2017. 07. 25. kedd
Kristóf, Jakab
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Századik ugrás és kutató-mentő gyakorlat

JETfly  |  2003-03-31 16:34:00

Az elmúlt napokban a kecskeméti repülőtér felett rengeteg színes ejtőernyő tűnt fel. Erről kérdeztük Méhész Sándor őrnagyot a Magyar Honvédség Légierő Parancsnokság Hadműveleti Főnökség Légitámogató Blokk Ejtőernyős Főtisztjét.

Ez csak a látványos része annak a komplex gyakorlásnak, ami most Kecskeméten folyik. A Magyar Honvédség Légierő ejtőernyős részlegei, azaz a MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred, a MH 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred légi kutató-mentő, valamint a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis ejtőernyős állományának az éves összevont kiképzését minden év márciusában Kecskeméten tartjuk. Sokan nem tudják, hogy Magyarország területe felett a kutatás és mentés kormányrendelet alapján állami feladat, vagyis az előbb említett alakulatok feladata. Minden nap és éjszaka, beleértve az ünnepnapokat is egy-egy helikopter áll készenlétben Szentkirályszabadján illetve Szolnokon, hogy a bajba jutott légijármüvek személyzetének azonnali segítséget nyújtson, függetlenül attól, hogy az állami vagy civil légijármü-e. A kutatás-mentés igen összetett feladat amibe beletartozik a müszaki mentés, az elsősegélynyújtás a balesetet szenvedett, kényszert szállt személyzet mentése akár a kabinból is.

Fotó:Temesvári PéterAzt mondtad, másodszor Kecskeméten…

Az első is nagyon hasznos volt. Természetesen az nagyon fontos, hogy egy vadász repülőtéren vagyunk, és a kutató-mentőnek az elsődleges feladata az, hogy a Magyar Honvédség légi jármüveinek segítsen. Szeretünk ide járni, nyugodt körülmények között tudunk dolgozni, csak erre koncentrálunk. Nincsen más hirtelen feladat, hogy gyere vissza, csináld ezt, vagy csináld azt! Nagyon jó a kaja, jó a szállás, jó a hangulat, ilyen körülmények között jó dolgozni, és látni a fejlődést. Nagyon pozitív visszajelzéseim is vannak mind a saját embereimtől, mind az alakulat vezetésétől Jól együtt tudunk müködni mindenkivel a repirányító szolgálatokkal és a repülést szervező pilótákkal. Pl tegnap és ma külső területre ugrottunk, ott volt elhelyezve a vészjeladó rádió. A földetérés után a kutató-mentők megkeresték az adót, aztán kerestek egy olyan területet, hogy le tudjon szállni a helikopter. Ez egy szituációs gyakorlat, olyan, mint egy majdnem valós helyzet. Itt jöhetnek be más elemek, amelyeket szintén gyakorolni kell, pl az egészségügyi ellátás, de ez már egy másik feladat.

Fotó:Temesvári Péter

Természetesen tantermi foglalkozásokat is tartunk, elővesszük és felfrissítünk mindent, tehát a kutatás-mentéssel kapcsolatos összes eljárást. Átvesszük a kutatás-mentéssel kapcsolatos technikai berendezéseket, eszközöket, ezeknek használatát, kezelését, alkalmazását. Tavaly volt olyan is, hogy átrepültek ide különböző típusok és megnéztük, hogy hol lehet bontani. Ilyenkor szoktuk az egyéb éves jogosításoknak az érvényesítését is végrehajtani, hosszabbítjuk az eszközök érvényességét is. Itt került sor tavaly az új amerikai FMS program keretében a kutató-mentőre biztosított segélyben, az új amerikai éjjel látó berendezés kipróbálására. Módszertani foglalkozást tartottunk, kipróbáltuk. Nagyon érdekes volt.

Fotó:Temesvári Péter

Éles helyzetben van-e gyakorlatotok?

Sajnos van, sokan itt vannak abból a csoportból, amelyek éles mentésben vettek részt, mint légi kutató-mentők a taszári események kapcsán. Biztos emlékszel, amikor éjszaka összeütközött a két repülőtérről felszállt két gép. Akkor, valós körülmények között jól vizsgázott a kutató-mentő szolgálat. Külön nehezítette akkor a mentést a lelki teher, amit a két pilóta halála okozott.

Fotó:Temesvári Péter Említetted az eszközöket…

Igen. Külföldön nagyon komoly fejlesztések folynak. Nemrégen bemutattak nekünk egy olyan jelzőberendezést, amit ha bekapcsolsz és xerox fényt ad. Tíz éves akkumulátor van benne, tíz évig üzemképes, ha éjszaka leszállsz vele, csak bekapcsolod és máris ad egy vizuális jelet. Remélem, tudjuk rendszeresíteni.

