2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 271 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés az ég katonái előtt

JETfly  |  2010-08-16 11:41:39

Augusztus tizenötödike, Nagyboldogasszony napjának ünnepe, egyben a Repülők Napja is. Ennek tiszteletére gyűltek össze pénteken, Veszprémben, az ország minden tájáról a veterán katonák, és tartottak megemlékezést a magyar repülés történetének 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényen részt vett Benkő Tibor altábornagy, HM Honvéd Vezérkar főnöke is.

A rendezvényen megjelent vendégeket Gödri Dezső nyugállományú alezredes, a Veszprém Megyei Veterán Repülők Szervezetének ügyvezető elnöke köszöntötte, majd Kositzky Attila nyugállományú altábornagy tartotta meg megemlékező előadását.

Kositzky Attila a bevezetőjében elmondta: a magyar repülés története egészen pontosan 1910. július 22-én kezdődött, amikor Petróczy István százados, Leopold Schmidt professzor, vizsgabiztos előtt letette a „repülési pilótavizsgát”. Az ezt követő évtizedben Petróczy százados rendkívül nagy tapasztalatot szerzett a repülésben, a repüléshez kapcsolódó feladatok szervezésében, de ennek ellenére 1922-ben nyugállományba helyezték. Mint nyugdíjas katona részt vett a húszas és harmincas években, a „titkos légierő” felállításával kapcsolatos feladatok végrehajtásában és segítette a fiatalok kiképzését, a repülőgép-vezetők felkészítését.

Az előadó hangsúlyozta: az 1910-es években a magyar repülőgépek tervezése és gyártása a fénykorát élte. Ezekben az években nagyon sok magyar tervezésü és gyártmányú repülő emelkedhetett fel a levegőben és ezzel együtt rengeteg olyan tudós ember is élt az országban, akik kiemelkedőt alkottak a repülőgépek fejlesztésében. Ugyanakkor a repülőgépek elterjedésével – emelte ki Kositzky tábornok – bekövetkeztek az első balesetek és katasztrófák is.

Az első magyar repülőbaleset halottja Takács Sándor volt, aki 1912-ben zuhant le a gépével. Ekkor vetődött fel az az igény, hogy ki kellene dolgozni a repülésbiztonsági rendszabályokat. Ugyancsak megfogalmazódott, hogy ezen szabályok betartását szükséges fokozottan ellenőrizni. Az első világháborúban több neves pilótánk is volt, akik a fronton sorra nyerték a légi ütközeteket, és – tette hozzá a nyugállományú altábornagy – ezekben az években 400–450 magyar repülőgép volt bevethető.

Az első világháborút lezáró trianoni békeszerződés a légierőt is teljesen szétverte, a repülőgépek gyártását végző üzemeket leszerelték. Szerencsére megmaradt az a mérnöki és szakmunkási gárda, akik a repülőgép gyártásban tapasztalatokkal rendelkeztek. Ez utóbbi tette lehetővé azt, hogy amikor a nyugati ellenőrzések lazábban lettek, vagyis a harmincas évek végén, a magyar katonai repülőgépgyártás újra feléledt – hangsúlyozta Kositzky Attila. E tevékenységnek volt a produktuma a „Sólyom” vére hallgató felderítő repülőgép, vagy a teljesen magyar tervezésü és gyártású „Ezüstnyíl”.

A második világháborút végén aláírt békediktátumban újra szabályozták a magyar légierő létszámát, a gyárakat leszerelték és külföldre vitték. Ekkor a repülők fejlesztésével foglalkozó tudósok és szakemberek többsége külföldre, nyugatra menekült. Olyan mérnökökről volt szó – fogalmazott az előadó –, akik az elkövetkező években, külföldön lettek naggyá tudásukkal, s ezekben az országokban jelentősen hozzájárultak a repülés továbbfejlődéséhez, valamint az ürrepülés kialakulásához.

Kositzky Attila kiemelte azt is, hogy a Magyarországot körbevevő államokban érdekesen alakult a katonai repülőgépgyártás története. Ausztria kivételével szinte mindenütt voltak fejlesztések, és gyártottak repülőgépet is. Nekünk azonban csak a sportrepülő, a vitorlázó, és a robotrepülőgép fejlesztés és gyártás maradt. A honvédséghez a katonai repülők, csaknem kizárólag a Szovjetunióból érkeztek.

Előadása végén a tábornok megjegyezte: „ Szerénytelenség nélkül elmondhatom, hogy a repülés száz évének része az a negyvenhárom év is, amit én aktív repüléssel töltöttem el”.

Ezt követően a vendégek a helyőrségi klub előtt felállított emlékmünél folytatták a megemlékezést. Gödri Dezső ügyvezető elnök beszédében szólt a repülés áldozatairól. Elmondta: ez a hely a hősi halott magyar pilótáknak állít méltó emléket. A szoborkompozícióhoz tartozik egy emlékkönyv is, amelyben 905 nevet tartanak nyilván, ám sajnos ez a névsor, az elmúlt egy évben hárommal nőtt. Hozzátette: az emlékmü egyben a katonatársadalom összefogásának jelképe is.

Az emlékmüvet Oláh Emil alezredes, tábori lelkész szentelte meg. Beszédében kiemelte: olyan katonáknak állít emléket, akik a mindennapjaikat úgy élték meg, hogy nem tudhatták, hogy a holnap mit tartogat számukra.

A megemlékezés koszorúzással, a hősi halált halt repülőgép vezetők előtti tisztelgéssel zárult. A veteránrepülők az ünnepségre hozott ENSZ zászlóval, a napjaink hadmüveleti területein, szolgálatteljesítés közben meghalt repülőgép vezetőire emlékeztettek.Többek között megkoszorúzta az emlékmüvet Benkő Tibor altábornagy, a HM Honvéd Vezérkar főnöke is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.