2017. 02. 27. hétfő
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőtábor: töretlen siker nyolc éve

JETfly  |  2010-08-02 12:37:50

„Az év legsikeresebb pályára irányító rendezvénye!” Minden esztendőben így értékelik a szervezők a nyaranta megrendezett pályára irányító repülőtáborokat Szolnokon. A tábornak köszönhetően az elmúlt nyolc évben számos fiatal ismerkedett meg a repülés szépségeivel. Közülük vannak olyanok is, akik ma már pilótaként szolgálnak a Magyar Honvédségben.

Az MH Összhaderőnemi Parancsnokság Repülőfelkészítési Osztálya (RFO) és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. által szervezett Pályára Irányító Repülőtáborok története 2002-ig nyúlik vissza. Első alkalommal, még „kísérleti jelleggel” szervezték meg a tábort, akkor mindössze három héten keresztül, összesen 45 fiatal vehetett részt a rendezvényen. A próbálkozás azonban beváltotta a hozzá füzött reményeket, így a következő esztendőben már több turnust szerveztek és több érdeklődőt vártak Szolnokra – mondta el Nagy István ezredes, akivel a repülőtáborok elmúlt nyolc évéről beszélgettünk.

Az RFO parancsnoka hozzátette: a tábor megszervezésének ötletét az adta, hogy fel kívánták kelteni a fiatalok érdeklődését a katonai repülés és természetesen a hivatásos katonai pálya iránt. Egy olyan tömegbázist szerettek volna kialakítani, amelyből ki lehet válogatni a repülés iránt érdeklődő, és a pályára egészségügyileg is alkalmas fiatalokat.

Mint a főtiszttől megtudtuk: már a rendszerváltás előtt voltak hasonló kezdeményezések. A „szakmát” 1990 előtt kezdő vadászpilóták nagy többsége az egykori MHSZ kiképzésein ismerkedett meg a repülés alapjaival. Általában Békéscsabán vettek részt 15 órás kiképzésen, amelynek végére egyedül is képesek voltak repülni.

A Pályára Irányító Repülőtáborok célja ezzel szemben sohasem az önálló repülés volt – mondta Nagy ezredes –, hanem az, hogy a táborozók megismerkedjenek a szakma szépségeivel, s testközelből szerezzenek benyomásokat a katonai pilóták mindennapi életéről. A repülőtáborra már az első években is többszörös volt a túljelentkezés, amely arra késztette a szervezőket, hogy a lehetőségük szerint minél több fiatal számára tegyék lehetővé a részvételt. Éppen ezért 2005-től a korábbi tizenöt helyett már hetenként húsz-húsz fiatal táborozhatott Szolnokon, 2007-től pedig a korábbi háromról hatra emelték a turnusok számát. Sajnos idén, anyagi okok miatt, ismét csak négy turnust tudott megszervezni az RFO – árulta el a parancsnok, hozzátéve: az idei tábor június 28-án kezdődött és július 23-án ért véget. 

A Pályára Irányító Repülőtábort minden fórumon sikeresnek ítélik meg – tudtuk meg Nagy ezredestől –, a szervezők számára a siker fokmérője azonban az, hogy a résztvevők közül hányan jelentkeznek a Magyar Honvédség kanadai repülőgépvezető-képző programjára, az NFTC-re. A repülőtábor ugyanis gyakorlatilag a kezdő szakasza az NFTC-képzésnek. Az elmúlt években a táborlakók közel harmada adta be a jelentkezését, sajnos azonban egészségügyi okok miatt sokan már az „első körben” kirostálódtak. Mondhatni: ez természetes is, hiszen vadászpilótának és helikopter-vezetőnek tényleg csak azok alkalmasak, akik „makkegészségesek”. Hosszú évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy átlagosan száz jelentkezőből maximum tíz felel meg a több napig tartó alapos és nagyon szigorú orvosi alkalmassági vizsgálaton. Éppen ezért nagy sikerként könyvelhető el az, hogy ma már tíz olyan pilótája van a Magyar Honvédségnek, akik egykoron a pályára irányító repülőtáborban jelentkeztek az NFTC-képzésre. Egy részük már visszatért Kanadából, de vannak olyanok is, akik majd még csak a közeljövőben utaznak a tengerentúlra.

Az RFO parancsnoka kérdésünkre válaszolva elmondta azt is, hogy ebben az évben változott a tábor célcsoportja is. Korábban a főiskolák és egyetemek végzős évfolyamaira járó lányokat és fiúkat csábították Szolnokra, idén azonban már elsősorban a 18–21 éves korosztályt várták. Mindennek az az oka, hogy az NFTC idén és jövőre induló kurzusaiban már minden „kiadó” helyre megtalálták az alkalmas jelentkezőt. Kanadában egyébként minden esztendőben hét-hét magyar pilótajelölt kezdheti meg, a legjobb esetben is 22 hónapig tartó kiképzést.

A Pályára Irányító Repülőtáborokkal kapcsolatban Nagy István ezredes elmondta azt is, hogy a turnusok programja az elmúlt években szinte alig változott. A hétfőn érkező táborlakókra az első nap délutánján már repülés vár, majd másnap – a délelőtti repüléseket követően – megismerkednek a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázissal. Ennek során nemcsak a vadászgépeket tekinthetik meg testközelből, hanem egy AN–26-os szállító-repülőgéppel végrehajtott útvonalrepülésen is részt vehetnek.

A tábor harmadik napján egész napos repülés vár a fiatalokra, mégpedig a szolnoki Honvéd Sportrepülő Egyesület (HSE) által üzemeltetett ZLIN–43-as típusú kisrepülőgépen, valamint FALKE típusú motoros vitorlázó-repülőgépeken. A HSE, több évtizedes gyakorlattal rendelkező oktatói – akiknek többsége még ma is aktív, vagy már nyugállományú katonai pilóta – 2002 óta minden évben segítik a tábor sikeres megrendezését.

Az egy hetes turnus negyedik napján többnyire a szolnoki helikopterbázissal ismerkednek meg a táborlakók. Általában Mi–8-as, Mi–17-es szállítóhelikopterekkel, valamint Mi–24-es harci helikopterekkel is van módjuk repülni, s megtekintik a bázis szomszédságában található repülőmúzeumot is. Az utolsó napon pedig búcsúrepülés, valamint egy, az NFTC-vel kapcsolatos előadás vár a lányokra és a fiúkra.

– Tapasztalatom szerint a fiataloknak a repülésen kívül leginkább az tetszik a táborban, hogy személyesen is megismerkedhetnek a Magyar Honvédség pilótáival. Esetleg olyanokkal is, akik korábban ugyancsak a Pályára Irányító Repülőtáborban ismerkedtek meg a repülés szépségeivel. Az ő történeteik általában mindenkit nagyon érdekelnek – mondta az RFO parancsnoka, akitől megtudtuk azt is, hogy természetesen a jövő évben is szeretnének repülőtáborokat szervezni a fiatalok számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.