2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Átvizsgálják a USAF F-16-osait

JETfly  |  2010-12-10 12:59:47

Az Amerikai Egyesült Államok Légierejének vezetése tíz évvel ezelőtt még úgy gondolta, hogy évtizedünkre a USAF arzenáljának két fő talpköve, a Lockheed Martin két 5. generációs vadászbombázója, az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II lesznek, és rövid úton kiszorítják az első vonalból az F-15 és F-16 típusokat. Ez az álom azonban szertefoszlott, mikor a Raptor megrendelés-állományát 187-re csökkentették, és kiderült, hogy a JSF sem lesz olyan olcsó, mint gondolták, ráadásul rengeteget késik is.

Így tehát több olyan modernizációs program is elkezdődött az USA-ban, melyekről korábban álmodni sem mertek. Az egyik ilyen például az a 900 millió dolláros szerződés, melyet a Raytheon vállalattal kötöttek, és melynek során 176 Boeing F-15C Eagle kap APG-63(V)3 aktív fázisvezérelt fedélzeti lokátort. De ugyanitt említhető az F-16-flotta hasonló modernizációs programja, melyért a Raytheon és a Northrop Grumman verseng, előbbi a RACR, utóbbi a SABR AESA-radarokkal. Azonban, mint azt mindenki tudja, egy repülőgépet nem elég belülről továbbfejleszteni, sárkányszerkezetének élettartama egyszer véget ér.

Éppen ezért a USAF vezetése kiadta az ukázt: meg kell vizsgálni, hogy az F-16-flotta szerkezetileg milyen szinten áll, és milyen mértékü strukturális megerősítésre van szükség ahhoz, hogy meg lehessen hosszabbítani az élettartamukat! A munkát természetesen a Lockheed Martin végzi majd, ehhez egy Block 50-es verziójú Fighting Falcont kaptak a légierő állományából. A program három évig tart majd, ezen idő alatt a gépet többféle fáradási tesztnek vetik majd alá, földön és levegőben egyaránt. Az intenzív igénybevételnek köszönhetően a cég szerint az F-16-os sárkánya akkora terhelést kap majd, mintha 24 000 órát töltött volna a levegőben.

A USAF az elkövetkező 15 évben a jelenlegi leltárjelentések szerint a kívánt harci repülőgép-mennyiségnél 10%-kal kevesebbet lesz csak képes felvonultatni, köszönhetően a költségcsökkentéseknek. Éppen ezért a felső vezetés nagyon-nagyon komolyan fontolgatja, hogy körülbelül 300 F-16-os élettartamát növelik meg, mégpedig egészen elképesztő módon: 12 000 repült órára szeretnék kitolni, ami 50%-os növekedést jelent. Ehhez viszont az is kell, hogy a még szolgálatban álló, kicsit több mint 1130 különféle változatú Fighting Falcon állapotát pontosan felmérjék.

Bill McHenry, az F-16-program üzletfejlesztési igazgatója szerint a USAF azon álma, mely szerint rövid időn belül számüzi állományából a 4. generációs vadászbombázókat, mára már teljességgel valószínütlennek minősül.

’Csak egy nagyon-nagyon hosszú folyamat végén érhetünk majd el oda, hogy csak 5. generációs harcigépek alkossák az állományt.’ – mondta. ’Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a jelenlegi elsővonalas típusok még évekig megőrizzék fejlettségüket.’

Mint azt McHenry is megerősítette, már évek óta látható volt, hogy valamilyen módon ki kell tölteni azt az ürt, ami a kiöregedő 4. generációs típusok és a szolgálatban még nem, vagy csak alacsony számban álló 5. generációsok között keletkezik majd. Ugyebár az nyilvánvaló volt, hogy új gyártású F-16 és F-15 repülőgépek vásárlására nincs esély, így csak a nagyfokú modernizáció maradt. Ez a becslések szerint 80-85%-kal lesz olcsóbb, bár az ár attól is függ, hogy milyen mértékü külső és belső modifikációkra van szükség.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.