2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Századik ugrás és kutató-mentő gyakorlat

JETfly  |  2003-03-31 16:34:00

Az elmúlt napokban a kecskeméti repülőtér felett rengeteg színes ejtőernyő tűnt fel. Erről kérdeztük Méhész Sándor őrnagyot a Magyar Honvédség Légierő Parancsnokság Hadműveleti Főnökség Légitámogató Blokk Ejtőernyős Főtisztjét.

Ez csak a látványos része annak a komplex gyakorlásnak, ami most Kecskeméten folyik. A Magyar Honvédség Légierő ejtőernyős részlegei, azaz a MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred, a MH 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred légi kutató-mentő, valamint a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis ejtőernyős állományának az éves összevont kiképzését minden év márciusában Kecskeméten tartjuk. Sokan nem tudják, hogy Magyarország területe felett a kutatás és mentés kormányrendelet alapján állami feladat, vagyis az előbb említett alakulatok feladata. Minden nap és éjszaka, beleértve az ünnepnapokat is egy-egy helikopter áll készenlétben Szentkirályszabadján illetve Szolnokon, hogy a bajba jutott légijármüvek személyzetének azonnali segítséget nyújtson, függetlenül attól, hogy az állami vagy civil légijármü-e. A kutatás-mentés igen összetett feladat amibe beletartozik a müszaki mentés, az elsősegélynyújtás a balesetet szenvedett, kényszert szállt személyzet mentése akár a kabinból is.

Fotó:Temesvári PéterAzt mondtad, másodszor Kecskeméten…

Az első is nagyon hasznos volt. Természetesen az nagyon fontos, hogy egy vadász repülőtéren vagyunk, és a kutató-mentőnek az elsődleges feladata az, hogy a Magyar Honvédség légi jármüveinek segítsen. Szeretünk ide járni, nyugodt körülmények között tudunk dolgozni, csak erre koncentrálunk. Nincsen más hirtelen feladat, hogy gyere vissza, csináld ezt, vagy csináld azt! Nagyon jó a kaja, jó a szállás, jó a hangulat, ilyen körülmények között jó dolgozni, és látni a fejlődést. Nagyon pozitív visszajelzéseim is vannak mind a saját embereimtől, mind az alakulat vezetésétől Jól együtt tudunk müködni mindenkivel a repirányító szolgálatokkal és a repülést szervező pilótákkal. Pl tegnap és ma külső területre ugrottunk, ott volt elhelyezve a vészjeladó rádió. A földetérés után a kutató-mentők megkeresték az adót, aztán kerestek egy olyan területet, hogy le tudjon szállni a helikopter. Ez egy szituációs gyakorlat, olyan, mint egy majdnem valós helyzet. Itt jöhetnek be más elemek, amelyeket szintén gyakorolni kell, pl az egészségügyi ellátás, de ez már egy másik feladat.

Fotó:Temesvári Péter

Természetesen tantermi foglalkozásokat is tartunk, elővesszük és felfrissítünk mindent, tehát a kutatás-mentéssel kapcsolatos összes eljárást. Átvesszük a kutatás-mentéssel kapcsolatos technikai berendezéseket, eszközöket, ezeknek használatát, kezelését, alkalmazását. Tavaly volt olyan is, hogy átrepültek ide különböző típusok és megnéztük, hogy hol lehet bontani. Ilyenkor szoktuk az egyéb éves jogosításoknak az érvényesítését is végrehajtani, hosszabbítjuk az eszközök érvényességét is. Itt került sor tavaly az új amerikai FMS program keretében a kutató-mentőre biztosított segélyben, az új amerikai éjjel látó berendezés kipróbálására. Módszertani foglalkozást tartottunk, kipróbáltuk. Nagyon érdekes volt.

Fotó:Temesvári Péter

Éles helyzetben van-e gyakorlatotok?

Sajnos van, sokan itt vannak abból a csoportból, amelyek éles mentésben vettek részt, mint légi kutató-mentők a taszári események kapcsán. Biztos emlékszel, amikor éjszaka összeütközött a két repülőtérről felszállt két gép. Akkor, valós körülmények között jól vizsgázott a kutató-mentő szolgálat. Külön nehezítette akkor a mentést a lelki teher, amit a két pilóta halála okozott.

