2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Csapásmérő erő

JETfly  |  2011-04-04 10:56:53

Az amerikai haditengerészet USS Harry S. Truman repülőgép-hordozója 2010. augusztus 18-án egy rendkívüli esemény miatt szerepelt a nemzetközi sajtóban. A hajón üzemelő VFA-37-es század egyik F/A-18C Hornet vadászbombázó pilótája felfedezett egy bajba jutott iráni hajót, amely kigyulladt és elsüllyedt. A rajta szolgáló nyolc tengerész mentőtutajon menekült, akiket a Truman fedélzetéről felszállt két SH-60F Sea Hawk helikopter mentett ki.

USS Harry S. Truman A Truman nyolc hónaposra tervezett bevetése 2010. május 21-én kezdődött, amikor elhagyta Norfolk kikötőjét. Először a Földközi-tengeren csatlakoztak a CSG-10-es harccsoporthoz és a francia haditengerészet R-91 Charles de Gaulle hordozójához. A közös müvelet során a két fél repülőgépei leszálltak egymás hajóin, a Truman fedélzetén vendégül látták a francia Rafale és E-2C Hawkeye gépeket, míg a CdG-n amerikai Hornetek szálltak le. Az interoperabilitás müködik a felek között, az egyik Rafale meghibásodott hajtómüvét a Trumanon cserélték ki. Az amerikai hajó repülőezredének (CVW-3-as) gépei később részt vettek Hyères-ben a francia haditengerészeti repülés születésének századik évfordulója alkalmából rendezett légi bemutatón is.

USS Harry S. Truman

Június 18-20-a között a CSG-10-es (Carrier Strike Group-10) a Trumannal az élen áthaladt a Szuezi-csatornán, majd a Vörös-tengerre érve átvette a körzet feletti felügyeletet. Ennek részeként a fedélzetről felszálló gépek bekapcsolódtak az Afganisztán feletti hadmüveletekbe június 29-étől, és leváltották az USS Dwight D. Eisenhowert (CVN-69-es), amelynek gépei 17 730 repült óra időtartamban 2970 bevetést teljesítettek az Enduring Freedom során.

A frissítés létfontosságú

USS Harry S. Truman A Truman fedélzete 2006 óta jelentősen változott. Akkor még üzemben álltak az F-14-es Tomcatek, amelyeket a 40%-kal alacsonyabb üzemköltségü Super Hor­netek váltottak fel. Az S-3-as Viking ugyancsak nem tudta elkerülni a költségcsökkentési fünyírót, így 2009-től már ez sem állt szolgálatban. Ez szük­ségszerü lépés volt a CVW-3-as parancsnoka, James "Spock" Bynum szerint, aki létfontosságúnak ítélte a stratégiai és gazdaságossági feltételek változásához igazítani a tengerészet müködését.

Több típus változatlanul nélkülözhetetlen az aktív szolgálatban, ezek közül az egyik a régi C-2A Grey­hound, amely a parti bázisok és a hajó közötti szállítási feladatokat látja el. A COD (Carrier On Board Delivery) gépeket annak idején 10 ezer repült óra és 15 ezer hajófedélzeti leszállás elviselésére tervezték, ezeket a korlátokat már több gép is túllépte. Erre azonban csak a SLEP (Service Life Extension Program) végrehajtását követően kerülhet sor, ezen egyelőre 36 példány esik át. Ez strukturális megerősítésekkel, teljesen új kábelrendszerek beépítésével és a pilótafülke müszerfalának korszerüsítésével, képernyős kijelzők alkalmazásba vételével jár. Ugyancsak megkapják a legmodernebb navigációs eszközöket, mint például a GPS-t vagy a TCAS-t, amely az összeütközés veszélyét csökkenti. Az első modernizált C-2A 2005-ben készült el, az utolsót 2011-ben veheti át a haditengerészet. Az átalakítás külső jele, hogy a gépek Allison T56-A-425-ös hajtómüvei már az NP2000-es nyolcágú légcsavarokat forgatják. Az élettartam-növelés igencsak alapos munkát jelentett, hiszen a gépek akár 2027-ig szolgálatban maradhatnak, és még 36 ezer leszállást végezhetnek, és 15 ezer órát repülhetnek.