Előfordulhat vízből történő mentés Természetesen be vannak írva búvárfeladatok számunkra, de eddig nem voltunk igazán kiképezve. Tavaly ezen a téren is léptünk előre, külsős szervel alapfokú búvártanfolyamon vettünk részt. Nyílt vízi merülés is volt a tanfolyam része. Az idén már Szentesre megyünk 10-10 fővel, Szolnokról és Szentkirályszabadjáról. Így kutató mentők minden szükséges alapképességgel rendelkeznek.

A századik ugrás utánMi a hetirendetek?

Hétfőn kedden és szerdán helikopterből ugrunk, a fennmaradó napokon An-26.

Miért kell An-26-ból ugrani?

Én megjártam Amerikát, Kanadát , Belgiumot. Mindenhol engem az érdekelt, hogy a kutató-mentő hogyan müködik, milyen hatásfoka van. Nekem személy szerint nagyon tetszik a belgák rendszere. Ott helikopterrel történik a tengeri mentés. De a terület méretéhez igazodva repülőgépből is lehet kutatást és mentést végezni. A kutatást általában a civil szféra szokta végezni. Cessnákkal mérik be a vészrádiók jeleit, a polgáriak és a katonák nagyon együtt tudnak müködni, nyilván vannak speciális feladatok, de igénybe veszik a polgáriakat is. Én láttam C-130-asból mentést, a repülőgép, nagyobb sebessége miatt, gyorsabban megtalálta a baleset helyszínét, majd pontosan megjelölte a helyet a helikopterek számára, desszantot dobott ki, amelyben a segítségnyújtáshoz minden megtalálható volt, majd jött a helikopter és mindenkit felszedett.

További terveitek?

Az idén elkezdődött a repülőgépvezetők ejtőernyős és mentőeszközök szakkiképzése, elsősorban azoknak, akik Kanadába készülnek. Itt már módszerében bevezettük a túlélés stratégiáját. Először februárban hajtottunk végre ilyesmit, mint tantárgyat 3 óra keretében oktattuk, és olyan személyek tartották, akik már ilyen tanfolyamon már valahol külföldön részt vettek. Elmondták, mit kell tennie egy bajba jutott pilótának barátságtalan környezetben, hogy kell mozogni, a kutató-mentőt hogyan kell segíteni. A NATO-ban ez már régóta szorosan hozzátartozik a kiképzéshez, mi kénytelenek vagyunk nyugati szakirodalmakból ezt oktatni.

Volt-e valamilyen említésre méltó esemény az összevonás alatt?

Igen, a kecskemétiek közül Ádám Ilona szakaszvezető most hajtotta végre a századik ejtőernyős ugrását. Ez a mai világban nagyon komoly teljesítmény, hiszen Ica csak tavaly február 18-án ugrotta az elsőt. Azóta folyamatosan képzi magát a katonai és civil kiképzési tematikák szerint.

Neked hány ugrásod van?

6067, de Antalicz Jenő zászlósnak Szolnokon még ennél is több, 7961 van. Magyarországon jelenleg a legtöbb ugrással a már nyugdíjas Mészárovics György rendelkezik, aki már több mint 13000 ugrást teljesített.

Mondanál valami összefoglalót?

Mi ejtőernyős szakembereknek érezzük magunkat és nem csak a kupola formaugráshoz értünk, hanem sok minden máshoz. Az ejtőernyők kezeléséhez, tárolásához, a katapult rendszerekhez, fékernyőkhöz, NAZ készletekhez. Mi szeretjük a szakmánkat és müveljük is, ezért áldozunk is nem csak a hadseregben ugrunk, hanem a polgári életben is. Versenyeken veszünk részt, saját ernyővel rendelkező katonáink vannak, akik ezt a civil életben is használják. Jelen pillanatban 34 darab gyakorló ejtőernyővel rendelkezünk. Az állományunk 65-67 fő. De tudod mit, gyere fel velünk!

A tábor mérlege: 396 sikeres ugrás!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
2017-07-12 12:49:46
Az ausztrál védelmi miniszter, Marise Payne a napokban megerősítette, hogy befejeződött az Ausztrál Királyi Légierő számara készült EA-18G Growlerek leszállítása, így teljessé vált a 12 gépes flotta. Az utolsó, 12. példány 2017. július 5-én landolt az Amberley légibázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.