2017. 06. 28. szerda
Irén, Levente
: 310 Ft   : 273 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Izrael kiképzőgépeket bérel

JETfly  |  2010-08-31 10:43:25

Az Izraeli Önvédelmi Erők (IDF) létezésének közel fél évszázada során mindig is a minőségi fölényre törekedett ellenfeleivel szemben. Ez azonban rengeteg pénzbe került és kerül ma is, főleg, ha olyan egyébként is pénzfaló haderőnemről beszélünk, mint a légierő, jelen esetben az Izraeli Légi- és Űrerők (IASF). Most, mikor a gazdasági válság hatásai elérnek szépen lassan mindenhová, a Közel-Kelet legerősebb légierejének is szorosabbra kell húznia a derékszíjat.

Ez pedig megnyilvánul a szervezet müködésének minden területén, alul és fölül egyaránt. Annak ellenére, hogy a méregdrága F-35 Lightning II rendszeresítésre kerül, még nem biztos, hogy olyan rózsás anyagi helyzetben lenne az IASF. A flotta pedig kérlelhetetlenül öregszik, az üzemidejük végét járó repülőgépek cseréjéről pedig gondoskodni kell. Izraelben az egyik legfontosabb most a haladó, sugárhajtású katonai kiképző repülőgépek beszerzése. Ezt a kategóriát jelenleg a TA-4-J/H Skyhawk tölti be.

Azonban a helyiek által ’Ayit’ (Sólyom) néven rendszeresített típus első példányai 1967-ben kerültek a zsidó államba az Egyesült Államoktól kapott katonai segély első tagjaiként. Azóta részt vettek az 1973-as és 1982-es háborúkban is, mikor pedig kivonták őket az első vonalból, kiképzőgépként repültek tovább. Mára azonban végleg lejárt az idejük, még a folyamatos modernizálások és a kiváló karbantartás mellett sem maradhatnak huzamosabb ideig szolgálatban. Ez a helyzet állt elő az egyel alacsonyabb kategóriában is, ott a Fouga Magistert váltotta a Beechraft T-6 Texan II.A TA-4 helyére két komoly pályázó van, a dél-koreai KAI T-50 Golden Eagle és az olasz Aermacchi M-346. Előbbi még csak hazai pályán repül, utóbbi viszont már bezsebelt egy szingapúri megrendelést. Képességeiket tekintve nincs sok különbség közöttük, mindkettő a legfejlettebb megoldásokat alkalmazza a fedélzeti elektronika terén, kiválóan megfelelnek a 4+, 4++ és 5. generációkra való kiképzésre.

Az olaszok jelentős lobbizást folytatnak termékük mellett politikai téren is, Silvio Berlusconi miniszterelnök izraeli kollégájával, Benjámin Netanjahuval is találkozott annak érdekében, hogy meggyőzze róla: a talján típus mutatna a legjobban Dávid-csillagos szerelésben. Természetesen a dél-koreaiak is nyomultak, több izraeli pilóta is elutazott Ázsiába, hogy kipróbálja a Golden Eagle képességeit. További adu lehet a kezükben, hogy a T-50 fejlesztéséből az amerikai Lockheed Martin is benne volt egy nagy lapáttal, így ők is bedobhatják a kapcsolataikat, ha arról van szó.

 

T-50 Golden Eagle

Ami pedig a költségcsökkentéseket illeti, nos, úgy néz ki, hogy a TA-4 váltótípusát nem az IASF fogja megvenni. Ugyanis a légierő vezetősége megegyezett két hazai repülőgép-ipari vállalattal (Israeli Aircraft Industries és Elbit Systems), hogy ők veszik meg és üzemeltetik majd a repülőgépeket, a fegyveres erők pedig utólag kifizetik nekik a repült órák díját, de fennáll a lehetősége, hogy magukat a kiképzőket is átveszik, amint lesz rá keret. Így jelentős összegeket takaríthatnak meg, amire nagy szükségük van mostanság, mivel csökkent a költségvetésük.

 

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.