2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Éles lövészeten a kecskeméti pilóták

JETfly  |  2003-03-21 08:11:00

A vadászpilóták felkészültségének fontos eleme, milyen készsége van a felderített földi cél befogására, megsemmisítésére. A magyar hajózók kiképzésében fontos helyen szerepel a lövészet egy dunántúli lőtéren gépágyúval és nem-irányított rakétával. Márciusban idén először repülték ezt a feladatot a kijelölt kecskeméti pilóták.

Az éves kiképzés során legalább kétszer teljesít egy ilyen jellegü feladatot egy-egy pilóta. Az ezred kötelékébe tartozó két típus, az L-39 Albatrosz és MiG-29 Fulcrum repülőgépvezetőinek különböző típusú feladatot kell végrehajtani.

Az Albatrosz pilóták, mivel nem rendelkeznek fegyverzettel, csak fotógéppuskával hajtják végre feladatukat. A lőtér megközelítése 800 és 1000 méter közötti magasságon történik. A lőtér közelében 1200 méterre emelkedik a repülő, majd 30° zuhanással közelíti meg a célpontot. A kijelölt célra, ami általában egy fehérre festett roncs harcjármü, 1200 méter távolságból „lő” a repülőgép vezető, a gép ekkor kb. 500 méteren 600-700 km/h-s sebességgel repül. A fotógéppuska a célzó berendezésen megjelenő képet örökíti meg.

Az értékelést ezek a képek alapján végzik lehetőség szerint repülés után, valamint a következő lőtéri feladat előtti eligazításon. A megközelítést, a célzást valamint a „támadott” terület elhagyását előtte kiképzési repülés keretében gyakorolják, adott célpontra. Kecskeméten erre a célra egy kiszolgált Il-28-as bombázó szolgál a repülőtér északi részén a kifutópálya mellett.

A MiG-29-es vadászok feladata összetettebb. Ők évente kétszer gépágyúval és UB blokkból indított 80 mm-es nem irányított rakétával gyakorolnak. A napokban megrendezett lövészet első napján a nem-irányított rakétáké volt a főszerep. Az aznap repülő négy pilóta gépére két-két rakéta került a B-8-as blokkba.

A feladat végrehajtása során hasonló manővert repülnek, mint az Albatroszos kollégák, a különbség a gép paramétereihez igazodó sebességben, magasságban van. A lőtéren egy alkalommal négy rácsapást végeznek a hajózók. Az elsőnél a cél vizuális felderítése és fotógépuskás lövészete történik. A második és harmadik rácsapásnál függesztményenként egy-egy rakéta indítása. A negyedik kör a biztonsági tartalék, ilyenkor indítják el a fent maradt rakétákat majd a feladat végeztével, visszatérnek a bázis repülőtérre.

A lőtér megközelítése és a visszatérés a repülőtérre előzetesen egyeztetett útvonal alapján történik, adott magasságon, adott sebességgel. A Fulcrum pilóták egy feladatot általában 45-50 perc alatt hajtottak végre.A leszállás után az elkülönített biztonságos zónában ürítik ki a blokkot majd a repülőgép teljes felkészítése után, fegyverezik fel ismét.

A sikeresen végrehajtott rakétás lövészet után másnap a gépágyú lövészet következett. A repülőgép felkészítése a gépágyú tárazásával kezdődik. Az elkülönített zónában 10-15 lőszerrel fegyverzik fel a gépet. A technikai felkészítés, (üzemanyag-, levegőtöltés stb.) azután következik, majd felszállás és a kitüzött feladat végrehajtása.

A gyakorlat elemei hasonlóak az előző napihoz. Most is négy rácsapás történik. Az első fotógépuskával, a második-harmadik egy-egy rövid sorozat éles lőszerrel, a negyedik a biztonsági rárepülés, majd a teljesítés után irány haza.

Mind ahogy a feladat, így az értékelés is bonyolultabb a MiG-29-eseknél. Az elsődleges kiértékelés a fotógépuska képei alapján történik. Ez a kamera másodpercenként kilenc felvételt készít normál fekete-fehér filmre. Az előhívott képek alapján értékelik a lövészet eredményességét. A fő értékelést a lőtéren tartózkodó repülésvezető adja. Ő értékeli a pilóta munkáját, melyik fegyverzettel, hogyan teljesítette a kitüzött feladatot.

A géppuskától bekormolódott visszaérkező Fulcrumokat a müszaki csapat veszi gondoskodó szárnyai alá, hogy felkészítsék a következő feladat végrehajtására.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.