2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

JETfly  |  2010-12-10 09:56:06

2010. december 7-e szomorú dátum azok számára, akik elhivatottan, szakmai hozzáértésük maximumát nyújtva üzemeltették a Magyar Légierő elmúlt 17 évének meghatározó típusát és azon rajongók számára, kiknek a MiG-29 volt az igazi vadászrepülő. Ezen a napon az utolsó kiképzési repülést hajtotta végre a Dongó század, és utoljára láttunk MiG-29 köteléket magyar felségjellel a kecskeméti légtérben. A típus búcsúzott és elköszönt, de mit is jelentett a Fulcrum a bázisnak?

A MiG-29-esek rendszeresítése és a kecskeméti repülőtérre történő telepítése hosszú távon biztosította és befolyásolta a bázis jövőjét és müködését. A típusnak köszönhetjük a bázis infrastruktúrájának jelentős fejlesztését (A1-s hangár, fedett állóhelyek, hajtómüvező hely, új központi zóna, új navigációs eszközök, stb.), a légierő harcértékének 90-es évekbeli jelentős növekedését.

\

A típussal külföldi repülőnapokon elért eredmények alapozták meg légierőnk és a honvédség hírnevét. A NATO csatlakozást követően szinte valamennyi szövetséges légierő velünk akart gyakorlatozni és közös kiképzési repülést folytatni, kipróbálni magukat a típussal és a hajózó állományunkkal szemben. A listán olyan meghatározó és legendás gépek szerepelnek, mint például az F-14, F-15, F-16, F-18, Mirage-2000, Rafale, Harrier, MC-130H. Ezekhez a repülésekhez számtalan élmény és történet kapcsolódik. Légi győzelmek, merész manőverek és olyan hibák, melyet csak a MiG-29 tudott megbocsátani. Emlékszünk még megtépázott mogyoróbokorra és a bütykös hattyúra. Ezt természetesen csak azok értik, akik a típussal éltek és éltették.

Elbúcsúztak a magyar Mig 29-esekÉltettük a típust, de sajnos van, akinek az életét vette. Rácz Zsolt barátunk a MiG-29-essel hajtotta végre utolsó felszállását. Halálát nehezen dolgoztuk fel, de a gép és az emberek tették a dolgukat. Helytálltak a dél-szláv válság idején, bizonyítottak a NATO csatlakozás során, mikor is a kecskeméti állomány volt a pozitív példa. Folyamatosan biztosították a Fegyveres Légvédelmi Készenléti szolgálatot, melynek során bajba jutott gépszemélyzeteknek nyújtottak segítséget, illetve légtérsértőket kényszeríttettek leszállásra, vagy kísértek ki szoros felügyelet alatt a Magyar Köztársaság légteréből. 2001. szeptember 11-et követően a „Kétfarkúval” biztosítottunk kiemelt nemzetközi és hazai rendezvényeket, eseményeket. Biztonságot nyújtottunk.

Ezek a feladatok most már egy új típusra és állományára hárulnak, de ne feledjük, hogy a Gripent repülő állomány jelentős része szintén a MiG-29-esen nőtt fel és vált vadászpilótává. December 07-én a típus végleg átadta a stafétabotot. Érdemei elévülhetetlenek, feledhetetlenek és az utolsó repüléssel a legenda nem halt meg - tovább él azokban, akiknek köszönhetően megszületett.

Köszönet mindenkinek, aki a típust repülte, irányította, célra vezette, javította, üzemeltette, kiszolgálta!

Elköszönő, ünnepi kiképzési repülését hajtotta végre a MiG-29-es vadászrepülőgép 2010. december 7-én a repülőbázison. A bázis állománya, repülőgépvezetők, müszakiak, irányítók, biztosítók együtt búcsúztak a MiG-29-es vadászrepülőgépektől. A délelőtt folyamán többször szálltak fel a betonról a legendás Nagyvasak, hogy kötelék gyakorlatokat hajtsanak végre. A kiképzési repülésen Pintér Zoltán vezérőrnagy úr, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnöke (pk.h) és Zsámboki Tibor ezredes, a bázis megbízott parancsnoka is részt vettek. A közös kötelékrepülési feladat során az általuk vezetett négygépes kötelék elbúcsúzott a szolnoki kollégáktól egy tisztelgő áthúzással.

\

Az utolsó leszállás után Takács Géza alezredes, a Dongó század századparancsnoka jelentett Pintér Zoltán vezérőrnagy úrnak, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság Légierő Haderőnem Főnökének (pk.h) a feladat végrehajtásáról.

A jelentést követően Zsámboki Tibor ezredes mondott ünnepi búcsú beszédet, ahol megemlékezett a múlt kiemelkedő eseményeiről, a hajózók és müszakiak fáradhatatlan munkájáról és megköszönte mindenkinek az eddigi közös munkát a MiG-29-es típuson.

Zsámboki Tibor ezredes ezen feladat teljesítése közben érte el a 2500. repült óráját, amit különböző sugárhajtású vadászrepülőgépeken teljesített. Ennek alkalmából emléktárgyat kapott a bázis teljes állományától.

Berec Zoltán ezredes

Fotók: Gyurákovics László

Galéria: Vége, ennyi volt…(A MiG-29 és üzemeltetőik emlékére)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.