USS Harry S. Truman A másik nélkülözhetetlen típus az E-2C Hawkeye, amelynek legújabb változatából 26 üzemel. Az első Hawkeye 2000-est, vagy ahogy rövidítve említik, HE-2K-t 2001-ben vették át, az utolsót 2009-ben. Ezek a már említett korszerü eszközök mellett megkapták a SATCOM müholdas kommunikációs rendszert, a JTIDS nagy kapacitású adatátviteli berendezést és még egy sor egyéb ma már nélkülözhetetlen elektronikus eszközt. Ugyanazt a nyolcágú légcsavart használják, mint a C-2-esek, de mindezek csak az első lépést jelentették egy sokkal nagyobb szabású korszerüsítés előtt. Gary Pratt hadnagy pilóta teljesen elégedett a Hawkeye 2000-es képességeivel, de szerinte az igazi előrelépést majd az E-2D Advanced Hawkeye jelenti. Ennek új AN/APY-9-es radarja már horizonton túli üzemmóddal is rendelkezik egészen 300 tengeri mérföldig, és nagyobb valószínüséggel deríti fel az egészen kis méretü, alacsonyan közeledő légi célokat. Emellett 200 tengeri mérföldön belül a vízfelszíni objektumokat is detektálja természetesen körkörösen, hiszen 360 fokos a látószöge. A gép fedélzetén integrált új STAP (Space Time Adap­tive Processing) rendszer csökkenti az elektromágneses interferenciát, valamint a felszínről visszaverődő nem kívánt jelek és az ellenséges elektronikai zavarás hatását.

E-2C HawkeyeA gépek gyártója, a Northrop Grumman 2007 júliusában kapott 408 millió dolláros megbízást a fejlesztésre és az első szériagép legyártására, amelyet 2010. augusztus 2-án átadott a US Navy számára. Az E-2D Norfolkba került, ahol megkezdődött a személyi állomány átképzése. A teljes ütemü sorozatgyártás 2013-ban kezdődik, és 75 példányra szól. A csapatszolgálatba állásra azonban még azt követően is várni kell, arra csak 2014 októberétől kerülhet sor.

A harmadik nélkülözhetetlen típus a már ugyancsak öreg Grumman EA-6B Prowler, amely az elektronikai harc megvívására szolgál. Aktív zavarás mellett "radargyilkos" rakétákkal harcolnak az ellenséges légvédelem ellen, de van egy újabb feladatuk is, Irakban és Afganisztánban az IED-k (improvizált robbanóeszközök) használatát teszik lehetetlenné, ezek többségét ugyanis távvezérléssel, rádiótelefonokkal hozzák müködésbe. A Prowlerek leváltása már megkezdődött, de lassan halad, az új EA-18G Growlerek elterjedéséig a korszerüsített EA-6B-k képességeire szükség van. Természetesen ezek a gépek is átestek a többfázisú modernizáción, az ICAP III-as program során új képernyős kijelzőket építettek be, kibővítették az ALQ-99-es zavarórendszer kapacitását, a gépek megkapták a MIDS/Link 16-os adatátviteli rendszert. Az első átalakított Prowler 2006-ban került a VAQ-139-es századhoz, a többivel együtt egészen 2015-ig maradnak üzemben többek között a Truman fedélzetén is.

USS Harry S. Truman 30 percre az afgán légtértől

A haditengerészet harci gépeinek előnye, hogy olyan területeken is képes kellő számú bevetést generálni, amely a hagyományos repülőterekről nehezen érhető el. Ezenfelül gyorsan rendelkezésre állhat a kellő méretü erő, az Arab-tengerről fél óra alatt elérhető az afgán légtér, ahol a hajófedélzeti gépek többek között CAS, vagyis közvetlen légi támogató bevetéseket hajtanak végre, azaz a földön harcoló alakulatoknak nyújtanak segítséget. A csapásmérő gépek mellett komoly feladat hárul a többi kategóriára is, a már említett elektronikai hadviselés és a légtérellenőrzés terén. A különböző haderőnemek katonái közötti kommunikáció alapjainak megteremtése volt annak idején a legnehezebb feladat. A hadsereg, a légierő, a tengerészet más típusú rádiókat, más frekvenciasávokat használt, ezek egységesítése sehol sem ment simán. USS Harry S. Truman Ugyancsak egységesíteni kellett a felderítési adatok kiértékelési rendszerét, ebben nagy segítséget nyújtott a digitális technika, az új AN/ASQ-228 ATFLIR, a SHARP konténerek és a ROVER rendszer (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) soha nem látott módon növelte a hatékonyságot a földi egységek és a repülőgépek közötti adatcserével.