Fotó:Temesvári Péter Említetted az eszközöket…

Igen. Külföldön nagyon komoly fejlesztések folynak. Nemrégen bemutattak nekünk egy olyan jelzőberendezést, amit ha bekapcsolsz és xerox fényt ad. Tíz éves akkumulátor van benne, tíz évig üzemképes, ha éjszaka leszállsz vele, csak bekapcsolod és máris ad egy vizuális jelet. Remélem, tudjuk rendszeresíteni.

Előfordulhat vízből történő mentés Természetesen be vannak írva búvárfeladatok számunkra, de eddig nem voltunk igazán kiképezve. Tavaly ezen a téren is léptünk előre, külsős szervel alapfokú búvártanfolyamon vettünk részt. Nyílt vízi merülés is volt a tanfolyam része. Az idén már Szentesre megyünk 10-10 fővel, Szolnokról és Szentkirályszabadjáról. Így kutató mentők minden szükséges alapképességgel rendelkeznek.

A századik ugrás utánMi a hetirendetek?

Hétfőn kedden és szerdán helikopterből ugrunk, a fennmaradó napokon An-26.

Miért kell An-26-ból ugrani?

Én megjártam Amerikát, Kanadát , Belgiumot. Mindenhol engem az érdekelt, hogy a kutató-mentő hogyan müködik, milyen hatásfoka van. Nekem személy szerint nagyon tetszik a belgák rendszere. Ott helikopterrel történik a tengeri mentés. De a terület méretéhez igazodva repülőgépből is lehet kutatást és mentést végezni. A kutatást általában a civil szféra szokta végezni. Cessnákkal mérik be a vészrádiók jeleit, a polgáriak és a katonák nagyon együtt tudnak müködni, nyilván vannak speciális feladatok, de igénybe veszik a polgáriakat is. Én láttam C-130-asból mentést, a repülőgép, nagyobb sebessége miatt, gyorsabban megtalálta a baleset helyszínét, majd pontosan megjelölte a helyet a helikopterek számára, desszantot dobott ki, amelyben a segítségnyújtáshoz minden megtalálható volt, majd jött a helikopter és mindenkit felszedett.

További terveitek?

Az idén elkezdődött a repülőgépvezetők ejtőernyős és mentőeszközök szakkiképzése, elsősorban azoknak, akik Kanadába készülnek. Itt már módszerében bevezettük a túlélés stratégiáját. Először februárban hajtottunk végre ilyesmit, mint tantárgyat 3 óra keretében oktattuk, és olyan személyek tartották, akik már ilyen tanfolyamon már valahol külföldön részt vettek. Elmondták, mit kell tennie egy bajba jutott pilótának barátságtalan környezetben, hogy kell mozogni, a kutató-mentőt hogyan kell segíteni. A NATO-ban ez már régóta szorosan hozzátartozik a kiképzéshez, mi kénytelenek vagyunk nyugati szakirodalmakból ezt oktatni.

Volt-e valamilyen említésre méltó esemény az összevonás alatt?

Igen, a kecskemétiek közül Ádám Ilona szakaszvezető most hajtotta végre a századik ejtőernyős ugrását. Ez a mai világban nagyon komoly teljesítmény, hiszen Ica csak tavaly február 18-án ugrotta az elsőt. Azóta folyamatosan képzi magát a katonai és civil kiképzési tematikák szerint.

Neked hány ugrásod van?

6067, de Antalicz Jenő zászlósnak Szolnokon még ennél is több, 7961 van. Magyarországon jelenleg a legtöbb ugrással a már nyugdíjas Mészárovics György rendelkezik, aki már több mint 13000 ugrást teljesített.

Mondanál valami összefoglalót?

Mi ejtőernyős szakembereknek érezzük magunkat és nem csak a kupola formaugráshoz értünk, hanem sok minden máshoz. Az ejtőernyők kezeléséhez, tárolásához, a katapult rendszerekhez, fékernyőkhöz, NAZ készletekhez. Mi szeretjük a szakmánkat és müveljük is, ezért áldozunk is nem csak a hadseregben ugrunk, hanem a polgári életben is. Versenyeken veszünk részt, saját ernyővel rendelkező katonáink vannak, akik ezt a civil életben is használják. Jelen pillanatban 34 darab gyakorló ejtőernyővel rendelkezünk. Az állományunk 65-67 fő. De tudod mit, gyere fel velünk!

A tábor mérlege: 396 sikeres ugrás!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.