2017. 05. 01. hétfő
Fülöp, Jakab
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éles lövészeten a kecskeméti pilóták

JETfly  |  2003-03-21 08:11:00

A vadászpilóták felkészültségének fontos eleme, milyen készsége van a felderített földi cél befogására, megsemmisítésére. A magyar hajózók kiképzésében fontos helyen szerepel a lövészet egy dunántúli lőtéren gépágyúval és nem-irányított rakétával. Márciusban idén először repülték ezt a feladatot a kijelölt kecskeméti pilóták.

Az éves kiképzés során legalább kétszer teljesít egy ilyen jellegü feladatot egy-egy pilóta. Az ezred kötelékébe tartozó két típus, az L-39 Albatrosz és MiG-29 Fulcrum repülőgépvezetőinek különböző típusú feladatot kell végrehajtani.

Az Albatrosz pilóták, mivel nem rendelkeznek fegyverzettel, csak fotógéppuskával hajtják végre feladatukat. A lőtér megközelítése 800 és 1000 méter közötti magasságon történik. A lőtér közelében 1200 méterre emelkedik a repülő, majd 30° zuhanással közelíti meg a célpontot. A kijelölt célra, ami általában egy fehérre festett roncs harcjármü, 1200 méter távolságból „lő” a repülőgép vezető, a gép ekkor kb. 500 méteren 600-700 km/h-s sebességgel repül. A fotógéppuska a célzó berendezésen megjelenő képet örökíti meg.

Az értékelést ezek a képek alapján végzik lehetőség szerint repülés után, valamint a következő lőtéri feladat előtti eligazításon. A megközelítést, a célzást valamint a „támadott” terület elhagyását előtte kiképzési repülés keretében gyakorolják, adott célpontra. Kecskeméten erre a célra egy kiszolgált Il-28-as bombázó szolgál a repülőtér északi részén a kifutópálya mellett.

A MiG-29-es vadászok feladata összetettebb. Ők évente kétszer gépágyúval és UB blokkból indított 80 mm-es nem irányított rakétával gyakorolnak. A napokban megrendezett lövészet első napján a nem-irányított rakétáké volt a főszerep. Az aznap repülő négy pilóta gépére két-két rakéta került a B-8-as blokkba.

A feladat végrehajtása során hasonló manővert repülnek, mint az Albatroszos kollégák, a különbség a gép paramétereihez igazodó sebességben, magasságban van. A lőtéren egy alkalommal négy rácsapást végeznek a hajózók. Az elsőnél a cél vizuális felderítése és fotógépuskás lövészete történik. A második és harmadik rácsapásnál függesztményenként egy-egy rakéta indítása. A negyedik kör a biztonsági tartalék, ilyenkor indítják el a fent maradt rakétákat majd a feladat végeztével, visszatérnek a bázis repülőtérre.

A lőtér megközelítése és a visszatérés a repülőtérre előzetesen egyeztetett útvonal alapján történik, adott magasságon, adott sebességgel. A Fulcrum pilóták egy feladatot általában 45-50 perc alatt hajtottak végre.A leszállás után az elkülönített biztonságos zónában ürítik ki a blokkot majd a repülőgép teljes felkészítése után, fegyverezik fel ismét.

A sikeresen végrehajtott rakétás lövészet után másnap a gépágyú lövészet következett. A repülőgép felkészítése a gépágyú tárazásával kezdődik. Az elkülönített zónában 10-15 lőszerrel fegyverzik fel a gépet. A technikai felkészítés, (üzemanyag-, levegőtöltés stb.) azután következik, majd felszállás és a kitüzött feladat végrehajtása.

A gyakorlat elemei hasonlóak az előző napihoz. Most is négy rácsapás történik. Az első fotógépuskával, a második-harmadik egy-egy rövid sorozat éles lőszerrel, a negyedik a biztonsági rárepülés, majd a teljesítés után irány haza.

Mind ahogy a feladat, így az értékelés is bonyolultabb a MiG-29-eseknél. Az elsődleges kiértékelés a fotógépuska képei alapján történik. Ez a kamera másodpercenként kilenc felvételt készít normál fekete-fehér filmre. Az előhívott képek alapján értékelik a lövészet eredményességét. A fő értékelést a lőtéren tartózkodó repülésvezető adja. Ő értékeli a pilóta munkáját, melyik fegyverzettel, hogyan teljesítette a kitüzött feladatot.

A géppuskától bekormolódott visszaérkező Fulcrumokat a müszaki csapat veszi gondoskodó szárnyai alá, hogy felkészítsék a következő feladat végrehajtására.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 28., 09:57
Minden tartály tele volt kerozinnal, Törökországot el kellett volna kerülni?
2017. 04. 27., 11:57

MosonShow 2017

Videó a 2017-es mosonmagyaróvári makettkiállításról.
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.

  Legfrissebbek most

A napokban megérkezett Izraelbe (a Nevatim légibázisra) a soron következő 3 F-35A Lighting II (Adir) típusú ötödik generációs vadászrepülőgép – írja a Lockheed Martin.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban, a Nigériai Légierő megalakulásának 53. évfordulóján, 2017. április 22-én, a Makurdi légibázison tartott ünnepségen hivatalosan is hadrendbe állt az első 2 Mi-35M típusú harci helikopter.