A Super Hornet vadászbombázók

mindezeket a rendszereket rutin­sze­rüen használják, a típus további előnye, hogy szükség esetén még légi utántöltőként is müködhet, ez nem egy esetben létfontosságú segítség a bevetésről visszatérő gépek számára. A VFA-32-es század pilótái, köztük a számunkra érdekes információkat tartogató Jason Heath hadnagy már használja a JHMCS sisakdisplay-rendszert is. Beszámolója szerint a csúcstechnológiás eszköz nagymértékben javítja a pilóták helyzetfelismerő képességét, harc vagy célkutatás közben nem kell a müszereket, de még a HUD-ot sem figyelni, mivel minden szükséges adat állandóan a szeme előtt látható. A már felderített cél megjelölése a különböző fegyvertípusok számára ugyancsak leegyszerüsödött, elég arra "ránézni", és egy gombnyomást követően már meg is pecsételődött annak sorsa.

F/A-18E Super Hornet

A Truman fedélzetén a Super Hornetek mellett még üzemelnek a régebbi F/A-18-as változatok is, ezek pilótái a közeljövőben kapják meg a munkájukat nagymértékben megkönnyítő JHMCS-t. Látogatásunk idején a fedélzeten volt a tengerészgyalogság VMFA-312-es százada is, a "bőrnyakúak" pilótaállománya is rendszeresen kap lehetőséget a hajófedélzeti üzem gyakorlására vagy mint most, a fedélzetről történő éles bevetésekre. Ők ugyancsak közvetlen légi támogató feladatokat teljesítenek a legtöbbször, de sor kerül néha a hajócsoport körüli vizek ellenőrzésére. Az Afganisztán feletti repülés a nagy sebességü típusok számára nem olyan veszélyes, mint az alacsonyan dolgozó helikopterekre. Egy új veszélyforrással azonban egyre nagyobb mértékben kell számolni, a gombamód elszaporodott pilóta nélküli repülőeszközök (UAV) közepes magasságban is sokszor repülnek, és megnőtt az összeütközés valószínüsége.

F/A-18E Super Hornet

A Truman mellett a harccsoport másik fő hajóegysége az USS Peleliu (LHA-5-ös) volt, amelynek fedélzetén helikopterek üzemelnek. A 19 gép között megtalálható a nagy kapacitású CH-53E Super Stallion és a közepes CH-46E Sea Knight, amelyek azonban nem csak a harci feladatokat támogatják. A Pakisztánban bekövetkezett hatalmas árvíz idején a helikopterek humanitárius segítséget nyújtottak a bajba jutott lakosságnak.

USS Harry S. Truman

Az elsődleges cél azonban az afganisztáni tálibok elleni harc, a fedélzeti gépek naponta 60 bevetést repülnek átlagosan, ez a tempó szükség esetén a duplájára növelhető.

EA-6B Prowler

2010 júliusában, amikor a Truman és az Eisenhower egyszerre volt a Hormuzi-szoros közelében, megnőtt a feszültség a térségben, hiszen Irán fenyegetésnek értékelte a jelentős katonai erőt. Az azonban nem a vitatott nukleáris politikát folytató perzsa államnak szólt, hanem inkább a nemzetközi hajózás biztonságát szolgálta, hiszen Afrika közelében akkoriban mindennaposak voltak a kereskedelmi hajók elleni kalóztámadások. A Truman nem véletlenül kötött ki szeptemberben az Emírségekben, közelebb ahhoz a területhez, ahol a kalózok is előfordulnak.

USS Harry S. Truman

Az itt végzett bevetésekkel együtt októberig a Truman repülőegysége 11 ezer órát töltött a levegőben, miközben 3500 bevetést teljesített legnagyobbrészt az Enduring Freedom támogatására.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.