2017. 06. 28. szerda
Irén, Levente
: 309 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Átvizsgálják a USAF F-16-osait

JETfly  |  2010-12-10 12:59:47

Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének vezetése tíz évvel ezelőtt még úgy gondolta, hogy évtizedünkre a USAF arzenáljának két fő talpköve, a Lockheed Martin két 5. generációs vadászbombázója, az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II lesznek, és rövid úton kiszorítják az első vonalból az F-15 és F-16 típusokat. Ez az álom azonban szertefoszlott, mikor a Raptor megrendelés-állományát 187-re csökkentették, és kiderült, hogy a JSF sem lesz olyan olcsó, mint gondolták, ráadásul rengeteget késik is.

Így tehát több olyan modernizációs program is elkezdődött az USA-ban, melyekről korábban álmodni sem mertek. Az egyik ilyen például az a 900 millió dolláros szerződés, melyet a Raytheon vállalattal kötöttek, és melynek során 176 Boeing F-15C Eagle kap APG-63(V)3 aktív fázisvezérelt fedélzeti lokátort. De ugyanitt említhető az F-16-flotta hasonló modernizációs programja, melyért a Raytheon és a Northrop Grumman verseng, előbbi a RACR, utóbbi a SABR AESA-radarokkal. Azonban, mint azt mindenki tudja, egy repülőgépet nem elég belülről továbbfejleszteni, sárkányszerkezetének élettartama egyszer véget ér.

Éppen ezért a USAF vezetése kiadta az ukázt: meg kell vizsgálni, hogy az F-16-flotta szerkezetileg milyen szinten áll, és milyen mértékü strukturális megerősítésre van szükség ahhoz, hogy meg lehessen hosszabbítani az élettartamukat! A munkát természetesen a Lockheed Martin végzi majd, ehhez egy Block 50-es verziójú Fighting Falcont kaptak a légierő állományából. A program három évig tart majd, ezen idő alatt a gépet többféle fáradási tesztnek vetik majd alá, földön és levegőben egyaránt. Az intenzív igénybevételnek köszönhetően a cég szerint az F-16-os sárkánya akkora terhelést kap majd, mintha 24 000 órát töltött volna a levegőben.

A USAF az elkövetkező 15 évben a jelenlegi leltárjelentések szerint a kívánt harci repülőgép-mennyiségnél 10%-kal kevesebbet lesz csak képes felvonultatni, köszönhetően a költségcsökkentéseknek. Éppen ezért a felső vezetés nagyon-nagyon komolyan fontolgatja, hogy körülbelül 300 F-16-os élettartamát növelik meg, mégpedig egészen elképesztő módon: 12 000 repült órára szeretnék kitolni, ami 50%-os növekedést jelent. Ehhez viszont az is kell, hogy a még szolgálatban álló, kicsit több mint 1130 különféle változatú Fighting Falcon állapotát pontosan felmérjék.

Bill McHenry, az F-16-program üzletfejlesztési igazgatója szerint a USAF azon álma, mely szerint rövid időn belül számüzi állományából a 4. generációs vadászbombázókat, mára már teljességgel valószínütlennek minősül.

’Csak egy nagyon-nagyon hosszú folyamat végén érhetünk majd el oda, hogy csak 5. generációs harcigépek alkossák az állományt.’ – mondta. ’Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a jelenlegi elsővonalas típusok még évekig megőrizzék fejlettségüket.’

Mint azt McHenry is megerősítette, már évek óta látható volt, hogy valamilyen módon ki kell tölteni azt az ürt, ami a kiöregedő 4. generációs típusok és a szolgálatban még nem, vagy csak alacsony számban álló 5. generációsok között keletkezik majd. Ugyebár az nyilvánvaló volt, hogy új gyártású F-16 és F-15 repülőgépek vásárlására nincs esély, így csak a nagyfokú modernizáció maradt. Ez a becslések szerint 80-85%-kal lesz olcsóbb, bár az ár attól is függ, hogy milyen mértékü külső és belső modifikációkra van szükség.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.