióban, hanem egész Európában szorosabbra füzi a szolgáltatók szakmai együttmüködését.”

A központban elsőként egy folyamatban levő útvonal-változtatás hatásait fogják tesztelni a HungaroControl szakemberei. A valóságos körülmények között végrehajtott szimulációval kideríthető, hogy a légitársaságok számára optimálisabb új útvonal a gyakorlatban hogyan hat majd a légiforgalmi irányítás munkafolyamataira, esetleg okoz-e bármilyen nehézséget a forgalom kezelésében.

A HungaroControlról

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, élenjáró fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttmüködő partnere.

Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, müszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitüzése, hogy az elkövetkező két-három évben partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre. A tudásközpont kialakítását a légi forgalmat támogató kutatás-fejlesztés, szimuláció és képzés iránti növekvő nemzetközi piaci kereslet alapozza meg, amelyet részben éppen az európai integráció és a funkcionális légtérblokkok létrehozása generál. A több lépcsőben megvalósuló tudásközpont létrehozásának egyik első állomása a budapesti kutatás-fejlesztési és szimulációs központ (CRDS) megnyitása. A tudásközpont létrehozásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő FAB CE legyen Európa egyik legjobb szolgáltatásait nyújtó, legmagasabb müszaki-technológiai színvonalon müködő és legelismertebb funkcionális légtérblokkja.

Center of Research, Development and Simulation (CRDS)

Korábban az EUROCONTROL müködtetett Budapesten hasonló központot, amelynek bezárását követően, 2011. január 31-én a magyar légiforgalmi szolgálat megvásárolta a berendezéseket. A nemzetközi innovációs központ új helyszínén, a Népliget Centerben 2011. május 10-étől fogadja a légiforgalmi szolgálatok, az Egységes Európai Égbolt keretében létrehozott funkcionális légtérblokkok, valamint szakmai és tudományos szervezetek munkatársait.  

A CRDS-ben a legmodernebb technológiák segítségével végezhetők el azok a valós idejü szimulációk, amelyek nélkülözhetetlenek a légtérkezelés és a forgalomirányítás fejlesztéséhez, a légi navigációs eljárások bevezetés előtti validációjához, új eszközök kidolgozásához, továbbá a légiforgalmi irányítók folyamatos továbbképzéséhez.

Az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky)

Az Egységes Európai Égbolt az Európai Bizottság kezdeményezése, amelynek célja az európai légiforgalmi irányítás rendszerének egységesítése és nemzetközi versenyképességének javítása, a repülésbiztonság és a hatékonyság fokozása, a kapacitások optimalizálása, a légi jármüvek üzemeltetési költségeinek csökkentése, valamint a légi közlekedés fenntarthatóságának biztosítása. Az integrációs program keretében a nemzeti légi navigációs szolgálatok munkáját összehangolják és a jelenleg még államhatárok mentén feldarabolt légteret nagyobb regionális egységekbe, úgynevezett funkcionális légtérblokkokba (FAB) integrálják. Magyarország 2012 decemberétől a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) tagja lesz Ausztriával, Csehországgal, Szlovákiával, Horvátországgal, Szlovéniával és Bosznia-Hercegovinával együtt. A közép-európai funkcionális légtérblokkot létrehozó államközi egyezményt, valamint a légi navigációs szolgáltatók közötti szerződést 2011. május 5-én írták alá Szlovéniában.

Az EUROCONTROL

A biztonságos légi közlekedés fejlesztésére létrehozott, európai kormányközi szervezet. Jelenleg 39 ország és az Európai Bizottság is tagja. Célja a légi közlekedés biztonságának fokozása mellett a teljesítményközpontú szemlélet meghonosítása és a légi közlekedés okozta környezeti károk csökkentése. Partnereivel együtt az Egységes Európai Égbolt létrehozásáért, valamint egy egységes páneurópai légiforgalmi irányítási rendszer (ATM) fejlesztéséért dolgozik.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.
2017. 05. 22., 09:31
Az Alföld "fővárosának" határában található légierőnk legfontosabb bázisa, amely a következő hetekben a Load Diffuser 2017 nemzetközi légi hadgyakorlat jelentősebb résztvevőinek ad otthont.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Polish Armaments Group-hoz tartozó Nitro-Chem S.A. vegyi üzem a Rheinmetall Defence-hez tartozó RWM Italia céggel közösen gyárthat Mk-82 és Mk-84 jelzésű bombákat a lengyel F-16-osok számára a lengyelországi Bydgoszcz-ban.