2017. 08. 18. péntek
Ilona
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tisztelgés az ég katonái előtt

JETfly  |  2010-08-16 11:41:39

Augusztus tizenötödike, Nagyboldogasszony napjának ünnepe, egyben a Repülők Napja is. Ennek tiszteletére gyűltek össze pénteken, Veszprémben, az ország minden tájáról a veterán katonák, és tartottak megemlékezést a magyar repülés történetének 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényen részt vett Benkő Tibor altábornagy, HM Honvéd Vezérkar főnöke is.

A rendezvényen megjelent vendégeket Gödri Dezső nyugállományú alezredes, a Veszprém Megyei Veterán Repülők Szervezetének ügyvezető elnöke köszöntötte, majd Kositzky Attila nyugállományú altábornagy tartotta meg megemlékező előadását.

Kositzky Attila a bevezetőjében elmondta: a magyar repülés története egészen pontosan 1910. július 22-én kezdődött, amikor Petróczy István százados, Leopold Schmidt professzor, vizsgabiztos előtt letette a „repülési pilótavizsgát”. Az ezt követő évtizedben Petróczy százados rendkívül nagy tapasztalatot szerzett a repülésben, a repüléshez kapcsolódó feladatok szervezésében, de ennek ellenére 1922-ben nyugállományba helyezték. Mint nyugdíjas katona részt vett a húszas és harmincas években, a „titkos légierő” felállításával kapcsolatos feladatok végrehajtásában és segítette a fiatalok kiképzését, a repülőgép-vezetők felkészítését.

Az előadó hangsúlyozta: az 1910-es években a magyar repülőgépek tervezése és gyártása a fénykorát élte. Ezekben az években nagyon sok magyar tervezésü és gyártmányú repülő emelkedhetett fel a levegőben és ezzel együtt rengeteg olyan tudós ember is élt az országban, akik kiemelkedőt alkottak a repülőgépek fejlesztésében. Ugyanakkor a repülőgépek elterjedésével – emelte ki Kositzky tábornok – bekövetkeztek az első balesetek és katasztrófák is.

Az első magyar repülőbaleset halottja Takács Sándor volt, aki 1912-ben zuhant le a gépével. Ekkor vetődött fel az az igény, hogy ki kellene dolgozni a repülésbiztonsági rendszabályokat. Ugyancsak megfogalmazódott, hogy ezen szabályok betartását szükséges fokozottan ellenőrizni. Az első világháborúban több neves pilótánk is volt, akik a fronton sorra nyerték a légi ütközeteket, és – tette hozzá a nyugállományú altábornagy – ezekben az években 400–450 magyar repülőgép volt bevethető.

Az első világháborút lezáró trianoni békeszerződés a légierőt is teljesen szétverte, a repülőgépek gyártását végző üzemeket leszerelték. Szerencsére megmaradt az a mérnöki és szakmunkási gárda, akik a repülőgép gyártásban tapasztalatokkal rendelkeztek. Ez utóbbi tette lehetővé azt, hogy amikor a nyugati ellenőrzések lazábban lettek, vagyis a harmincas évek végén, a magyar katonai repülőgépgyártás újra feléledt – hangsúlyozta Kositzky Attila. E tevékenységnek volt a produktuma a „Sólyom” vére hallgató felderítő repülőgép, vagy a teljesen magyar tervezésü és gyártású „Ezüstnyíl”.

A második világháborút végén aláírt békediktátumban újra szabályozták a magyar légierő létszámát, a gyárakat leszerelték és külföldre vitték. Ekkor a repülők fejlesztésével foglalkozó tudósok és szakemberek többsége külföldre, nyugatra menekült. Olyan mérnökökről volt szó – fogalmazott az előadó –, akik az elkövetkező években, külföldön lettek naggyá tudásukkal, s ezekben az országokban jelentősen hozzájárultak a repülés továbbfejlődéséhez, valamint az ürrepülés kialakulásához.

Kositzky Attila kiemelte azt is, hogy a Magyarországot körbevevő államokban érdekesen alakult a katonai repülőgépgyártás története. Ausztria kivételével szinte mindenütt voltak fejlesztések, és gyártottak repülőgépet is. Nekünk azonban csak a sportrepülő, a vitorlázó, és a robotrepülőgép fejlesztés és gyártás maradt. A honvédséghez a katonai repülők, csaknem kizárólag a Szovjetunióból érkeztek.

Előadása végén a tábornok megjegyezte: „ Szerénytelenség nélkül elmondhatom, hogy a repülés száz évének része az a negyvenhárom év is, amit én aktív repüléssel töltöttem el”.

Ezt követően a vendégek a helyőrségi klub előtt felállított emlékmünél folytatták a megemlékezést. Gödri Dezső ügyvezető elnök beszédében szólt a repülés áldozatairól. Elmondta: ez a hely a hősi halott magyar pilótáknak állít méltó emléket. A szoborkompozícióhoz tartozik egy emlékkönyv is, amelyben 905 nevet tartanak nyilván, ám sajnos ez a névsor, az elmúlt egy évben hárommal nőtt. Hozzátette: az emlékmü egyben a katonatársadalom összefogásának jelképe is.

Az emlékmüvet Oláh Emil alezredes, tábori lelkész szentelte meg. Beszédében kiemelte: olyan katonáknak állít emléket, akik a mindennapjaikat úgy élték meg, hogy nem tudhatták, hogy a holnap mit tartogat számukra.

A megemlékezés koszorúzással, a hősi halált halt repülőgép vezetők előtti tisztelgéssel zárult. A veteránrepülők az ünnepségre hozott ENSZ zászlóval, a napjaink hadmüveleti területein, szolgálatteljesítés közben meghalt repülőgép vezetőire emlékeztettek.Többek között megkoszorúzta az emlékmüvet Benkő Tibor altábornagy, a HM Honvéd Vezérkar főnöke is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.
2017. 08. 15., 14:09
Minden tömegessé fajuló új rémhírre lehet érthetően és meggyőzően válaszolni, aztán csak reméli az ember, hogy a válaszok utat találnak a fejekbe.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.